Stamcelleforskning

Ja, så har verdens mest magtfulde mand igen meldt klart ud i Krigen mod Fornuft:Artikel fra Politiken.dk

Stamceller tages fra navlestrengen. Navlestrengen sidder på fostre. Fostre er liv. Liv er helligt.

Ergo: Stamceller er hellige.

:roll:

Citat fra artiklen (Bill Frist, rep.): “Men forskningen kan måske fjerne en frygtelig sygdom som Alzheimers”

Det burde da røre enhver god republikaners hjerte, at good ol’ Ronald Reagan måske kan blive så god som ny i det næste liv. Så mangler de bare at tø John Wayne op :c8l:

Dog er amerikansk politik tit mere indviklet end som så, og Politiken har måske ikke de mest nuancerede synspunkt, hvad Bush angår. Tit er reaktionære udmeldinger fra Det Hvide Hus taktiske udspil for at “please” de nykonservative vælgere, vel vidende at udviklingen går i en anden retning.

Hvis man vil se ægte hellighed og reaktionære synspunkter, skal man ikke længere end til Rom…

Det er rigtigt, at man ikke skal længere end til Rom - Se bare denne follow-up.

Enig, al journalistik om Bush er polariseret. Det er svært at finde nuanceret dækning af nogetsomhelst amerikansk.

Ikke desto mindre er det ikke kun tomme ord som pleaser vælgerne. Det har det jo en direkte betydning for stamcelleforskningen at der ikke bliver tildelt offentlige midler - og det er ærgeligt, for området har da et kæmpe potentiale til behandling i fremtiden. Læste for noget tid siden noget om en (vistnok dansk) forsker, som var i stand til ved hjælp af stamceller at give rotter førligheden igen efter de havde fået kappet rygraden over og var blevet lamme.

Sidder pt og skal tage stilling til om jeg vil have frosset et stykke af mit barns navlestreng (termin d. 10 sept) ned… Er der nogen her på debatten der har indblik i dette emne. Jeg mener at have opsnappet fra div. foreslæsninger at man efterhånden også finder stamceller i voksne mennesker - eller ihvertfald meget lavt differentierede celler som vil kunne bruges som stamceller.
Nå men er blot i tvivl, så lige en folder ved jordemoderen fra et firma - det var sgu dyrt og til hvad nytte??
Jordemoderens råd var ikke at tage imod tilbuddet - men hvorfor har de så folderen liggende. Hilsen en lettere forvirret vordende far.

Hvis det var gratis og en service over skattebilletten, ville jeg ikke betænke mig i 2 sekunder. Man kan jo altid vælge IKKE at gøre brug af stamcellerne.

Når Riskjær og lignende forretningsmænd derimod gør det til business, så er kommer der desværre en faktor mere med i ligningen. Hvem har rettighederne til stamcellerne? Og får barnet (eller en selv?) nogensinde glæde af det, eller er det penge ned i lommen til nogen smarte fyre?

Generelt mener jeg, at stamcelleforskningen er et uvurderligt gode, med mulighed for at genskabe organer/vævsstrukturer hos syge mennesker.

Hvis jeg (teoretisk set) skulle aflevere en flok stamceller til min (hypotetiske) syge tvillingebror, så han kunne få en ny nyre, ville jeg med glæde gøre det. Og jeg ville ikke gå og føle, at noget af “mit” sad i ham. Derimod ville jeg have betydeligt flere betænkeligheder ved at aflevere en nyre til brormand.

Det er som om, at specielt de handlende i sjæle (dvs. religiøse samfund) har fundet en sag, som de kan slå mønt (eller sjæle) på. Hver eneste gang, vi kommer tættere på at løse livets gåder, så bliver der råbt “I leger Gud” fra kirkens folk. Det samme skete, dengang Galilei påstod at Jorden roterede om Solen.

Jo mere vi som videnskabsfolk kan forklare, desto mindre fri fantasi (eller tro) bliver der tilbage til religiøse magter.

For at vaere helt praecis: Det er korrekt at noen stamceller tages fra navlestrengen (umbilical stem cells) men de stamceller som er tema i forbindelse med Bush veto er embryonale stamceller taget fra overskydende embryoer ved IVF behandling (alternativt fra aborterede fostre). Forskning paa adulte og umbilikale stamceller foregaar for fuldt i USA stoettet av NIH-grants. Det forskes ogsaa intenst paa embryonale stamceller i USA, men da ikke for statlige penge (bla. har Harvard oprettet et eget privat finansiert stamcelleinstitut).