Studie på lægevidenskab og arbejde..?

Hejsa…har brug for råd fra studerende på med. studiet.

Jeg overvejer at gå i gang med GSK og søge ind på studiet gennem kvote 2. Dette lader sig først gøre i 2006.

Det skal lige nævnes, at jeg er akademiker i forvejen. Hovedfag i eng og sidefag i dansk. Endvidere uddannelse som voksenunderviser på kandidatniveau.

Har aldrig fået afleveret speciale…det ville nemlig gøre det umuligt for mig at søge optagelse på lægevidenskab.

Har altid haft en drøm om at læse medicin. Men blev i sine tider sproglig student med dårligt gennemsnit.

Jeg er nu 39 år !!!..Og mine spørgsmål går på om I kender til studerende, der må forsørge sig selv ved erhvervsarbejde ved siden af studiet. Jeg kan, som I nok kan regne ud, - ikke længere få SU.

Hvordan ser det ud med “modne” studerende inden for faget?

Jeg har pga. min akademiske baggrund stor rutine i at studere på højt niveau og tilegne mig svært stof. Og den engelsksproget litteratur er intet problem, da jeg som nævnt har hovedfag i engelsk.

Det har altid været mit højeste ønske at læse medicin, men er selvsagt lidt betænkelig ved at skulle arbejde så meget ved siden af…det blir noget der ligner aftenarb. hver anden uge…!!!

Dog bekymrer det mig ikke at jeg vil være omkring 49, når jeg er færdig…pyt…det vigtigste er jo at beskæftige sig med det der tænder en allermest…

Så gi´ mig gerne lidt feed back på ovenstående…hvad er jeres erfaring med “ældre” studerende og megen erhvervsarbejde.

Bedste hilsner

Sonja

Hej Sonja.
Jeg kender ikke til nogen der har erhvervsarbejde ved siden af studiet, og ved heller ikke om det er en realistisk tanke! I hvert fald ikke for de flestes tilfælde. Det vil helt klart hjælpe dig at du ikke skal tage lang tid om de engelske stof… Men spørgsmålet er hvor meget forskel det gør ???
Alderen er set før, så det ville jeg heller ikke tænke på :lol: Tror faktisk at dem der er lidt ældre, tit har nemmere ved at sætte sig ned og tage den tid det tager, fordi de er færdige med alt det “renden rundt” og fast besluttet på hvad det er de vil.
Mht. arbejde er det jo muligt at tage vagter i indenfor FADL, og det giver efter min mening mange penge! Og så er det jo studierelevant arbejde.
Men det kommer jo helt an på hvor mange vagter det drejer sig om, men det er da værd at undersøge.
Håber du kan bruge det til en smule… Ellers skal du bare have held og lykke !

Hej Sonja
Jeg synes umiddelbart heller ikke at din alder er noget problem - det er jo set før :smiley:
Mht. erhvervsarbejde, så skal du knokle, men det skal nok ku lade sig gøre… Jeg tror problemet for os “unge” er, at vi gerne vil så meget andet også med fester osv. og så er studiet jo omfattende hvis man oven i det hele skal arbejde.
Jeg kender flere, der har fået børn under studiet. Dette gør jo at man er nødt til at læse midt om natten nogengange, fordi aftenen er gået med børnene. men det lykkedes for dem alligevel, så mon ikke også lidt arbejde kan lykkes for dig :lol:
Held og lykke

Tak for jeres indlæg. Kan sagtens se at det bliver hårdt, - også selvom jeg er vant til at studere og der får meget forærende. Og rigtigt ; byturene trækker ikke længere nær så meget, som da jeg var yngre og studerende på KUA.

Er mere betænkelig ved erhvervsarbejde, når man når til 7. semester på uddannelsen. Kan ikke rigtig se hvordan det harmonerer med den megen klinik. ??!!

Bedste hilsner
Sonja

Da jeg havde klinik på 8-9 sem. der var der en der havde 6-8 12 timers vagter om måned via et eller andet FADL vagthold

Hun tjente årlige 260.000+

Hvornår kan man starte med at tage FADL-vagter ? Og hvad tjener man ved disse vagter…?? Er det nemt at få vagter ?? Har fået indtryk af at der er mange om buddet…!!!

