Spørgsmål om studie AU

Hej alle,
Endelig fik jeg besluttet mig og sendt ansøgningen til medicin på AU afsted - efter LANG tids spekulation!
Jeg har et par spørgsmål bl.a. om studieformen på AU, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med:

  1. Under en samtale med en studievejleder i Århus fik jeg en oversigt over de forskellige semestres indhold. Så vidt jeg kan se skal man først til eksamen i slutningen af 2. semester. Det må da være lidt af en kæmpe eksamen, man skal op til her så? :shock:

  2. Jeg har tidligere læst herinde, at det ville være en god ide at læse sit kemi op inden studiestart (hvis man har tid og overskud). I den forbindelse er jeg dog lidt i tvivl om, hvorvidt kemi-repetition kan bruges til noget, når de to første semestre angiveligt går med ren anatomi?

  3. Jeg fylder 21 år her til juni. Er der risiko for, at jeg får tildelt vinter-start, selvom jeg ikke har krydset af i ønsket om vinterstart? Jeg vil nemlig meget, meget gerne starte til sommer.

  4. Hvilke semestre er de hårdeste, og hvor mange timer bruger i gennemsnitligt på studiet pr. uge? Hvor mange timer om måneden har man fx tid til at arbejde som eksempelvis FADL-vagt, og hvornår har man bedst tid til at tage FADL kurset i forhold til studiet?

  5. Er der nogen ting (bøger el. lign.) man med fordel kan anskaffe sig inden studiestart? Jeg har ikke planer om, at sætte mig ned og læse en masse faglitteratur - det fornemmer jeg, at der kommer nok af i løbet af studiet, men hvis man nu alligevel var lidt nysgerrig, er det så en bog som Hole’s man skal have fat i? (Har jeg læst lidt forskelligt om her på siden)

Håber nogen lige vil bruge 5 min på at svare mig :smiley:
Mvh Christina.

Hej

  1. Jeps. Makroskopisk anatomi er en monstereksamen. Mikroskopisk anatomi er ikke så slem. Tror vi var ca 35% der dumpede makroskopisk første gang jeg var oppe;)

  2. Overhovedet ingen grund til at læse kemi inden. Absolut ingen! Du får først brug for det på 4. semester. Tror måske de har kemi tidligere på uddannelsen i København så der kan det måske være en fordel?

  3. ?

  4. Helt klart 2. og 5. Jeg syntes personligt 5. var et helvede at komme igennem. Fysiologi var ikke det værste, men forstod overhovedet ikke biokemien. På 6. og de efterfølgene semestre er det rimeligt afslappet og man har rigelig tid til arbejde og fritidsbeskæftigelser. Det er meget forskelligt hvor meget tid man bruger om ugen. Nogle uger 0 timer og andre 60+ timer. Jeg tog fadl-kurset på 1. semester ligesom de fleste andre jeg kender.

  5. Nej. Måske kunne man øve sig lidt på latin. Altså ikke grammatik som du ikke får brug for men udtalelse og forståelse af hvad ordene betyder. Men det er ikke tvingende nødvendigt. Kender ikke Hole’s

  1. kemi-repetition er kun nødvendigt hvis du læser i SDU (måske også KU) og ikke har haft kemi i +2-3 år. Du får det ikke på et højere niveau end det.

  2. Rygtet mht. aldersfordeling er vist kun gældende på SDU, og ikke på AU, så nej. Frygt det ikke.

  3. Når du er garanteret optagelse, kan du søge at komme i gang med FADL-kursus. På den måde havde jeg overstået alt det teoretisk pjat inden studiestart, og manglede kun eksamen faktisk :slight_smile: - så det er en mulighed der er værd at undersøge.

  4. Nej. Køb eventuelt en brugt klinisk ordbog, eller medicinske fagudtryk. Men køb det brugt. De fleste udtryk bliver forklaret i lærebøgerne.

Tak for jeres svar!

Jeg kunne også godt tænke mig at høre om, der er nogen der ved dette:

Når man læser i Århus, er der så risiko for, at man på et tidspunkt bliver sendt til Ålborg (på kandidatdelen) og skal være der i noget tid? Jeg har læst lidt forskelligt om det rundt her på siden… Bl.a. at det er ca. 25% der bliver sendt til Ålborg? Men hvor længe er det? Nogen steder står der ½ år og andre steder hele kandidatdelen? Det er jo rimelig ærgeligt, hvis man har en lejlighed osv. i Århus, som man ikke bare lige kan droppe? :?

Christina.

  1. Ja, anatomi er en stor eksamen.
  2. Drop at læse kemi det er ingen gevinst.
  3. ?
  4. De hårdeste siges at være 2., 5. og 12. Jeg er pt på 7., og jeg husker 2. som værende klart det værste.
  5. Nej
    Aalborg: Man kan tage en stor del af kandidaten i Ålborg, dette er dog frivilligt. Desuden kan man risikere at blive sendt til Ålborg i klinik/praktik i max ½ år, hvor der bliver stillet gratis bolig og transport til rådighed, hvor man kommer til Århus hver weekend, hvis man ønsker det. Risikoen er dog større for at blive sendt til Holstebro end Ålborg.

mange tak for at starte denne tråd Ginger! Jeg regner ligeledes med at starte på AU til september :smiley: og havde mange af de samme spørgsmål…

Kan nogen sige noget mere om #3? Jeg bliver 21 omkring sep. og frygter også tvungen vinterstart…

Simon

Hvorfor frygter i det? Hvad er der slemt i at man ved man er kommet ind, har 6 måneder til at arbejde og finde en acceptabel lejlighed og komme ordentligt på plads, inden man starter på et stressende studie…?

