Skal - skal ikke!

[color=#FF0000]Hej alle studmed’er! :nurse: :stuck_out_tongue:
Hvor er jeg dog misundelig på Jer - jeg vil også læse medicin!!! :slight_smile:
Kæmpe stort tillykke til alle Jer der er blevet optaget i år - det kan kun blive fantastisk for jer at komme igang!

Jeg har et spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med at afklare.
Jeg har en sproglig studentereksamen, og skal nu igang med mit 3. år på sygeplejestudiet. Men det er ikke det jeg vil lave resten af mit liv - jeg vil være læge. Der er intet andet i hele verden jeg hellere vil!!! det er en helt ubeskrivelig følelse af glæde og interesse jeg føler hvergang jeg tænker på medicinstudiet. Og når jeg kigger overpå sygehuset fra mit kollegie af, tænker jeg kun på at være læge og hvor interessant det ville være… Jeg føler overhovedet ingen glæde og interesse ved mit nuværende studie ligemeget hvor meget jeg mærker efter… der er intet… hverken når jeg er i praktik eller på skole…kun lige hvis det omhandler anatomi, fysiologi, farmakologi, psykologi, mikrobiologi - så føler jeg mig hjemme og adrenalinen drøner rundt i kroppen!!! :smiley:

Hvilke chancer har jeg for optagelse??
Jeg vil skulle søge via kvote 2 og jeg skal supplere kemi, mat og fys. Vil mine chancer for optagelse være bedst, hvis jeg tager orlov fra/afbryder spl-studiet, supplerer mine fag og søger til marts 2012 med 2 års sygepleje på cv’et, eller vil jeg have den bedste chance ved at gennemføre spl-udd samtidig med at jeg supplerer fagene?

Jeg synes det er skræmmende at skulle afbryde et studie, hvis jeg når dertil, det føles forkert…for sådan noget gør man jo ikke… og hvad med ens forældre - føler også det sender et forkert signal til dem… men man skal vel også gøre det man føler rigtigt i hjertet??

Jeg ønsker Jer alle rigtig meget held og lykke med jeres studie. Og på forhånd tak for hjælpen! Fortsat god sommer 8) :?: :?: [/color]

Du SKAL, spørgsmålet er bare hvornår.

Jeg har mødt flere sygeplejersker som åbent har sagt de ønskede de havde valgt anderledes og var blevet læge i stedet for. Ambitionsniveau på ansøgningstidspunktet, studentereksamen, familiesituation og andet gjorde dog at de ikke dengang kunne forfølge målet om at blive læge. På mange afdelinger ser man desværre derfor også at mange sygeplejersker er enormt trætte af deres arbejde når de nærmer sig de “magiske 60” - og de går på efterløn i stor stil. Ikke fordi de er nedslidte, men mange siger selv at de hellere vil lave noget andet - golf, børnebørn, rejser, frivilligt arbejde osv.

Jeg synes du skal tinge til studieadministrationen på det universitet du ønsker at studere på for at høre om det er en fordel at gennemføre sygeplejestudiet først eller begynde HF-kurser. Personligt har jeg læst med flere som var færdige som bioanalytikere, sygeplejersker, en enkelt lægesekretær og 2 dyrlæger (der havde fået pelsdyrallergi!) - men jeg har ikke læst med nogle der kun havde en halv anden uddannelse som var kommet ind via kvote 2.

Så ring til studieadministrationen / KOT og hør dem ad hvorledes de vægter dine muligheder i kvote 2.

FANTASTISK at du har læst sammen med en lægesekretær!! Rart at høre vi har en chance!! :smiley:

[quote=“Sommersol”:3246b99r][color=#FF0000]skal nu igang med mit 3. år på sygeplejestudiet.
[/color][/quote]

Du er jo over halvvejs. så ville det ikke være en skam “bare” at smide de to år du har læst ud? Uanset hvad er der jo ingen der kan garantere dig, at du bliver optaget, og det ville godt nok være trist at stå uden sygeplejerskeuddannelse og optagelse på medicinstudiet!

Hvis det var mig ville jeg færdiggøre studiet, supplere imens, og derefter søge ind på studiet.
Jeg mener også, at det giver point hvis du har gennemført en uddannelse…

Bare klø på, alt kan lade sig gøre.
Jeg er næsten 30, er uddannet ambulance-redder og er med mit utrolige 10 år gamle gymnasie-snit på 6,2 kommet ind på SDU kvote 2 her til februar. :slight_smile:

sskov: Hvor har du arbejdet som ambulanceredder?

Sønderborg i sønderjylland. Er spændt på om det på nogen måder kommer mig til gode under uddannelsen.

Okay, har været i Svendborg, Ejby og sidst i Aarhus før jeg startede i jan. 2009.

Hvis du er behandleruddannet kan du få merit for faget Akut Beredskab på modul 1. Du vil formentlig kunne se den røde tråd i mange forskellige mekanismer før dine studiekammerater, der ikke har en lignende uddannelse bag sig. Men det udligner sig ret hurtigt, da det teoretiske indhold på redder-uddannelsen trods alt ikke andet end skraber overfladen af det medicin byder på.

Kan det passe man også har førstehjælp på 1.modul? Det må man da også kunne få merit for.
Og ja jeg ved godt at ambulance-mandskabs uddannelse er meget overfladisk. Det er jo min primære motivation til at søge ind på medicin :slight_smile:

Førstehjælp er integreret i faget “Akut Beredskab” på modul 1. Hvis du er behandler niveau 2, så kan du få merit. Du skal have fat i enten Søren Mikkelsen eller eksamenskontoret, så du kan få bogført din merit. Jeg var kun niveau 1, så måtte tage den eksamen. Den var på ingen måde svær med en redderuddannelse i ryggen.

Tusind tak for jeres svar :slight_smile:

Line: Jeg føler heller ikke jeg vil have spildt de 2 år, for hvis jeg søger orlov kan jeg altid vende tilbage og fortsætte hvor jeg slap. Og jeg har trods alt fået så fantastisk meget baggrundsviden med i bagagen efter de to år indenfor anatomi/fysiologi/farmakologi/mikrobiologi - og det er trods det at sygeplejestudiet er på et langt lavere niveau end medicin.
Jeg er bare ikke sikker på jeg kan fortsætte, for jeg kan bare mærke, at det vil være så svært for mig at fortsætte spl-studiet, fordi jeg ikke kan tænke på andet end at læse medicin. Så måske jeg bare skulle kaste mig ud i et års orlov, hvor jeg supplerer de manglende niveauer, og derefter søger om optagelse i marts 2012, og hvis det ikke går må jeg vende tilbage til spl-studiet og tage noget af klinikken i et u-land.
Puha…