Studieophold i Seattle

Jeg har indtryk af at det er temmeligt besværligt, men ikke umuligt at komme til at læse i USA på 2. del. Jeg har muligheden for at tage til Seattle et år, og vil høre om nogen ligger inde med nogle erfaringer om et sådan ophold.
Et af de helt store problemer er, at jeg ikke har satset på de store karakterer og er bange for det kunne blive den værste hæmsko!?

På forhånd tak for hjælpen
camilla

Jeg har ikke som sådan nogle direkte erfaringer med et ophold i USA, men jeg har selv kigget en del på muligheden for at tage en del af uddannelsen derovre…

Som jeg ser det er det ikke karaktererne der er noget problem, de fleste universiteter i USA vil gerne have udenlandske studerende - det ser jo godt ud i PR materiale :slight_smile: så fra deres side er det mit indtryk at de blot vil have deres tuition, og så er de glade - specielt, hvis man er på 2. del herhjemme, så man er det der svarer til med. school i usa - dog skal man næppe satse på at tage sine klinikophold under er sådant ophold - de indenlandske studerende kommer først, så man ryger til Seattles svar på Thisted… Men hvis man vil have alm. uni-fag er der gode muligheder set fra de amerikanske universiteters side - så må man tage sine klinikophold herhjemme…

Det største problem som jeg ser det, er at få overbevist dit hjemlige universitet om, at de fag du tager i USA er dækkende for et tilsvarende pensum i DK - og få merit for det… Da jeg undersøgte mulighederne fandt jeg meget hurtigt ud af, at en stor del af med. school i USA er opbygget som 2. del i danmark - altså med integrerede fag over flere semestre og mere i samme stil. Derfor kan det være meget svært at komme til at finde fag som direkte kan overføres til DK, og jeg indså meget hurtigt at det ville koste i hvert falt et halvt års forlængelse at tage til USA, fordi jeg ikke kunne matche 2 semestre derovre med 2 herhjemme - det må man så afgøre om man er villig til at acceptere :slight_smile:

Ellers kan jeg kun anbefale at gribe knoglen og ringe til USA og snakke med dem (jo - dyrt i tlfregning, men væsentligt lettere end at maile oma.), angående hvilke fagpakker man kunne stikke sammen, og så snakke med de hjemlige studievejledere for at få forhåndsgodkendt pensum osv fra USA.

Held og lykke!

-Hauge

p.s. jeg kom desværre ikke selv afsted, men forsøger nok igen senere :slight_smile:

Hej

Der findes et program der hedder skype (http://www.skype.com) hvor du kan ringe til USA for 1.7 Euro Cent pr min (ca. 12 øre). det kræver bare et head sæt til computeren. Kvaliteten er som i alm. telefon. Det er også meget billigt at ringe til resten af verden.

Hilsen

Michael Sandgaard

Har modtageren også skype - så er det gratis :wink:

jaja - nu er jeg jo ikke nødvendigveis det helt store tekniske geni :wink:

Det lyder da ikke så dumt. For mit vedkommende ville jeg have det fint med at tage 2 semestre i USA og “ofre” ét i farten, da jeg er startet lige efter gymnasiet behøver jeg ikke føle at jeg skal skynde mig igennem studiet.

Jeg var ikke klar over, at klinikopholdet kan være ringe i USA (og evt. andre steder?), men havde tværtimod regnet med at det især var hér at jeg kunne flygte lidt fra Danmark, da det er så let at arrangere.

Nogen der har haft erfaringer i udlandet omkring at arrangere ophold?

Zion, nu er der jo også mulighed for at tage såkaldte “Elective Courses” på flere universiteter i USA, bl.a. på Cornell University, hvis du er villig til at ofre din sommerferie på det.

Disse kurser er selvfinansierede, hvilket til fulde opvejes af det faglige indhold. Læs fx om et Elective Course In Clinical Neurosurgery (ganske vist kun for studerende med kirurgi i bagagen:

http://wo-pub2.med.cornell.edu/cgi-bin/ … OQAZWLDhh0

Andre kurser kan være i traumemedicin, tropemedicin, urologi etc.

http://www.med.cornell.edu/education/pr … e1=2Active

(Link rettet)

Der er i Ugeskriftet refereret til en undersøgelse om medicinstuderende i USA. Undersøgelsen viser at mange studerende bliver mobbet eller på anden måde dårligt behandlet af amerikanske professorer og læger. Baggrunden er formentlig det store hieraki, der hersker i det amerikanske sundhedsvæsen:

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_ … dsId=22466

Tænkte at det måske kunne være interessant at vide, hvis du planlægger klinik i USA. Vil lige understrege, at jeg ikke selv har erfaring med klinik i USA. Jeg faldt bare over artiklen.