Men langt de fleste ønsker sommerstart, og tror næsten det er tilfældigt hvem der bliver sommerstarter. Men kan i finde en sommer, der gerne vil starte til vinter, kan det som regel godt arrangeres.

RSimon: Godt jeg kunne hjælpe :slight_smile:

Rosenlund: Altså det vil da heller ikke være verdens undergang at blive vinterstarter, men jeg har fx allerede holdt 2 friår så har både arbejdet, rejst, slappet en masse af samt fundet lejlighed i Århus pr 1/8 2010. Derfor ville det da være temmelig meget spild af tid at blive vinterstart…

Christina

Hvis nu man bliver vinterstarter og hellere vil starte om sommeren, findes der også råd for det, som jeg har skrevet om tidligere i en anden tråd - så søg efter den :slight_smile:

apopov

Hej!
#1
Første eksamen på AU er genetik eksamen i slutningen af 1. semester. Denne er ikke slem, men selvfølgelig er man nervøs netop fordi det er den første. 2.sem afsluttes med makro og mikro anatomi.

#2
Absolut ingen kemi-terpning er nødvendig! (Der er kun ét kemi spg. i biokemi-eksamenssættet, så man kan sagtens bestå selvom man ikke er en haj til kemi)

#3
Der er en risiko for at du bliver vinterstarter. Hvis det skulle ske, så ring til studiekontoret og hør om du kan blive flytter til sommerstarter. Der var flere der gjorde dette, da jeg startede.

#4
2., 5. og 12. er de hårdeste, men absolut gennemførlige. Man tager én dag af gangen og så går det hele alligevel.
De fleste tager FADL-kursus i løbet af første semester (du kan ikke påbegynde kurset før studiestart). Det svinger hvor meget tid man har til at arbejde. De sidste par mdr. på 2. og 5. skal man ikke regne med at kunne arbejde, men ellers kan man sagtens finde tid til at arbejde. Jeg tror gennemsnitligt jeg har arbejdet 15-25 timer pr. mdr. Men det svinger meget!

#5
Start endelig ikke op med bøgerne før studiestart. Det er på ingen måder nødvendigt!

#Aalborg
Som det er pt. er der en frivillig Aalborg-ordning (8.-12.sem) og altså ingen tvang (det er rigtigt nok at der har været en masse snak om tvang, men dette er altså ikke tilfældet). Det skal siges at dem som er på aalborg-ordning er meget glade for denne!
8. og 10. sem på AU er kliniksemestre. Her bliver vi sendt ud på forskellige sygehuse (8. : århus, randers, silkeborg, holstebro og aalborg, 10.: århus, herning, randers, aalborg og viborg). Det siges at hvis man har været enten i aalborg eller holstebro på 8. bliver man i århus på 10. og omvendt. Er selv i aalborg nu og kan kun anbefale dette, så man skal absolut ikke frygte at blive sendt ud! :slight_smile:

Til sidst vil jeg gerne slå fast: medicinstudiet er hårdt i perioder, men det er vigtigt at man ikke kører sig selv vildt op. Der er en tendens til at de nystartede hyper læsebyrden og eksamen vildt, men tag det stille og roligt og nyd studiet!
GLÆD DIG til at starte!! Det er et super godt studie, jeg har ihvertfald ikke fortrudt!

Glemte lige at sige, at vi er igang med at lave en helt ny kandidatordning, som er meget forskellig for den der findes i dag. Ordningen træder med største sandsynlighed i kraft før du bliver færdig med bacheloren.

Det kan i nogen tilfælde godt lade sig gøre at starte inden man er på selve studiet.

Vi var 3 hold der startede i januar, selvom vi havde studiestart i februar.

Hej
Ceciliekm og jer andre: Tusind tak for de gode svar :slight_smile:
Jeg er egentlig ikke så nervøs for selve studiet længere, men mere for hvorvidt man kommer til at dræbe sig selv efter uni med skæve vagttidspunkter, meget lange arbejdsuger og megen flytning for at få plads på fx basisuddannelsen og spec. læge uddannelsen… Men det er vist til en helt anden tråd :slight_smile:
I hvert fald tak for hjælpen.

Christina

Ad vinterstartsdiskussionen;

Jeg har hørt teorier om, at sommerstartere i det store hele klarer anatomien en kende dårligere end vinterstartere. Dette kunne skyldes, at de lettere “brænder ud”, når de nærmeste har non-stop anatomi i et helt år (kun afbrudt af måske to ugers juleferie og et tre ugers genetikforløb). Vinterstartere har derimod en ordentlig spandfuld sommerferie til at glemme al den lærte anatomi, men det vigtige vil altid hænge ved, og det var ikke noget, der blev klaget over på min årgang.