Studierelevant arbejde i 6-12 måneder - hvilke jobs?

Hej.

Jeg vil gerne have et studierelevant arbejde i den tid hvor jeg tager mine suppleringskurser - jeg skal jo alligevel leve af noget, så hvorfor ikke snuse til faget.

Men jeg er jo ufaglært, så hvilke jobs skal jeg stile efter?

Er der nogen der har erfaringer / tips til mig? (Jeg skal kunne overleve på det rent økonomisk!)

Hvilke stillinger kunne tænkes, og hvordan er chancerne for at få et sådant job?

Hvis du ser boksen neden for “Lignende indlæg” så finder du nogle gode tråde til en start!

Jo, men det er ikke udlandet jeg skeler efter… bare et ganske almindeligt dansk job.

handikapmedhjælper eller plejehjem - det er vist det nærmeste man kommer ----- det ser også godt ud på ansøgningen, hvis man kan reflektere over det på en god måde.

Tror faktisk at det efterhånden er en selvfølge at folk har været i udlandet. Ansøgerne er efterhånden så velkvalificerede at der skal noget ud over det sædvanlige til at imponere de folk der skal læse ansøgningerne. Men det er især vigtigt at man er dygtig til at sætte sine erfaringer i relevans til selve studiet (SDU), men også at man har tilstrækkeligt nok med point (KU og AU).

De fleste med-ansøger her på siden har erfaringer inden for hjemplejen, udlandsophold, handicaphjælper, pædagogmedhjælper, frivillige samt højskoleophold.
De fleste af disse aktiviteter kan du faktisk godt leve af. Men Jeg ville søge information via studievejlederne hos de universiteter som de ønsker at søge studieplads hos.

Egne erfaringer:
Tolk (somalisk/dansk) 14mdr, lærervikar (specialskole for børn med diagnoser) 10mdr, OUH sygehus som serviceassistent 6mdr (forsætter). Frivillig og herunder formand for en forening i 18mdr og Udlandsophold i 4mdr (herunder selvstudium i anatomi og fysiologi, træning til ufaglært pleje samt arbejde i butik)

Jeg har været en af de heldige, for har været til samtale på SDU og venter på svar i uge 24.

Arbejde af relevans:

Sdu: http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2169

AU: http://www.au.dk/da/sun/umedicin/opt-stud.htm

Håber du kan bruge det til noget…

Mvh

Abdi

Hej

Det er en god ide lige at tale med studievejledningen før du bruger et halvt år på noget. Det kan jo være ligemeget hvad man selv mener er relevant, hvis ikke dem som læser ansøgningen igennem finder det relevant. Jeg var f.eks. lidt overrasket over at de i Århus (2004) ikke tillagde et job som handicaphjælper særlig stor vægt fordi man som regel kun havde ansvar for een person. Og at vuggestue var ok, men at børnehave ikke talte specielt, hvilket også galt arbejde som portør på et sygehus…

Tjek med studievejlederne de steder du søger ind, inden du planlægger alt for meget…

Mht. udland/indland tror jeg mere det er pointene der er kæmpe forskel på, og at det som DHIGI skriver handler om at vise at man har fået noget mere end penge og point ud af arbejdet… Men hvis man ikke er bundet af noget derhjemme ville jeg da anbefale at tage de point med. Det kunne jo være man lærte noget af det.

Mvh. Kristian