Stipendium för medicinstudier i Danmark

Dav:)

Jag har nyligen blivit tilldelad ett ganska stort stipendium för medicinstudier i Danmark. Det är ett stipendium som täcker hela min utbildning, dvs alla de kommande 6 år.

Jag undrar om det är lämpligt/bra att jag skickar med ett intyg på detta till köpenhamns universitet, innan den 1 juli? Skulle detta på ngt sätt öka mina ev. chanser att komma in? Jag har motsvarande 9.5 i betyg…

beste hilsninger

/Niki86

Det er jo slik at det er gratis for svensker å studere på Københavns Universitet, og altså må stipendiet være tildelt deg for å dekke boomkostninger (mat/husleie) i løpet av studietiden. Med tanke på dette kan jeg heller ikke forstå hvordan stipendiet kan hjelpe deg med å få tildelt en plass på Panum, dessverre. Lykke til!

hej…

det er også mit indtryk, at dit stipendium ikke vil kunne hjælpe dig i optagelsesproceduren…

ville jo svare til, at man medsendte et kontoudtog fra banken, så universitetet kunne se, at man kunne økonomisk kunne klare studiet…

Såfremt begrundelsen for tildelingen af stipendiet bunder i nogle af de kriterier, som også kunne ligge til grund for vurderingen af kvote 2-ansøgere (f.eks. flittighed, akademiske præstationer, (økonomisk) ansvarsbevidsthed osv.), kan det jo sagtens tænkes, at det kunne være et lille plus i det store billede. Jeg antager, det ikke er helt nemt at modtage et sådant stipendium.

I øvrigt er en af hovedideerne bag vurderingen af kvote 2-ansøgere vist, at de skal kunne klare studiet med alt hvad det indebærer i sociale, boglige og ikke mindst økonomiske aspekter, da for meget tidskrævende arbejde, kan drage fokus fra studiet (jf. den evigt verserende polemik om dette emne i dagspressen…). Hvor stor vægt man tillægger dette i vurderingen, kan jeg jo dårligt udtale mig om.

Ja, det var også min tanke at det i kvote 2 sammenhæng kan vendes til en fordel, men det er ikke sådan et det er == en plads… Det er op til dig at vende det til en fordel!

kan sagtens følge svaret, med det tilgrundliggende for stipendiet… det giver go mening, især hvis det i den motiverede ansøgning vinkles rigtigt!!!

ku bare ikke forestille mig, at man tilgodeså ansøgere med økonomiske fordele frem for andre…

Men hvis hun søger ind d. 1 juli, så er der vel ikke tale om kvote 2?

fangede også lige mig… fandt dette på http://www.ug.dk

“Ansøgningsfristen for kvote 2-ansøgere er den 15. marts, kl. 12.00.”

Btw. tilykke med stipendiet, men kan ikke lige se at det kan booste dien chancer… men held og lykke med optagelsen :slight_smile:

Jag har redan hunnit lämna in mina ansökningspapper…detta gjordes innan den 15 marts(för er som undrar:))…annars hade jag inte kunnat söka stipendiet…

Jag tänkte heller ikke på den ekonomiska aspekten av stipendiet, utan enbart att det eventuellt visar mitt seriösa engagemang i relation till medicinstudierna…jag skulle aldrig söka ett stipendium, om jag inte har ett seriöst intresse för ändamålet…

Tusind tack för era svar…jag är nu flera insikter rikare:)

Venlige hilsninger

/niki86

jag skal enbart komplettera med vissa papper…och innan jag gör detta så ville jag enbart rådfråga andra medicinstudenter, om det är lämpligt att skicka in intyget på stipendiet eller ikke…

Venlige hilsninger
/Niki86

Det betyder nok ikke voldsomt meget i sig selv, men alt tæller jo med, hvis man ligger lige på vippen…

Ren nyfikenhet: Vad är det för stipendium?

Louice…ang. din fråga…ta gärna en titt på den här hemsidan…här står allt om stipendiet; http://www.nybrid.com/stiftelsen/stiftelsen.htm

ha det gött!