[quote=“Sonja”:1glfnixi]Hejsa…har brug for råd fra studerende på med. studiet.

Jeg overvejer at gå i gang med GSK og søge ind på studiet gennem kvote 2. Dette lader sig først gøre i 2006.
(…)
Har altid haft en drøm om at læse medicin. Men blev i sine tider sproglig student med dårligt gennemsnit.

[/quote]

Hvis du ikke allerede er klar over det, vil jeg lige huske dig på, at man skal have et gennemsnit på mindst 8,0 i fagene matematik B, fysik B og kemi C, samt dansk og engelsk. Da du er sproglig student, er det givet, at du ikke har haft kemi, fysik og matematik (det er normalt karaktererne ved studentereksamen, der tæller), men jeg vil så tro, at dine eventuelle karakterer på GSK sammen med din gym-karakterer i dan og eng mindst skal give 8,0 i gennemsnit…

matematik på B-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau samt dansk og engelsk med mindst 8,0 i gennemsnit

Hov, 8,0 i gns. for at blive taget i betragtning til kvote 2 optagelse…

Hejsa…er klar over at der skal være et gennemsnit på mindst 8. Har haft mat. i gym. men ikke på b-niveau…Så mat., kemin og fysik blir helt sikkert en udfordring. Mht. eng og da., da har jeg hovedfag i eng og bifag i da. fra Uni. så her er der klar mulighed for en højere karakter end i min gym. tid., så disse fag vil jeg også supplere.

For at undgå “svenske tilstande” er det desværre ikke muligt at opgradere sin studentereksamen
og få en bedre karakter i visse fag. I de fag, du afsluttede dengang, vil karakteren for dengang altid gælde.
Ellers må du supplere fagene op til et højere niveau, men du har vel dansk og sikkert også engelsk på A-niveau…?
Altså kan det ikke lade sig gøre.

Jeg kan kun sige hvordan det foregår i Odense, men vil skyde på at det fungerer nogenlunde ens i alle byerne. Det er sådan at man i løbet af 1. semester kan melde sig på SPV-kursus (Sygeplejevikar), her tager man en lille nem eksamen, og så er man derefter klar til at tage alm. vagter.

I Odense er der rift om disse SPV-vagter, fordi de bliver ved med at uddanne nye hold, selvom efterspørgslen ikke helt er til det. :frowning:
Man har så flere muligheder: Man kan videreuddanne sig til ventilatør, når man har haft ca. 200 SPV timer (de siger over 400, men det holder ikke) Eller man kan søge om at komme på hold enten ved en fast pt eller på et “flyverhold”. Ved en fast pt. er det somregel 12 timers vagter, og man er her sikret timerne. Det er man ikke på de andre hold, da man kun kommer ud, hvis der er en vagt på fx. sygehus eller psyk.

Jo mere man videreuddanner sig til, jo nemmere er det at få vagter og desto mere får man i løn. :lol:

Ved alm. SPV vagter er der en min. løn på 500 kr. udbetalt når man har 15-23 i hverdagene. 510 kr for en nat og 450 kr for dagvagt. I weekenderne er det noget mere. Op til 700 kr for en 23-07 lørdag nat og søndag aften.
Dertil kommer tillæg og overarbejde, hvis man kommer på 12-timers. Så jeg synes bestemt ikke man kan klage over lønnen.

Håber det var svar nok!

Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men der er mulighed for at få en “voksen-støtte” alá SU… VSU hedder den vist???

Hej Sonja

Det er dejligt at høre fra en med gå på mod. Ja - Det kan sagtens lade sig gøre at forsørge sig selv og læse medicin jeg har ligget på 300.000 de sidste 3 år og er kun blevet forsinket 1 - til gængæld har jeg i samme periode fået to børn så hvis du kan nøjes med 150.000 - 200.000 er det ikke et problem. Men find dig dog en rigtig rig mand i de 6 år. :lol:

Held og lykke