Speciale i kardiologi

Jeg er en 9 semester studerende på KU som i en længere periode har haft en drøm om at blive kardiolog. Dog er jeg blevet demotiveret af, at det er et meget eftertragtet speciale, og var egentlig begyndt at tænke i andre baner, når det kommer til specialevalg. Det er nu gået op for mig, at kardiologien bare er det jeg gerne vil og drømmer om. Mit spørgsmål er så: Skal man have lavet noget kardiologi relevant under studiet og i så fald hvad, for at øge sine chancer for at ende i kardiologien? Og er det for sent som 9 semester studerende at prøve og øge sine chancer inden for kardiologien. Generelt vil jeg gerne høre om, hvordan man egentlig bliver kardiolog. Håber på nogle svar, der giver mig mod på at gå efter min drøm!!

1 Synes om

Du kan finde lidt info og inspiration her: Ep06 - Kardiologi og medicinalindustrien - Efter Lægeløftet

2 Synes om

Måske @Mignon kan sætte et par ord på?

2 Synes om

Ikke at have lavet noget fagrelevant i studietiden, udelukker bestemt ikke en som kandidat til specialet. Med det sagt, kan prægraudate aktiviteter bidrage til dybere indsigt i et speciale og (muligvis) en mere målrettet I/HU-ansøgning.

Eksempler på prægraudate aktiviteter, der kan demonstrere interesse: forskning/forskningsår (publikationer); lægevikariat; fokuserede ophold; erfaring som underviser; styregruppearbejde i kardiologisk studenterforening; specialeopgave inden for kardiologi.

Er selv lun på kardiologi, og med udgangspunkt i egne erfaringer har mit tidlige engagement givet mig et stærkt netværk samt erfaring med flere af ovennævnte aktiviteter, og er med tiden kun blevet mere tændt. Det skal dog siges, at det efterhånden også tager en del (fri-)tid fra andre ting, som jeg vil blive bedre til at prioritere :slight_smile:

Men hvis motivationen er der, kan jeg råde dig til at klø på (før/efter endt studie) og være opsøgende, men samtidig værne om alt det fede ved at være ung og studerende!

Du er altid velkommen til at skrive.

3 Synes om

Hej @Studmed9sem

Jeg beklager den sene svar, men har været udenfor forum i noget tid.
Jeg kan kun anbefale dig at følge din fornemmelse, kardiologien er bare det fedeste IMHO.

En lille opskrift til succes:
Trin 1 - opsøg en af professorerne/ overlæger og spørg om du kan få lov at lave noget forskning hos dem. Forskning er nr. 1 hvis du vil ind i specialet. Den nemmeste vej ind er at tage direkte kontakt, men ellers også der også muligheder når der søges forskningsårsstuderende. Ellers stil efter at lave speciale/forskningsspor på 11. semester.

Resten kommer af sig selv :wink:
(klinisk efter studiet: evt. KBU på kardiologisk, herefter introduktion og uklassificeret for at få erfaring + lære ekkokardiografi) og så div. aktiviteter for at opfylde alle 7 lægeroller.
Hvis du læser på KU, så håber jeg at der stadig eksisterer basisgrupe AKS (Aktiv Kardiologi for Studerende), meld dig ind, deltag i aktiviteter og evt. i bestyrelsen.

Pøj pøj, tro på dig selv og arbejd mod målet, så er chancerne gode
kh
Mignon

4 Synes om