Sommer og vinterstarter?

Er der nogen forskel på at være sommer og vinterstarter … Udover startdatoen… Vinterstarterne er vel generalt yngre end sommerstarterne…? Jeg er 21 til ansøgningstidspunktet…, Hvordan er chancerne for at blive sommerstarter? det er vel federe at starte med nogen på sin egen alder? Nogen råd? Er det mere besværligt at få en kollegiebolig som vinterstarter… osv…

Ved SDU får de yngste studiestart i februar. Jeg var 21år gammel og fikk starte i september!

Jeg var sommerstarter i 99 og der var jeg vel 21 - og intet problem der… Vi var da flere på den alder og nogle lidt mere modne var der også…

Er der nogen der ved, om man har større chance for at blive sommerstarter, hvis man har studeret før?
Jeg læste et andet sted her på siden, at sidste år blev ansøgerne skilt ved juli 83. Jeg har studeret noget andet i to år, men er kun fra august 84 (dvs. 21 til aug.), og jeg ville ærge mig over at være én enkelt måned fra optagelse.
Vh Andrea

Det er alder der kigges … det er fløjtene med hvad du hare lavet…

Alle listes efter fødeselsdato og så slår de en streg…

… og det kan for nogle lyde meget uretfærdigt før man starter, men når først man er startet, vil man se, at det er til alles bedste, og det er pænt ligegyldigt om man starter sommer eller vinter…

Hvad ., Hvornår er ferierne egentlig fra studiet., altså-. hvis man f.eks. starter i februar… så har man vel ikke pause i sommerperioden., eller hvad?.. hvordan ligger det med pauser fra studiet i det hele taget?

Dumpeprocenten for anatomi, den første store eksamen, er lavere for vinterstartere. Og det er ikke fordi den ene årgang har en sommerferie mellem 1. og 2. semester, for det er de færreste som læser da.

Gennemsnitsalderen er selvfølgelig noget lavere, men det betyder ikke at du ikke kan komme på hold med folk som er meget ældre, hvis denne person nu har valgt vinterstart. Jeg syntes det var meget rart at komme på hold med jævnaldrende, fx. andre som kom direkte fra gymnasiet.

Det vil jeg umiddelbart ikke tro. Du kan sådan set godt oprette en ansøgning allerede nu. Den bliver aktiv 6 mdr. før ønsket indflytning, så hvis du ønsker bolig fra 1. jan 2006, kommer du på listen næste måned. Selvfølgelig får man ikke de centrale boliger efter så kort tid på listen, men nogle af kollegierne er ok, fx. Børglum. Det tager 10-15 min. på cykel til uni.

Alle har ferie samtidigt. Nogle semestre starter lidt tidligere end andre, men det er ikke sådan at vinterstartere ikke har sommerferie:)

Et par links du måske kan bruge
http://www.kollegie8000.dk
http://www.health.au.dk/undervisning/medicin

Dertil kan det siges at på KU har næsten alle pånær medicinere efterårsferie, og vinterferien kan til tider vare en weekend. Eksamen torsdag, semesterstart mandag. Men som regel har manen uge eller halvanden.

mht. kollegier så husk at søge de private også. Fx. RHK, Egmont og de mindre. Chancen for et værelse er lig det arbejde man lægger i det.

Da jeg sagde at alle har ferie samtidig mente jeg alle medicinere. Efterårsferie oplevede jeg vist første år. Den var på hele to dage…