Studieskift/søge ind via kvote 2

Jeg kommer til at skulle læse mat B til mat A, fys C til B og kem C til B, hvilket er et af mine mindre problem, for som du selv nævner - kræver indsatsen.
Jeg forstår dog ikke, hvordan jeg skulle kunne vende tilbage til jura. For at have en god kvote 2 ansøgning skal jeg både have fremragende karakter og så noget studie/enhversrelevant erfaring.
Jeg har eksempelvis tænkt mig gå via sygeplejerskeuddannelsen, og finde noget personligehjælper/SOSU arbejde

Du skal have gennemført tæt på hele uddannelsen til sygeplejerske før end de giver værdifulde point på kvote 2 ansøgning, desværre. Der er du langt bedre stillet ved at få er job som noget sosu/plejehjems agtigt i et år mens du læser fagene op på vuc - det tæller langt mere

Men spring ud i det! De fag du skal supplere kan du klare på et år, et halvt hvis du er hurtig og effektiv og vuc i dit område udbyder dem, men så bliver det et problem at presse arbejdstimerne ind imellem

Jeg har selv taget fag som mat A og fysik B på nettet, og selvom det lyder som en nem løsning der sikrer en fritid ved siden af, så tager det ekstremt meget af din tid, i hvertfald hvis man skal have topkarakterer. Det må du endelig ikke undervurdere

Så det bedste du kan gøre - i min optik, og hvis du er klar til at droppe jura - er at starte dine suppleringsfag til januar, tag matematik A for sig selv som halvårshold i foråret med eksamen til juni, tag kemi B eller fysik B som sommerferiekursus med eksamen i august, og tag det sidste fag som halvårshold i efteråret, med eksamen i december. Vil du ikke inddrage sommerferien kan du sagtens tage kemi B og fysik B samtidig.

Du siger selv du ikke er naturvidenskabeligt anlagt, så tag dem som fysiske hold med fysisk undervisning. Med ét hold ad gangen er der masser af plads til at arbejde ved siden af. Så kan du være klar til at søge ind på medicin, med en stærk kvote 2 ansøgning i kraft af din erhvervserfaring, til foråret 2021

Det er bare med at komme i gang, du lyder motiveret så det klarer du!

2 Likes

Jeg er glad for, at du nævner det. Jeg hører nemlig splittede meninger omkring, hvor meget det gavner at starte på sygeplejerskeudannelse. Studievejleder fra hverken UCN eller universitet vil ikke rigtig sige noget om det.
Jeg ender nok med at tage fagene i skolen. Det er over 1 år siden jeg sidst havde matematik, og det bliver nok alt for vanskeligt at sidde helt alene med det.
Det med SOSU job er svært at få, når man er ufaglært, især her i Aalborg, men jeg må bare prøve mig frem. Måske ender jeg med at være en af de heldige .

1 Like

Det er jeg sikker på!

Uanset hvad - bare klø på, du vil fortryde hvis du ikke gjorde det

Pøj pøj!

1 Like

En fra min årgang har kun haft det første år af sygeplejersken inden hun blev optaget :). På k2

Men ja SU bliver et problem men hvis du kan planlægge din tid burde det kunne lykkedes

Jeg fik at vide at mit ene år på spl ikke talte en dyt :wink:
Uanset hvad må hun jo have haft en ret stærk kvote 2 ud over det, så det var nok ikke det ene år der vejede tungest på vægtskålen

Jeg tror faktisk kun der var SPL. Hun havde fået af vide at den talte og hun har søgt med den og blev optaget

Det tvivler jeg meget kraftigt på, men ok… måske i Aalborg? Jeg kan bare ikke se hvordan et år på sygeplejerske er et så stort plus at det sikrer en en plads på medicin I Aalborg, når 3 år på spl nærmest ingenting tæller i Aarhus :crazy_face:

Fordi Aarhus kører test som primær optag på kvote 2 og Aalborg ikke gør? :slight_smile:

… tjah måske :wink:

1 Like

Jeg kender også en, der kommet ind på medicinstudiet via kvote 2 ved at tage 1 år på UCN som sygeplejerske . Hun kom dog ind i Odense via optagelsesprøven og sagde, at hvis hun ikke havde læst til sygeplejerske ville hun aldrig bestå den prøve . Er der nogle naturvidenskabelige spørgsmål i den?

Det giver god mening det du siger. Jeg forstår dog ikke, hvordan arbejdet som SOSU-medhjælper/vikar kan give et større plus end sygeplejerskeuddannelsen .

Fordi det er praktisk erfaring, og det lægger de åbenbart større vægt på end eksempelvis undervisning i mikrobiologi og patientkontakt, som er hovedparten af det undervisning jeg havde det første år.

Jeg læste sygeplejerske i et år, før jeg startede på medicin. Det eneste jeg kan bruge derfra, føler jeg, er de 10 uger jeg var i klinik.

1 Like

Det lyder som marginaler - man har måske stået med to gode ansøgninger efter testen og kun kunne vælge en og så tager man vel der hvor der er mest på, eller…

(Et bud)

Eller jeg læste forkert kan jeg se nu

Muligvis har jeg gået glip af noget, men er du ikke allerede optaget på medicinstudiet ?

Det er jeg - giver nu stadig min erfaring med

Jo jeg læser medicin nu.

Jeg søgte både kvote 1 og 2 fordi jeg var i tvivl med snittet. Blev dog optaget via kvote 1. Men derfor har jeg jo stadig erfaringer med optagelsesprøven på kvote 2 :upside_down_face: Og der er det fløjtende ligegyldigt om du har læst jura, sygeplejerske eller har været skraldemand i 10 år. Der er ingen spørsmål hvor man har en fordel på den måde

Okay, det var sådan det var. Jeg havde også forstået det som du var allerede i gang med studiet.:blush:
Det er glad for at høre, for jeg har gået rundt med en bekymring om at det faktum , at jeg har læst jura vil være et minus. Det er på ingen måde naturvidenskabeligt, og man virker nok som en person, der er forvirret omkring sine studievalg

Det sætter jeg pris på:)

Jeg har også været turen rundt om blokken før jeg endte på medicin - jeg ser det KUN som en fordel :ok_hand:t4: Så afsted med dig ind på medicin!

1 Like