Standby

Hej alle

Jeg har fået tilbud om en standby plads på KU.

Mit snit var 9,9, og dermed 0,1 over standbykvotienten på KU.

Hvor stor tror i min chance for sommerstart nu her er?

Såvidt jeg er orienteret bliver dem med højst snit, som ikke kom ind (10,2?) tilbudt pladser først. Så jeg må formodes at ligge noget længere nede på listen. Måske ikke blandt de første 50, ud af de 80.

Hvis man bliver tilbudt en plads (direkte start) før d. 18 august, SKAL man sige ja, ellers bortfalder ens chance. Efter d. 18 august kan man sige nej, og man har stadig et tilsagn om plads i 2010.

Hvor mange falder fra ud af de 600 inden d. 18 august? Hvor mange plejer at takke nej?

Jeg var ude for det samme sidste år… Der ringede jeg til dem og fik afvide at de pga det store frafald optager flere studerende til studiestart end der reelt set er plads til… Derfor sagde de til mig at sandsynligheden for at jeg kom ind september eller feruar var meget lille… Og rigtig nok så er jeg først kommet ind nu:)
Men jeg håer det lykkedes hurtigere for dig!

Jeg er også kommet på standby-listen, med et snit på 10,2 (tæt på!), så jeg håber at det forholder sig sådan mht. prioriteringen - men er der nogle som ved om det passer?

Altså da jeg fik en standbyplads for 2 år siden, blev dem med snittet tættest på kvotienten tilbudt en plads først. Vil tro det stadig foregår sådan.
Men jeg ringede der ind nogle gange og hørte hvor højt oppe jeg stod på listen. Så for man lidt klarhed på om man skal være klar til snart at starte eller finde sig noget andet og lave det næste år.

1 Synes om

Hej,

Jeg fik i år en standby plads på AU, men har ikke haft tid til at ringe ind og spørge hvor langt nede jeg er på listen. Tror I stadig man kan nå det, og hvilket nummer skal man i så fald ringe på?

Hvordan har i fået at vide hvor på listen i ligger?
Ringet ind til Studievalg, de sagde at det kunne de ikke se. De sagde at jeg ikke skal regne med optagelse D. 1. februar 2010, selvom jeg ligger 0,1 under kvote 1 grænsen. Hun sagde at det kun hvis 10 % springer fra… ? :x:

Øv, det havde jeg ellers håbet på. Jeg ligger dog 0,2 fra kvote 1, så det er åbenbart umuligt.

Jeg har bare hørt at man kan få det at vide, men det kan godt være, at det ikke kan lade sig gøre.

031090 Nu kan jeg se at du er optaget på AU, derfor ved jeg ikke helt, hvordan det forholder sig med AU.

Jeg har nemlig stand-by plads på KU, kan godt være at AU har en liste (som er “offentlig/tilgængelig”).

Hmm det er da træls hvis de ikke gider oplyse jer hvor på listen i står!
Det var KU jeg kom ind på, så ringede til studievejledningen i københavn. Mener ham der vidste noget for 2 år siden hed Rasmus Andersen. Men kan jo være at de har lavet proceduren om, hvis de ikke vil have alle standbyerne til at ringe inde :roll:

Jeg har lige haft ringet ind til studieforvaltningen på AU og de ved ikke hvor på listen jeg er. Desuden har de heller ingen anelse om, om jeg har en chance for at komme ind til sep eller feb?

Jeg har da hørt sidste år at man kunne ringe og spørge. Det er lidt irreterende, for så har man jo ingen mulighed for at planlægge noget…

Jeg har lige endnu et spørgsmål: Jeg er nu 18 år og bliver 19 om et par måneder. Hvor stor er chancen for at jeg kommer ind til sommer 2010? Der står godt nok i brevet at jeg er garanteret en plads i 2010 sommer, men min alder betyder da, at jeg kommer til at vente 1,5 år i alt? Det kan de da ikke mene?

Nogle af os er 23 før vi starter. Sådan er reglerne nu engang, så jo, det kan de.

Jamen i mit brev har de skrevet som følgende: “Hvis du ikke inden fredag den 21.august 2009 modtager et tilbud om plads, vil din standbyplads overgå til et udsagn om optagelse i år 2010 med studiestart i september. Det betyder, at du er garanteret en studieplads i år 2010”

Så har de da også garanteret, at jeg får en plads om sommeren 2010? Det må de vel ikke ændre på?

Tjah, jeg ville nu mene at du nok bare har modtaget et standardbrev, og ikke kan forvente at blive behandlet anderledes end alle de andre stud.med’er der optages i 2010. Du kan jo ringe ind til studievejledningen og spørge.

Jeps, jeg kontaktede dem pr. mail og fik dette svar: “Jeg kan ikke oplyse dig, om du bliver optaget i februar. Du vil dog som det seneste blive tilbudt en studieplads i september 2010”.
Det må vel betyde, at jeg er sikret en studieplads til sommer 2010 uanset hvor gammel jeg er…