Smertefysiologi

Ja som emnet siger er jeg kommet i den eksotiske situation at jeg skal til at forske i smerte, nærmere bestemt DNIC. Har selvfølgelig prøvet at trække på de kræfter jeg har rundt omkring mig på Smerteforskningscenteret, men ville lige høre om der var nogen der kender til noget godt litteratur på området, udover selvfølgelig den episk elendige “Sentralnervesystemet” af Per Brodal der plagede mig i de tidligere semestre :slight_smile:

Jens

Der staar erfaringsmaessigt ikke en s*** om DNIC i laereboegerne, bedste bud er relevante kapitler i Melzack og Walls bibel, eller oversigtsartikler af JC Willer (har en god oversigtsartikel paa fransk) eller D Bouhassira. Sidstnaevnte har skrevet en god oversigt over wide dynamic range neuroner og deres betydning for DNIC faenomenet.

Originalartiklerne af D Le Bars er gode. Endvidere L Villanuevas artikler om subnucleus reticularis dorsalis’ funktion i DNIC loop’et.

Bordal kan ikke bruges, Textbook of pain er nok eneste bog, der er interessant i denne henseende. Der staar vist nogle boeger fra IASP i konferencen (een hvor Villanueva er redaktoer) med et godt kapitle om smertehaemmende systemer paa de forskellige neuroanatomiske niveauer.

Willer, der vist nu nok er pensioneret, er kendt som lidt af en pioneer indenfor omraadet, men der var vist noget metodologisk urent trav i hans studier, men det kan du spoerge Troels eller Flemming Bach om ved lejlighed.

Hvad skal du undersoege, og hvordan?