Skal andre end læger kunne give diagnoser?

Så raser en ny sundhedsfaglig debat: nemlig om andre skal kunne diagnostisere end læger?

Årsagen til denne debat er programmet “Operation X” på TV2 der gik Hulda Clark “læger” efter i sømmene.

Hvad den rationelt tænkende og den der har haft parasitologi - allerede vidste - var at det var “svindel og fiduser”.

I al sin enkelthed går Hulda Clark ud på at alle sygdomme skyldes parasiter - og til konsultationen finder behandleren så parasitter eller parasit stadier i ens blod. For at komme af med dem skal man så købe en “zapper” og noget Medicin - som alt samme jo, så kan fjerne de parasitter. Pris mindst 5.000.

Nå, tilbage til topic line, skal andre kunne diagnostisere end læger?

Det var hvad der skete ved en af konsultationerne:

[quote]Spiegelhauer fortalte ellers bare Kastberg, at han følte sig træt og sløj. Men efter et hurtigt kig på en blodprøve i et mikroskop kunne Kastberg komme med en foruroligende diagnose.

»Ud fra det, du har fortalt mig til nu, så lugter det jo af, at parasitterne har søgt i dine knogler. Det kan i værste fald munde ud i kronisk lymfatisk leukæmi,« sagde Michael Kastberg.

Morten Spiegelhauer vidste, at Kastberg og parasit-teorien var en omgang fup. Alligevel blev han chokeret over meldingen.
»Det var så overbevisende, at han kunne vise mig parasit-rester i min urin, og jeg tænkte, at det kan godt være, at jeg ikke har parasitter i mit blod, eller i hvert fald ikke noget, der ikke kan klares med en ormekur til 200 kr., men hvad er det så, jeg har svømmende rundt i mine blodårer,« spørger Morten Spiegelhauer.
[/quote]

Lidt kilde:
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=299414/

Umiddelbart mener jeg, at som situationen er i dag, bør det være forbeholdt læger at stille diagnoser. Med “situationen” mener jeg markedet for alternativ medicin, som er et stort rod uden nogen form for retningslinier for hvad der faktisk virker og hvad der er “fup, svindel og fiduser” (13-tal til Jørgen C. for hans optræden :lol: )
Hvis der blev stillet krav til de alternative behandlere, f.eks for kurser i sygdomslære og videnskabelig dokumentation for at deres behandling virker, kunne jeg godt gå med til, at de kan stille diagnoser og behandle derefter.

Det sås i Operation X, hvor nemt det var at etablere en klinik for alternativ behandling og købe en universitetsgrad på nettet til at hænge op på væggen . Den almindelige borger har ikke megen chance for at gennemskue, at det er fup, når han sidder overfor en person med titlen “dr.” og en fin klinik, der fortæller ham, at han er dødeligt syg. Derfor burde det ikke være tilladt for alle og enhver at smide om sig med diagnoser og få kræftpatienter til at betale tusinder af kroner til en uvirksom behandling :x:

I øvrigt til sidst et bifald fra mig til tv2 for det program. Det var på høje tid at nogen tog fat i fupperne blandt de alternative behandlere :up: