Standby-plads kvote 1 bachelor i Medicin KU

Hej,

Hvis man har et “højt nok” gennemsnit til at blive optaget på kvote 1, er det da nødvendigt at søge standby-plads?

Hej,

Det korte svar er nej. Standby giver kun mening for dem, hvis gennemsnit er tæt på adgangskvotienten, og dermed risikerer ikke at have et højt nok gennemsnit.

Hvis man eksempelvis har et gennemsnit på 11,5 er det nok ligegyldigt at søge en standby-plads, men hvis ens gennemsnittet er på 10,5 er det nok en god ide.

Så hvis du vurderer, at dit gennemsnit er “højt nok”, så er det nok ikke nødvendigt.

På den anden side kan det være en god ide, for vi ved jo ikke om adgangskvotienten pludselig stiger til 11 (det tror jeg nu ikke, men who knows). Nu kender jeg ikke dit gennemsnit, men landsgennemsnittet sidste år for ungdomsuddannelser var tårnhøjt sammenlignet med forrige år (pga. årskrakterer og gavmilde cencorer, I guess), og som afgangselev tør jeg godt vædde på, at gennemsnittet i år bliver mindst lige så højt (jeg føler der i år bliver givet 12-taller til højre og venstre).

Derudover har du ikke noget at miste ved at krydse en standby-plads af, medmindre din 2. prioritet betyder mere for dig end at starte et år senere på din 1. prioritet.

Personligt har jeg selv tænkt mig at krydse standby-pladsen af, selvom jeg nok også kommer ind uden problemer. Det føles bare rart med et sikkerhedsnet.

Håber det kunne give dig et brugbart svar :smiling_face_with_three_hearts:
Kh

1 Synes om

Så hvis mit gennemsnit ligger langt over adgangskvotienten fra sidste år, er det ikke nødvendigt… Meeeen vi ved jo ikke om den stiger i år, og selv hvis den skulle stige, tvivler jeg på, at den vil stige med mere end 0,2.
Bottom line - jeg søger ikke om standby plads, men tusind tak for dit uddybende svar. Søger du KU, ses vi forhåbentligt til september :raised_hands:

1 Synes om

Dejligt at høre! Jeg søger også ind på KU, men først næste år. Held og lykke med studiestart :heart:

1 Synes om