Specialers popularitet

Jeg søger statistik på, hvor mange der søger et givent speciale ifht hvor mange pladser der er :).

Jeg har tidligere set noget lignende, men det var for et par år tilbage, og popularitet inden for lægespecialerne er jo en meget, meget skiftende størrelse.

Nu ved jeg ikke hvad dit formål er med en sådan oversigt: men valg af speciale ud fra popularitet eller manglende popularitet er måske ikke måden :smiley:

Omvendt er det nok også godt med en plan A og plan B, hvor plan B er “det sikre valg”.

Jeg ved ikke om du kan finde det du søger her:

Selvfølgelig skal det spille ind. Hvis man ikke gider lave en phd, så er der ingen grund til at kigge efter de mest populære specialer. Sagt firkantet.

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget dér, men tak skal du have. Havde på et tidspunkt held med at finde konkrete tal, men det var helt tilbage i 2012 eller 2013, og jeg kan ikke genfinde disse tal.

Jeg tror du søger dette:
http://www.laegeuddannelsen.dk/speciallaegeuddannelsen/statistik-over-opslaaede-og-besatte-forloeb.html

1 Synes om

Lige præcis - tusind tak.

Så har vi fra 2015. Sært, der ikke kan findes nyere.

1 Synes om

https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.sst.dk/da/uddannelse/prognose-og-dimensionering/~/media/A0E668655087416F9F14AA23EBDF0133.ashx&ved=2ahUKEwiDmbuwpKbbAhWF_qQKHV3bB5UQFjACegQIBRAB&usg=AOvVaw0sUkQ_rz9vK9nK7araquMj Det her link skulle gerne gå direkte til download af PDF fra Sundhedsstyrelsen, hvor der er oversigt over antal ansøgere og opslåede/besatte hoveduddannelsesstillinger fra 2016. :slight_smile:

Jeg tror umiddelbart, at det er den nyeste, da den er udarbejdet i juni sidste år.

1 Synes om

Kunne ikke få dit link til at virke - prøver dette: https://www.sst.dk/da/uddannelse/prognose-og-dimensionering/~/media/A0E668655087416F9F14AA23EBDF0133.ashx

Fedt - tak til jer begge!

1 Synes om

Er det svært at komme ind på neurologi specialet? Altså hoveduddannelsen i neurologi? Vil søge ind på hoveduddannelsen i neurologi alle steder i DK når jeg engang skal søge ind…

1 Synes om

Jeg kan kun tale for region hovedstaden og ja der er neurologien kompetetiv. Man skal i hvert fald ikke forvente at komme direkte ind efter en intro :blush: nok nærmere efter opsamlet erfaring samt PhD.

2 Synes om

Ved du hvad de lægger vægt på når man søger ind på neurologi? Jeg overvejer selv et par forskningsprojekter inden for neurologi, samt drømmer om et lægevikariat på neurologisk afdeling og evt studenter underviser i neuroanatomi… vil disse ting tælle positivt når jeg skal søge ind på Hovedudannelsen i neurologi om nogle år?

P.s planen er at søge alle hoveduddannelsesforløb i neurologi jeg kan komme til at søge. Dog håber jeg på at kunne blive boende i Kbh

Alt tæller som sådan positivt men jeg tror ikke det tæller det store når det handler om hoveduddannelsen. Der vil helt klart hjælpe til en intro i neuro som jo er et godt skridt på vejen til en hovedeuddannelse. Derudover så vil forskningserfaring hjælpe en rigtig godt på vej til en PhD :blush: men der er jo mange faktorer der spiller ind der. Hee tænker jeg specielt penge og fondsmidler. Sidder selv i en PhD i dag hvor det tog mig 1 år at skaffe pengene til den.

1 Synes om

Mange tak for svar :slight_smile:

Hvad tæller så når jeg søger ind på hoveduddannelsen i neurologi? Jeg ved at intro i neurologi er et must, så den søger jeg :slight_smile:

Min mand har haft en intro i neurologi og han fortæller at hvis du vil have hovedeuddannelse i region Øst så skal man regne med at skulle lave en PhD og have klinisk erfaring udover introstillingen. Man kan være heldig at kunne nøjes med at have udgivet nogle artikler, men forskning er et must. Derudover er anbefalinger også et plus.

Derudover kigger de også meget på hvem man er som person. Man skal jo til samtale med hovedeuddannelsesudvalget. Her bliver der lagt vægt på forskellige ting. Personlighed, erfaring osv. En vigtig ting indenfor neuro (og mange andre specialer) er hvordan man omgås patienten. F.eks. Skulle min mand give mange dårlige nyheder til patienter og pårørende i sin neuro introstilling. Det kunne f.eks. Være at patienten fik konstateret en hjernetumor eller han skulle snakke med familier om muligheden for organdonation. Så empati blev der lagt meget vægt på som et eksempel. Det var noget han fik meget ros for og fik også at vide de glædeligt skrev en anbefaling for ham hvis han ønskede at søge hovedeuddannelse i neuro :blush:

1 Synes om

Tusind tak for hjælpen!

Så ved jeg hvad jeg skal gå videre med (forskning i glioblastomer, pludselig uventet hjertedød hos mennesker med epilepsi og PHD i behandling af ALS, samt lægevikariat på neurologisk afdeling

Jeg vil anbefale dig ikke at være for kræsen ift. forskning :slight_smile: forskning kræver penge og penge kan være svært at skaffe. Jeg havde selv mine drømme, men endte med at forske i noget andet fordi muligheden og pengene bød sig :blush:

3 Synes om

Hej - jeg er slet ikke kræsen mht forskning :slightly_smiling_face: jeg prøver først at undersøge hvorvidt min første prioritet kan lade sig gøre. Hvis ikke, så må jeg undersøge andre muligheder :slight_smile: for neurologi er helt afgjort mit drømmespeciale, så vil gøre hvad jeg kan for at kvalificere mig til en Hoveduddannsesstilling i neurologi om et par år :slight_smile: men tak fordi du skrev :slight_smile: