Second opinion søges - igen

Hej, jeg er desværre ikke kommet ind på medicin i år, og står i den situation, at jeg ikke kan færdiggøre min BA som fys, hvis jeg vil søge igen til næste år.

Jeg fik at vide af AAU at jeg ville stå rimelig stærkt til næste års kvote 2, hvis jeg forbedrede mine karakterer i dansk og engelsk, da jeg allerede har 12 i matematik, kemi og fysik, som jeg netop har suppleret.

Ulempen ved dette er så, at jeg skal læse yderligere 2 fag op (uden SU) og måske forgæves. Jeg er heller ikke sikker på, at jeg vil kunne klare de sproglige eksamener ligeså nemt som de naturvidenskabelige. Desuden vil jeg så skulle gå et helt år uden at kunne få et godt fys job, da jeg så igen må udskyde min BA, som jeg allerede har udskudt siden januar 2019.
(Desuden får AUU sandsynligvis dobbelt så mange velkvalificerede ansøgere næste år, da AUU er de eneste som ser på relevant erfaring i 2020, hvorfor konkurrencen må formodes at blive dobbelt så hård.)

Jeg kunne også vælge at satse på at uddannelsesloftet afskaffes og færdiggøre fys. Jeg tror, jeg ville have det fint med at være fys i nogle år, men jeg tror også, at jeg vil føle mig begrænset i længden. Desuden føler jeg ikke, at jeg får brugt mine evner inden for naturvidenskaben nok som fys.

Nogen der har et råd til hvad, der er fornuftigt at gøre?

Umiddelbart virker det jo ret absurd og som en måske ufornuftig beslutning at bruge tid på at læse 5 fag og 8 niveauer op.
(Min nuværende snit i adgangsfagene har jeg regnet til 9,8, hvilket nok er for lidt)

Har du overvejet at søge ind på sdu? Måske der er større sandsynlighed for at komme igennem unitest og mmi.
Jeg tror bestemt at uddannelsesloftet bliver fjernet inden næste ansøgningsfrist

Jeg har søgt SDU x2 - sidste gang gik det dog langt bedre end 1. gang, så det er også en mulighed næste år.
Jeg søgte alle steder i år undtagen AAU, som ikke accepterer supplering i kvote 2.
Jeg håber virkelig du har ret mht loftet!

Jeg fik svar fra dem at snittet ikke var to cifret i år, men i den høje ende, men af en anden fik jeg at vide at snittet skulle være 2 cifret, så det er lidt forskellige svar man får. Men næste år kommer det sikkert til at være højere.
Forbedrede du også karakter i adgangsgivende fag, da du søgte?

Det kunne jo være at adgangskravene for AAU kvote 2 falder næste år, da 3 ud af 4 unier optager via en test. Så folk vil måske hellere satse på det, istedet for at opnå erhvervserfaring og forbedre deres karakterer i de adgangsgivende fag?

Så det vil sige du egentlig havde højere snit end de 9,1, hvis eksamen for de fag du forberede talte med?

Tilføjelse:
@anon62804898 jeg fik afslag på at læse dansk 0-A og engelsk C-B med begrundelsen at jeg ikke må læse et fag på lavere niveau og at mine karakterer var ‘for gode’ - jeg søgte ellers dispensation, men fik svar fra den øverste ledelse af det ikke var muligt i henhold til lovgivningen :thinking:
AAU er dog uforstående overfor dette, og siger at de altid anbefaler folk dette.
Har det været i nærheden af KBH du har læst, for så kan jeg måske kontakte et andet sted end kvuc?

Det er en interessant vinkel, men jeg tvivler. Jeg tænker tvært imod at alle de, der har erfaring, som har fået afslag i år, kommer til at søge AAU, så jeg frygter desværre at selvom jeg opfylder alle deres kriterier og får 12 i snit, at det stadig ikke er nok. Men jeg håber du har ret! :slight_smile:

Forstår ikke hvorfor du ikke går all in på de de 3 andre unier, som tilbyder testbaseret optag. Det burde vel være en meget mindre besværligt.

Helt sikkert, det gør jeg også. Har også søgt alle steder (undtagen AAU) i år. Men tænker bare chancen er størst hvis jeg går all in på alle uni’er næste år.

Yes, men som du siger, så bliver det altså en hård omgang. Engelsk b kommer nok ikke til at være så udfordrende, hvis du i forvejen er god til til det, men dansk A er (imo) en bitch (gigantisk pensum). Så er spørgsmålet om det er det værd at sidde 100 timer+ og forbedre karaktererne i de adgangsgivende fag, eller om det er bedre at bruge tiden på at forberede sig til unitesten.

Helt bestemt. Jeg er ikke stærk sproglig som jeg er naturvidenskabeligt, så selv engelsk B bliver ikke nemt, tror jeg. (Jeg kan sagtens læse fagbøger på engelsk, men der er lang vej derfra og så til at tekstanalysere en novelle)
Så det er også derfor jeg var/er så meget i tvivl, og synes det er synd at AAU vægter dansk/engelsk så højt.

Jeg fandt ud af jeg nok ender på 9,8 i gennemsnit i adgangsgivende fag, da jeg fik at vide de udregner et ‘simpelt gennemsnit’. Mit samlede snit er kun 8 :frowning:
De siger også nu at fuldtidsarbejde ikke vil hjælpe fordi jeg allerede har mere end et års relevant uddannelse, hvilket jeg også synes er lidt mærkeligt.

Det eneste der så er ærgerligt nu, er at gå et år uden at kunne få job, som det jeg er uddannet til, og jeg tror det bliver meget svært at få et relevant job uden autorisation (bortset fra det jeg har i forvejen, som jeg ikke holder til 1 år)

Kan du forklare lidt nærmere omkring hvad du mener med “et simpelt gennemsnit”. Hvordan udregner de gennemsnittet helt præcist i de 5 adgangsgivende fag? Da du søgte ind i år, havde du da 9.8 i snit og næsten en gennemført bachelor med i kufferten eller hvordan?

Altså fx vægter A-niveau fag ikke højere end B-niveau fag, og hvis du fx har både standpunktskarakter og eksamenskarakter, så tager de snittet derfra og det snit er så det, der bruges til udregning af samlet snit. Det betød for mig at mit snit gik fra 9,0 til 9,8, så nu tvivler jeg på om det er nødvendigt for mig at karakterforbedre, hvis andre er kommet ind med 9,1.

Jeg søgte ikke ind i år på AAU, fordi jeg supplerede, hvilket man desværre ikke må i kvote 2 på AAU. Men det var ikke nok til at komme ind på KU - men her fik jeg også at vide at karakterne fra supplering ikke havde nået at tælle, hvilket KU mente kunne være grunden til afslaget.

Altså karaktererne fra suppleringskurser tæller med i ansøgningen så længe fagene bliver afsluttet inden 5. juli, korrekt?

Hvad hvis man har haft engelsk A i gymnasiet og efterfølgende forbedre karaktererne i engelsk B? Bliver der kun lagt vægt på eksamenskarakterne i engelsk B fra suppleringskurset eller finder de også årskaraktererne fra gymnasiet i engelsk B frem (selvom man har afsluttet det på A niveau) og tæller dem med? Ugh, har fx fået gode karakterer da jeg tog dansk A om som suppleringsfag, men hvis årskaraktererne også kommer til at tælle med, så aner jeg ikke hvordan jeg skal få et nogenlunde godt snit i de 5 adgangsgivende fag.

Hvis du næsten har en bachelor i fysik og et snit på 9.8, så håber jeg da at du kommer ind, for du er mere end kvalificeret.

Altså bliver der lagt vægt på mine suppleringskarakterer fra engelsk B og årskarakterer fra engelsk A?

Jeg er faktisk ikke sikker på om suppleringskarakterene når at tælle med, hvis du sender dem efter 15. marts :thinking:
Hvis du har fået bedre karakterer i engelsk B, så bruger de kun dem, og ser ikke på hvad du har på A-niveau. De tager altså den højeste mundtlige og den højeste skriftelige karakter, og så et gennemsnit af det.

Vil det sige du har suppleret dansk A og engelsk B?
Hvad er din erfaring med det, skulle du også tage begge fag fra niveau 0 og tog du det som selvstudie, online eller fremmøde?
Jeg har fået at vide, jeg kan kun få lov at tage det som selvstudie og de er virkelig ikke meget for at give mig lov til at læse eng B, (da jeg har det på A), og jeg skal tage det hele fra niveau 0. :roll_eyes:

Jeg har BA i fysioterapi. Jeg overvejer lidt at færdige fys, håbe på der findes penge til af afskaffe loftet i finansloven til decemeber, og så evt. tage dansk A/eng B som selvstudie over foråret, hvis altså så ens karakterer når at tælle. Kan være @anon62804898 kan svare på dette?

Ja ens karakterer når at tælle.

Det er det samme princip som når 3.g’ere søger optag på uni i foråret, før de overhovedet er færdige med deres afsluttende eksamener. De begynder først at kigge rigtig på hvem der bliver optaget, og hvem der ikke gør, efter at ansøgningsvinduet smækker i d. 5. juli kl 12 og alle eksamener, karakterer og suppleringskarakterer lander inde i eksamensdatabasen :slightly_smiling_face:

Jeg søgte eksempelvis ind på medicin i år, både via kvote 1 og 2, før jeg havde færdiggjort min HF enkeltfag. Tror jeg manglede 5 eller 6 eksamener da jeg sendte min ansøgning afsted. Skrev bare, at jeg var i gang med matematik, fysik, biologi etc. og forventede at afslutte dem i juni 2019. Så snart jeg så havde afsluttet nogle fag, røg mine karakterer og eksamensbeviser automatisk ind i eksamensdatabasen, og så kunne jeg selv vedhæftet dem til min ansøgning…

Jeg kom ind via kvote 1, på betinget optag, altså under betingelse af, at jeg bestod kemi B sommersupplering.

Så du kan sagtens læse 2 fag op i foråret og alligevel søge ind via kvote 2. Du skal bare angive i din ansøgning, at du er i gang med de her 2 fag, og at du forventer at afslutte dem i juni 2020 :slight_smile:

Vh. Louise

Altså jeg tog begge fag som fjerndervisning og fik også en underviser til hvert fag. Engelsk B havde jeg det helt ok med og kunne godt følge med, men det mener jeg helt klart var fordi at jeg var solid til engelsk i forvejen. Dog var dansk A virkelig virkelig krævende. Der skal laves en aflevering hver tredje dag og det er et kæmpe pensum, så jeg vil bestemt anbefale at du tager dansk A som selvstudie, medmindre du er forberedt på at bruge en masse tid på det. Jeg startede ikke fra niveau 0.

Altså hvis du i forvejen ikke er god til de sproglige fag, så vil jeg råde dig til at tænke over om du tror at du kan formå at få bedre karakterer end du har i fagene i forvejen, for jeg mener at det kræver at man har en relativ høj sproglig intelligens for fx at få 10 i til den skriftlige dansk eksamen. Tror aldrig nogensinde jeg ville have valgt at læse fagene om, hvis jeg selv havde mulighed for at deltage i unitesten. Hvis du har en god logisk tankegang, hvilket det tyder på da du har, da du har fået høje karakterer i de naturvidenskabelige, så måske er tiden bedre brugt på at forbedre din læsehastighed osv., som kan gavne dig til unitesten :slight_smile:

Bliver der egentlig lagt vægt på de karakterer man har opnået på et andet studie? Jeg kunne ikke få et præcist svar hos AAU. De sagde blot at der bliver lavet en helhelsvurdering.