STEM: Turnus og regioner

Der er lige delt de sidste turnusnumre ud som kan blive fordelt mens amterne stadig eksisterer. Jeg trækker med 400 andre nummer til maj 2006 og bliver færdig som kandidat samme tid som amterne nedlægges og regionerne skabes.

Jeg har tidligere spurgt om der er nogen som ved hvordan turnus systemet kommer til at fungere i fremtiden mht. prioritering. Bliver det bare ændret til at det er regionerne, som det bliver muligt at prioritere mellem, så står sidste mand i RegionH skidt da han ryger til Bornholm i stedet for Hvidovre. Sidste mand i Region Sjælland ryger til Nakskov i stedet for Roskilde, Region SydDanmark til Sønderborg i stedet for Odense osv. Jeg regner med at ringe ind til sundhedsstyrelsen i morgen mandag og høre, men indtil da, er der så nogen som har hørt noget?

Fin afstemning Rune :up: - det er også længe siden vi har haft en her på siden.

Tak,

Jeg har kontaktet SST og Anna fra turnus-sektionen har selv spurgt, men ikke fået svar. Jeg fik et nyt navn og telefonnummer og går videre i sagen. Stem stem stem, så jeg kan fortælle dem hvordan vi ser på det, så der ikke er en eller anden skrankepave som fucker vores system op.

Og så strandede den. Har talt med Marit Bucarella fra SST, som er en del af beslutnings processen omkring de nye turnus regler i regionerne og følgende belv slået fast:

  1. Dem som trækker nummer maj 2006 og frem kommer til at prioritere efter de nye regler.
  2. Hun var godt klar over problemstillingen med alt for store prioriteringsenheder: Frederiksberg og Bornholm i samme enhed, Roskilde og Nakskov i samme enhed.
  3. Der er logistiske problemer med hvordan regionerne skal modtage os, hvor mange og hvornår osv.
  4. De arbejder på det og det skal være færdigt snart.

Jeg regner med inden for 14 dage at skrive en email/brev til SST og forklare hvordan jeg/vi ser på det. Så hvis der er nogen andre bekymringer eller forslag er de velkomne her i tråden.

flyttet til studmed debat i håb om det vil give mere fokus og få flere til at stemme

Dette har før været diskuteret - allerede i 2003-4 var planen at man skulle prioritere på sygehusplan. Dengang var undskyldningen at computersystemet ikke var klar!!
Det har den klare fordel at de enkelte sygehuse bliver nød til at tage sig sammen hvis de vil have 1. prioriteringer (hvilket de måske nok er lige glade med, især nu hvor landet snart svømmer i turnuslæger).
Jeg syntes altid det er uheldigt når enkeltpersoner henvender sig med politiske dagsordner. Brug de relevante politiske organer til den slags OK ellers kommer DOLPH sku efter jer

Nu ved jeg ikke hvor du er henne i din karierre, men de fejl der kommer, kommer til at gå ud over MIG (og de 400 andre som trækker nummer i maj 2006). Systemet som ikke er for godt i forvejen SKAL bare være tåleligt, det er det ikke hvis de nosser i det som jeg forventer de gør.

Jeg går på ny studieordning på KU og er principielt andet hold, men i praksis på første hold (20 på 1. hold, 200 på andet hold) . Jeg er træt af at være prøvekanin.

Yes det er et gammelt problem som ikke erblevet løst i tide og så tyder al erfaring at det bliver løst af H til og rettet til efterhånden.

Ja jeg har hidset mig op på forhånd, det er altid godt når man skal have noget igennem, og ikke vil affejes af afglidninger. Det er ikke dig Christoffer jeg er tosset på, det er systemet.

Kontakter FADL og FAYL og hører om de er aktive.

Ja - eller hvad med de politiske organer på studiet - Medicinerrådet hedder det vist også hos jer.
Det er nemlig min kæphæst nummer 2, dem der sidder i FaDL er jo ikke valgt på grund af deres viden om pædagogik og uddannelsessystemet. Men der er de folk som sidder i de politiske organer på universitetet.
FaYL er jo helt oplagt og måske nok 1. valg.
Jeg ved godt der er en tradition for at FaDL også blander sig i uddannelsespolitik - men det er nu igen bedst hvis man (studerende) melder det samme ud. FaDL, MR og enkelt studenrende = hele tre meninger på en gang - det er der ikke nogen der gider at høre på!
FaYL bakket op af MR og dermed studerende = indflydelse!

PS jeg er netop færdig med turnus

Jeg har lige fået lettet mit hjerte lidt efter en samtale med FAYL.

Der har i lang tid været planlagt en “norsk model”, hvor man prioriterer/vælger blokkene (de enkelte sygehuse) efter nummer fx. elektronisk. Arbejdet har stået lidt stille de seneste par år, men er nu opprioriteret af SST pga. regionerne. SST regner med at kopiere den norske model, så er der nogen som kender mere til den må de gerne forklare den eller finde et link.

Det er SST klare ønske at modellen kører til foråret, og FAYL har en mand med i udvalget som behandler sagen. Jeg regner med at ringe til FAYL igen efter eksamen (dvs. primo februar) for at høre nærmere.