Studierelevant information på nettet!

Hej.
Nu har jeg efterhånden snart læst 1,5 år på medicinstudiet, og kan stadig gang på gang blive overrasket over hvor elendigt organiseret det er, når man skal hente relevant information/materiale på nettet til sin undervisning! Man skal jo helst klikke rundt mellem mindst 3 forskellige hjemmesider for at blive klogere…
Snakker de forskellige institutter aldrig sammen!!??
Kan det virkelig være rigtigt at vi som, i forvejen pressede studerende, hvert semester skal bruge timer på, at strikke et fornuftigt skema sammen?! Og så ender det alligevel med, i hvert fald for undertegnede, at man ikke får det hele støvet op, og dermed går glip af dele af undervisningen.

Er udmærket godt klar over, at vi læser på universitetet, hvilket indebærer at det er læring under eget ansvar - men det her må kunne gøres bedre!!

Er det bare mig der har den oplevelse?
Bliver det bedre når man når længere hen i studiet (er pt på 3. sem.)?
Og er der nogle forslag til, hvem man skal gå til, der muligvis har lidt indflydelse på det pågældende område?

Mvh.

Peter P

Hejsa Peter!
Jeg synes lige som du! Det er riktig dårligt at hver eneste student skal bruge så mange timer for at forstå hvad man skal læse, og hvor man kan finde denne information.
Hvis vi nu tænker at det går 1000 ( ? ) studenter på de første semestrer som oplever det som os, og som for at få frem sine uge-skemar bruger mange timer til dette, kan det ikke være rimeligt at skolen ikke kan finde en person der tydeligt kan lave et skema for hvert hold. Som det er nu skal man se på 10 forskellige sider på nettet for at forstå hvad som gælder, og alligevel er man ikke sikker på att man set alt.
Forslag på løsning er at Panum ansætter en person som før hvert semester starter laver et skema til hvert hold (vi har jo Punkt KU, hvorfor ikke ha skema for hver uge der istedet for at man skal ind på SIS og læse fra 10 forskellige skemaer?), og EN side for hver semester. Fra denne side skal det findes links til alle øvelsesvejledningar, semester og kursusinformation, gamle examens-opgaver m.m. Alt samlet på ET sted! Selvfølgelig vore det fint hvis denne side ku være koblet til skemat på nogen måde, så man fra skemaet kan se "Aha, vi har øvelse på onsdag, då klikker jeg bare på denne link her i skemaet som går direkte til øvelsesvejledningen). Dette tror jeg sku hjælpe alle studenter for at få en overblik for semestret, og også spare mange timer med forundren over HVAD som skal læses.

At lave alt dette kan ikke være sværere end det de er i gang med nu. Siden for sammenstilling for hvert semester behøves jo i regel kun gøres EN gang, sen får jo selvfølgelig de forskellige institut ændre fra semester til semester (på samme måde som de får gøre nu).
Skemaet er jo i regel også kun en sammenstilling fra de forskellige skemaer fra SIS, men med de ekstra features, at man får en tydligere overblik over hver uge, og også har links i skemaet.

Hvad tror I andre?

Jeg synes også det er bare helt “förkastligt” (det er svensk og betyder lorte-dårligt) at man ikke engang kan få et skema!!! Jeg har snart klaret af 1. semester nu og kan godt husk den panik og angst jeg følgte i de første par uger over at ikke ha en klar oversigt over hvad der vil ske. Det gjorde alligevel mig virkeligen stressed.

Det der irriterer mest er det som i også siger at det er så lidt arbejde for “dem” at læve skemaen for hvert hold, hvis man jæmfør med hvor meget tid alle os studerende samlet spenderer på det.

Men hvis man nu ikke bare skal klage, men også gøre et eller annet ved problemet, så… er der ikke nogen computer-super-bruger der kan lave noget program der læser igennem hele SIS og lynhurtigt producerer et par skemaer af det?? :wink:

Eller hvis det nu er lidt for avanceret så kan man ju altid overtale én person på sit hold at lave et pænt skema og dele med sig… Men jeg synes helt klart at vi bør framføre vores klager til nogen, hvem det nu skal vare??

Undskyld jeg siger det, men er det ikke til at overkomme at skrive sit eget skema ind i kalenderen? Så lang tid tager det altså ikke! Og at det stresser på 1.semester, er vel ikke den store overraskelse - ALT stresser én på 1. semester… 8)

Kan godt se problemet i, at der ikke er en fælles side pr semester, men ved også, at underviserne arbejder på det.

De er vist ved at teste et system der hedder blackboard med henblik på at løse netop den slags problemer. Meningen er at hver elev skal logge ind på sin egen side hvor alle relevante oplysningeromkring de fag man er tilmeldt vil ligge. Problemet er, at få at et sådant system skal fungere, kræver det at alle undervisere benytter det. Ellers vil det kun være halvdelen af dit materiale (inkl skemaer) men vil kunne funde på siden, og så vil man ikke gide benytte det. At få samtlige undervisere på panum til at benytte et nyt computersystem, er en meget stor opgave, der skal koordineres på tværs af institutter og faggrupper. - implementeringen er altså en kæmpe hurdel at komme over, så man skal nok ikke regne med det er lige henne om hjørnet.

jeg er helt enig, men jeg tror ikke det er realistisk, set i lyset af at sis virker så dårligt.
Når timer bliver aflyst, eller flyttet, bliver det ofte først vist på sis, efter timen er holdt, eller så bliver det aldrig rettet.
Jeg har oplevet at en fysiologi øvelse på 5 sem, var aflyst, det blev der givet besked om til en forlæsning dagen før (som jeg ikke kom til).
Det er aldrig blevet rettet på sis.

Denne manglende opdatering, samt totalt manglende struktur, viser panum’s sande ansigt, som nok bliver svært ved at lave om på.

mvh
svend