Studie.. Hvor? Hvordan? Etc

Hei.

Jeg er en nordmann, som snart er ferdig med min sykepleie grad. MEN jeg kunne veldig gjerne tenke meg aa studere medicin. Jeg er for tiden i Australia, og her nede har jeg hoert at jeg kan ta tre aar med medicin i Danmark og med det bli lege.

Er dette noe som er riktig eller er det bare kjedelige rykter?
Kan noen i saa tilfelle gi meg informasjon om dette?

Og hvis dette ikke stemmer kan noen fortelle meg om det generelle medicin inntaket i Danmark?

Paa forhaand tusen takk!

:slight_smile:

Svar - nej - det kan man ikke. Det tager 6år

Når du er nordmand gælder spec. regler idet du kommer fra et ikke EU-land. Norge har købt sig pladser i DK, men jeg kan ikke huske hvor mange det er, men du skal i såfald kæmpe mod andre nordmænd om de pladser.

Hei Anniken

Du kan lese om opptak til studiet i Danmark på ANSA sine sider: http://www.ansa.no/ansa_templates/subject.asp?id=30223

Veldig kortfattet kan jeg si at hvis du ikke har høyt nok snitt til å komme inn på vitnemålet ditt (primært, kan ikke forbedres) , kan man komme inn gjennom kvote 2, hvor du får poeng for tidligere utdanning, erfaring og motivasjon.

Det varierer hvor mange plasser de forskjellige studiestedene setter av til nordmenn, men det er ikke mange. Det betyr at du i realiteten kjemper om plassene med andre nordmenn. Her i Odense er det ca 12-15 plasser pr. år (delt på to semester).

Du må nok fortsatt belage deg på 6 år, jeg hørte en gang noen rykter om at man kan ta studiet på kortere tid i Sverige hvis man allerede er sykepleier, men ikke sikker på om det stemmer.

Hvis du vil bli i Australia, skal Newcastle ha et bra studie, på kun 5 år. (men det koster penger…)

Mye info om kvote 2 opptak på denne siden, lykke til!

Hei, og takk for svar.

Her nede har de et postgraduate program, som gjoer at sykepleiere tar en ekstra tre til fire aar etter sykepleien og med det kan bli leger.
Men jeg kunne igrunnen tenke meg aa studere videre i Europa igjen.

Takk for tips og info. Jeg skal ta en titt og lese litt paa diverse.

.a.