SDU til KU?!?!

Hej…

Hvis man bliver optaget i medicin-studiet i SDU til september: kan man så skifte til KU? Hvis ja; Hvor lang tid skal man læse i SDU, før man kan skifte?
Kan man skifte liiige efter at man får at vide at man er optaget?
Hvordan foregår det?
Skal der være en begrundelse?

citat: Skal der være en begrundelse?

:?

ja, selvfølgelig skal der være en begrundelse, ellers kunne universiteterne jo lige så god sige til de optagede: ja, du er blevet optaget på medicin studiet, nu skal du bare vælge om du vil på AU, SDU eller KU.

Nu kender jeg ikke forholdene mellem SDU og KU, men jeg læser sammen med flere der undersøger mulighederne for at flytte fra AU til KU. Mit indtryk er, at det er meget vanskeligt inden bachelordelen, fordi studierne de første semestre er ret forskellige.

Jeg ved fra andre uddannelser, at man skal have bestået første år for at kunne søge om overflytning, orlov osv., så tror det må være det samme for medicin.

Prøv at lave en søgning i tidligere indlæg! Det er nemlig et spørgsmål, der har været oppe og vende rigtig mange gange!

[quote]citat: Skal der være en begrundelse?

ja, selvfølgelig skal der være en begrundelse, ellers kunne universiteterne jo lige så god sige til de optagede: ja, du er blevet optaget på medicin studiet, nu skal du bare vælge om du vil på AU, SDU eller KU.[/quote]

Kan en begrundelse være at man er kronisk syg, og den lange afstand så gør en mere træt, end hvad man i forvejen er?

Aaah, kan man så ikke søge om overflytning et par dage efter studiestart med den begrundelse at man efter start på uddannelsen føler at det er svært for en at rejse så langt hver dag? Så kan man blive overflyttet med det samme, og ikke gå glip af noget (næsten)?

Jeg er ret sikker på at du ikke bare kan blive overflyttet til et andet universitet, lige efter selve studiestart. Da vil alle pladserne være fyldt op, og du har ingen meritter på fagene. Så vidt jeg er orienteret kan man søge overflytning universiteterne imellem allerede efter et par semestre, selvfølgelig grundet at der er ledige pladser på studiet. Og der er mange der søger overflytning, samt ikke mindst danskere der søger om tilbageflytning til Danmark hvis de læser i et andet land, så det er sikkert ikke helt så let. Men du må jo ringe til universitetet og spørge.

[quote=“lolomg”:39ea4d72][quote]citat: Skal der være en begrundelse?

ja, selvfølgelig skal der være en begrundelse, ellers kunne universiteterne jo lige så god sige til de optagede: ja, du er blevet optaget på medicin studiet, nu skal du bare vælge om du vil på AU, SDU eller KU.[/quote]

Kan en begrundelse være at man er kronisk syg, og den lange afstand så gør en mere træt, end hvad man i forvejen er?

Aaah, kan man så ikke søge om overflytning et par dage efter studiestart med den begrundelse at man efter start på uddannelsen føler at det er svært for en at rejse så langt hver dag? Så kan man blive overflyttet med det samme, og ikke gå glip af noget (næsten)?[/quote]
Du skal da bare flytte til byen, det giver da ingen mening at pendle til sin uddannelse som varer 6 milliarder år (IMO).

hej

Hvis den eneste begrundelse er, at du bliver træt af at rejse. (Er den ikke meget tynd)

Der er mange ansøgere, der ville flytte til Grønland, hvis de kunne få en plads der.

Hvis du ikke vil flytte og ikke kan klare afstanden, skulle du måske overveje om det virkeligt er medicinstudiet du brænder for!!!

Jeg var inde i dsb-kiosken idag og spørge om prisen. Det koster næsten 3000 kr MED su-rabat! :shock:

Er der nogen der betaler 3000 kr for at komme til odense og tilbage til kbh? Eller er der en anden smutvej/rabat??

Der er faktisk en del der pendler, min ene læsemakker bor på Nørrebro og den anden i Sorø og de pendler stort set hver dag. Og ja, det er dyrt!
Jeg tror ikke at din begrundelse holder, du kan jo bare flytte til Odense, så er sagen ude af verden. Mig bekendt har ingen fået bevilliget overflytning før efter 6. semester, og jeg er en gammel rotte efterhånden :wink:

@lolomg:
Du vil ikke læse i Odense. Du vil ikke betale for at pendle til Odense. Du vil ikke flytte til Odense.

Det oplagte spørgsmål er:
Hvorfor fanden læser du ikke i København?

Svaret kan jeg næsten gætte mig til. Men der er, som sandgaard også hentyder, mange der gerne vil snuppe din plads, hvis du ikke “orker” turen til Odense.
Tidligste overflytning er efter 6. semester, men er så også plausibel…

Ja, men inden vi “lover” nogle noget - så kan du IKKE forvente overflyttelse - du kan søge om det, og så er det KU der ene og alene bestemmer om der er pladser…

http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/overflytning/

[quote=“Skovsen”:3ecfc3ot]@lolomg:
Du vil ikke læse i Odense. Du vil ikke betale for at pendle til Odense. Du vil ikke flytte til Odense.
[/quote]

Jeg har da ikke noget imod at læse i Odense; problemet er bare den dyre transport…

Grunden til hele mit indlæg, er, at jeg har været skide syg i det sidste års tid… Og det har fucket mine karakterer, så de ligger under det, som jeg ellers kunne præstere… Skideirriterende!

Frold:

Mht. det link som du smed herinde (og tak for den forresten :slight_smile: ):

Der står: “Du har mulighed for at søge om overflytning til medicinstudiet ved Københavns Universitet, når du på anden uddannelsesinstitution har bestået, hvad der svarer til det første studieår af medicinstudiet på Københavns Universitet. Det beståede skal svare til det første studieår, hvad angår pensum, timetal og praktiske elementer. Det er dit ansvar at fremskaffe den relevante dokumentation på de beståede studieelementer. Kun såfremt dette er overholdt, vil en ansøgning blive taget i betragtning.”

Er det overhovedet muligt at læse første års pensum selv som selvstuderende? Jeg kender mange der læser medicin, som er villige til at hjælpe mig mht. bøger, ting jeg ikke forstår mv…

Pensummet i de forskellige år er jo også forskellige på de forskellige universiteter… Man kan da ikke flytte fra SDU til KU efter 1 år, kan man?

Kontakt studievejlederne det er det eneste jeg kan anbefale - ingen her ret beset kan være studievejl. det må ske via officielvej…

Jeg kan dog tilføje at medicin ikke er som humaniore - det er ikek alene et selvstudie. Du må forvent obligatorisk undervisning, holdøvelser og opgaver.

Nej, det er ikke muligt. Det er i hvert fald min egen erfaring, jeg ville ikke klare at læse medicin som selvstudium. Hvorfor flytter du ikke bare til Odense? Det er vel den nemmeste udvej, eller hvad?

Færingen:

Er det overhovedet muligt at gøre det? Ikke mht. sværhedsgraden, men mht. om muligheden overhovedet er der?

Har du prøvet det? Fortæl, fortæl!!

Det kan vel teoretisk lade sig gøre at læse 1. år, som selvstudie. Man skal selvfølgelig overholde kravene om obligatorisk undervisning, øvelser, forsøg og lign. Startede med én på 1. semester der prøvede at gøre ovenstående, han klarede 1.semester og droppede derefter ud. Man skal altså ikke undervudere effekten af at have en læsemakker/et helt hold som er i samme båd som en selv. Så når det hele virker uoverskueligt er det rart at have nogen at sparre med.

Hvis Odense er et så stort problem kan jeg kun ligesom andre har gjort tvivle på din motivation. Hvad gør du så når du ikke kommer i det rigtige klinikudvalg, ikke får de rigtige undervisere, kommer langt væk i klinik, dårlig turnus nummer???

If life deals you lemons, make lemonade!

@ lolomg:
Det er mere attraktivt at være selvstuderende end at flytte til Odense…? :shock:
Jeg tror, du skal gøre noget mere ved karaktererne, for hvis du var kommet til kvote2-samtale hos mig, ville jeg ikke være blevet imponeret, og jeg ville være meget usikker på din motivation for at læse til læge…