Studieophold i udlandet på bachelordelen og i almindelighed

Har du været i andet land at læse I en periode? USA, Australien, Sydamerika?
Har du taget klinik, VKO (valgfrit klinisk ophold), sansefag, et eller andet i udlandet?
Er det lykkedes dig selv at arrangere et ophold med et ikke-samarbejdsuniversitet og få merit for det og SU med?

Så er jeg meget interesseret i at høre om dine erfaringer – særligt hvis du er taget afsted på bachelordelen af studiet hvor jeg selv befinder mig. Man løber jo nærmest panden ind i en mur hvis man tillader sig at ville ud i verden, hvilket jeg rigtig gerne vil.

Jeg kiggede igår på Harvard Medical Schools webpage. At læse medicin på nogle af de store universiteter, men formentlig også majoriteten, kræver at du har læst mindst ét år i forvejen på et amerikansk universitet.

Samtidig informerer de, at specielt international transfers er sjældne. At dette skulle være tilfældet tror jeg næppe gør mulighederne for et semester-ophold særligt sandsynlige.

Jeg tror det mest optimale er at ansøge efter mindst bachelor graden, hvis du gerne vil gøre forhåbninger om optagelse. Admission til medical schools er langt sværere end et almindeligt college i USA pga. krav og uddannelsens eksklusivitet.

Jeg har selv ambitioner om at fuldende uddannelsen i det hensides land, som en stor anpart af min familie har gjort indenfor specielt faget medicin.

Det er slet ikke så ambitiøst et ophold jeg har tænkt mig, men blot at komme ud at læse i udlandet for at se noget nyt, opleve noget andet etc.
Gider ikke rende rundt på KU i, i alt, 6 år uafbrudt.

Det lader til, at det er enormt besværligt at komme ud, hvilket er en stor skam.

Har du tjekket

  1. IMCC - det er vist mest klinik ophold - men også en mulighed
  2. KUs study abroad programmer: http://www.ku.dk/publikationer/studiein … 5-2006.htm

Godaften.

Nogen som ved hvornår det tidligst er muligt med et udlandsophold på min. 1 semester (gerne 2) på Syddansk Universitet - og for den sags skyld de øvrige universiteter?

Er det først muligt efter bachelorgraden?

Årsagen er at de bedste medical schools i USA påkræver mindst ét års ophold på en amerikansk videregående institution. Og da transfers i almindelighed sjældent er en realistisk mulighed - specielt på kandidatdelen - synes det oplagte at tage opholdet som en del af fuldførelsen af BSc’en.

Endvidere vil jeg spørge om nogle har kendskab til klinik ophold (her tænker jeg under sommerferien), hvor selv en 1. semesters studerende, kan få gavn.
Jeg kiggede på et mere alternativt (og kulturelt): http://www.globalservicecorps.org/d/TZihi.html og http://www.crossculturalsolutions.org/w … efault.asp .
Jeg ved at overførsel af merits afhænger af institution. Det er iøvrigt ej afgørende, for det at gøre et humanitært arbejde der er studiet relevant, anses positivt på en evt. ansøgning på et prestigiøst universitet i udlandet.

Hjælp ønskes - på forhånd tak.

Jeg læser i øjeblikket, hvad der på AU ville svare til 6. og 7. semester i Berlin. Det er selvfølgelig en Erasmus ordning, hvilket gør det noget mere overskueligt end et ophold på f.eks. et amerikansk univeristet ville være, men der var, indtil jeg søgte, ikke nogen samarbejdsaftale mellem Århus og Berlin. Defor krævede det lidt papirarbejde, at få fagene merit-godkendt, men det gik egentlig overraskende smertefrit. Begyndte først at arbejde det på det i marts eller sårn, og jeg flyttede hernede i august. Hvad man lige skal overveje er, at studieordningen ofte er anderledes end i DK. Eksempelvis er patologi her fordelt over 4 semestre, hvilket gør læringen noget bøvlet. Ofte er det umuligt at være til seminarer og forelæsninger, simpelthen fordi de ligger oven i hinanden, og så kan det i øvrigt være svært nok at følge patologi-undervisningen på hvad der svarer til 11. semester i DK. Mangler lissom nogle forudsætninger engang imellem. Og så taler de jo tysk, de røvhuller.
Men ja, det kan gi sig, og det er langtfra så kompliceret, som det ofte fremstilles. Held og lykke

Nåja, så har det i hvert fald i mit tilfælde ikke været muligt at matche fagene fuldstændigt, så det koster så at sige et semester for mig at tage herned. Men hvad faen, det bekymrer vel kun Bertel Haarder sig om.

[quote=“blixabargeld”:3vovvggg]Og så taler de jo tysk, de røvhuller.
[/quote]

bare hør mere einstützende neubauten :wink:

NNNNAAAAMMMM

Jeg tog ud med IMCC til Brasilien efter. 3. sem. og igen hele 7. semester (København), også til Brasilien. Fantastiske oplevelser!

Hej,

Jeg arrangerede selv et klinisk ophold efter 6. semester på anæstesiologisk afd. i Kuala Lumpur. Var afsted i 6 uger, hvoraf de 3 var til alm. ferie. Det var alletiders. Du er velkommen til at skrive PM hvis du vil vide mere.

Undersøgte i øvrigt også muligheden for at tage til Indien som studerende. Et universitetshospital i Mumbai (tidl. Bombay) tager mange udenlandske stud.med.'er og skulle være ret dygtige. http://www.kem.edu/college/training.htm

God fornøjelse!