Sprog problem

Hi alle sammen,

Jeg er en ny kåret studmed og fik lov til at studere på KU. Jeg taler og skriver nogenlunde korrekt dansk da jeg har haft dansk undervisning i nogle år men jeg gik det meste af mit akademiske liv i engelsk sproget skoler. Det er at have haft kemi, fysik osv. på engelsk kan være en fordel da de fleste af anbefalet bøgerne er på engelsk, men det gør mit problem endnu værre – jeg kan simpelthen ikke den danske akademiske terminologi!

De medicinske, kemiske forklaringer jeg prøver at udtrykke er simpelthen for ringe og upræcis, fx ord som ”aggregate”, ”accumulate” kalder jeg bare ”at samle”, og ”secrete”, ”synthesize”, ”compose” bliver til ”at producere”. Pointen er at alle de præcise udtryk bliver til basale mumbo jumbo hvis jeg prøver at formulere på dansk, og jeg føler at jeg har lidt af en kommunikations barriere med lektorer og professorer, det er meget frustrerende.

Jeg vide ikke rigtig om det bliver bedre som tiden gå, og jeg vil gerne bede om tips og høre om der er nogen der har det samme problem som mig?

Du må anskaffe dig en teknisk/medicinsk engelsk-dansk ordbog og ellers spørge dine medstuderende.

Når du engang finder ud af at ‘Red porridge with cream’ betyder ‘Rødgrød med fløde’ så er du på rette vej.

Jeg tror måske, at du får en stor åbenbaring på et tidspunkt. Mange af de ord du har problemer med, hedder næsten det samme på dansk, som på engelsk. De fleste ord vil du faktisk kunne bruge i en dansk sætning, uden at du vil have problemer med at blive forstået.
Find evt. nogen du taler meget med. Så sig til dem, at de skal rette dig hvis du bruger ordet forkert.
accumulate - akkumulere Der er ikke langt…

Hej, Bare være rolig det kommer ret hurtigt, jeg er fra Island og simpelheden snakkede ikke dansk i Agust, men jeg beståede i hvertfald den første semester, bare læs mygind og brug dem som er på dit hold, lad dem forklare hvis det er noget du er i tvivl om. Du skal også snakke med studievejledningin om at søge for dispension (få lov til at medbringe ordbøger til eksamen). Så tror jeg os at de som retter eksamen kigger mere på at du ved svarene end at drag dig ned for at skrive noget ikk skrivet på perfekt dansk :slight_smile:
Held og lykke