Skal læger/sygeplejersker besvare 112?Spørger EB sine læsere

Ja, ja, ja det er ekstrabladet og endnu et af deres DF lignende forslag…

Men var det noget at sidde som telefonpasser for 112?

87% af EB.dk’s læsere mener i hvert fald at en læge bør tage 112 telefonen…

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=300367

Man kan heller ikke lave en afstemning på den måde… Hvis man læser den sammenhængende artikel, og bagefter skal besvare et spørgsmål, kan ens svar ikke undgå at blive påvirket.
Jeg håber virkelig ikke det er en afstemning, der skal skabe grundlag for en større debat, for så kunne det godt være jeg skulle revurdere min uddannelse…

Dårlig journalistik! Hvad skal folk dog tænke efter sådan en artikel?! :frowning:

Synes det er i orden at skabe fokus på et problem, men at komme med sådanne “useriøse” forslag i den samme sammenhæng, er uacceptabelt…

“hjertet slo uden rytme og pulsen var meget svag” - det var da noget til en beskrivelse, haha!

I Norge er AMK-centralerne bemannet med en anæstesisygeplejerske og en ambulancekoordinator, sygeplejersken taler med indringeren medens koordinatoren dirigerer ambulancen. Det er udarbejdet en manual (Manual for Norsk Medisinsk Nødhjelp) hvor alle mulige symptomer er rangeret efter problemstilling og hastegrad. Sygeplejersken skal således IKKE ta nogle egne afgørelser på hvorvidt ambulance skal sendes og hvor hurtigt den skal komme - alt dette reguleres i manualen, hvor der også står hvilke spørgsmål der skal stilles og evt tiltag man skal opfordre indringer at udføre. Patienten i EB ville i hht denne manual ha fået kørsel 1 allerede på den første opringning.

Jeg kan ikke se nogle fordele med at der skal sidde læger ved tlf på 112 - tvært imod tror jeg det kunne blive farligt idet læger jo er fristet til at stille en diagnose med det samme - med de evt konsekvenser det kunne få for patienten…

Enig!..

Det er at skyde langt over mål at sætte læger til at svare på opkald, men det er uacceptabelt at der ikke er kvalificeret personel til at respondere på opkald. Noget man må sige er tilfældet her! (hvis man vælger stole på EB’s udlægning)