Speciale i kardiologi

Jeg er en 9 semester studerende på KU som i en længere periode har haft en drøm om at blive kardiolog. Dog er jeg blevet demotiveret af, at det er et meget eftertragtet speciale, og var egentlig begyndt at tænke i andre baner, når det kommer til specialevalg. Det er nu gået op for mig, at kardiologien bare er det jeg gerne vil og drømmer om. Mit spørgsmål er så: Skal man have lavet noget kardiologi relevant under studiet og i så fald hvad, for at øge sine chancer for at ende i kardiologien? Og er det for sent som 9 semester studerende at prøve og øge sine chancer inden for kardiologien. Generelt vil jeg gerne høre om, hvordan man egentlig bliver kardiolog. Håber på nogle svar, der giver mig mod på at gå efter min drøm!!

1 Synes om

Du kan finde lidt info og inspiration her: Ep06 - Kardiologi og medicinalindustrien - Efter Lægeløftet

2 Synes om

Måske @Mignon kan sætte et par ord på?

2 Synes om

Ikke at have lavet noget fagrelevant i studietiden, udelukker bestemt ikke en som kandidat til specialet. Med det sagt, kan prægraudate aktiviteter bidrage til dybere indsigt i et speciale og (muligvis) en mere målrettet I/HU-ansøgning.

Eksempler på prægraudate aktiviteter, der kan demonstrere interesse: forskning/forskningsår (publikationer); lægevikariat; fokuserede ophold; erfaring som underviser; styregruppearbejde i kardiologisk studenterforening; specialeopgave inden for kardiologi.

Er selv lun på kardiologi, og med udgangspunkt i egne erfaringer har mit tidlige engagement givet mig et stærkt netværk samt erfaring med flere af ovennævnte aktiviteter, og er med tiden kun blevet mere tændt. Det skal dog siges, at det efterhånden også tager en del (fri-)tid fra andre ting, som jeg vil blive bedre til at prioritere :slight_smile:

Men hvis motivationen er der, kan jeg råde dig til at klø på (før/efter endt studie) og være opsøgende, men samtidig værne om alt det fede ved at være ung og studerende!

Du er altid velkommen til at skrive.

3 Synes om