SDU sommerstart 2016

Hej igen!

Nu skal du høre, hvordan jeg læste til anatomi på under 30 dage og bestod med en udmærket fin karakter (kan dog ikke anbefale det).

Jeg droppede totalt alle forelæsninger med den kære Chemnitz. Jeg fik absolut intet ud af dem, fordi jeg var bag ud - jeg startede jo først ca. 30 dage før eksamen.
Jeg tog til alle holdtimerne, og jeg løste alle eksamensspørgsmål der fandtes om og om igen, indtil jeg kunne hvert spørgsmål uden ad.

Jeg kan anbefale dig følgende:

  1. Anskaf dig anatomi-vendekort og memoriser alle musklerne og knoglerne uden ad

  2. Lær alle nervebanerne uden ad, også de subcutane samt deres navne

  3. Lær alle vener og arteriebaner uden ad

  4. Lær MEGET overfladisk lymfeknudernes baner udenad. For kommer der et spørgsmål i det, vil det kun være et delspørgsmål. Og det er sjældent der ses et spørgsmål med lymfeknuder. Så længe du kan dem overfladisk er det fint.

  5. Anvend tør og vådsalen og kig på ALLE præperaterne mhp. nerver, arterier og vener samt muskler og knogler

  6. Start tidlidt på standardspørgsmålene, for det er dem Chemnitz bruger til eksamenspørgsmål. Hvis du kan de fleste uden ad er du sikret en beståelseskarakter til eksamen.

  7. Løs alle tidligere eksamenssæt flere gange, så du kan dem næsten uden ad - de er gode til at genbruge tidligere spørgsmål
    8 ) Husk: for at bestå modul 2, skal du også bestå embryologi og fysiologi.

  8. Jeg anbefaler følgende rækkefølge i anatomi: start med alle rygknogler + rygmuskler, alle armenes knogler + muskler, alle bækkenets knogler + muskler, alle benenes knogler og muskler, brystets knogler og muskler, og mavens muskler. Der er en masse gode huskeregler, hvoraf jeg kan nævne følgende:
    a) håndrodsknogler: Some couples try positions that they cant handle/ skræppe ludere trækker på halmtovet ca. 13/30 / min egen, hvor de første to-tre bogstaver er de samme for knoglerne: skræppe ludere triller pis hammer ca. tretten 30.
    b) arterie, vene og nerve rækkefølge (feks i lysken, men også i ribbene): VAN fra Penis. Hvis du starter fra kønsdelene har du V som det første (vene), så A(rterie) så N(erve).

  9. Fysiologi: jeg fandt et kompendie i medicinerboxen og læste udelukkende ud fra den til eksamen. Hvis du kan den, kommer du til at klare dig super-fint. Jeg tog tilholdtimerne, hvilke var meget gode. Forelæsningerne tog jeg ikke til.

  10. Embryologi: jeg lærte kun de første 3 uger udenad. Man får altid rigelige spørgsmål indenfor de første 3 uger, så kan du dem, kommer du til at bestå embryologi. Lav en tidslinje - det gør det meget lettere.

  11. Arbejdsmedicin: Tag kun til den sidste holdtime og drop forelæsningerne. Den sidste holdtime gennemgår han “standardeksamensspørgsmålet” og standardsvaret. Man får altid det samme eksamensspørgsmål, den eneste ændring er casen. Så svaret vil altid være det samme, med en minimal variation. Jeg dukkede kun op til sidste holdtime :slight_smile:

Og husk! Standardspørgsmålene som de ligger ind, kommer 100% til eksamen, enten i spoteksamen eller den skriftlige.

Det kan godt være, at mine råd er alt for chill - men helt ærligt. Du skal ikke bruge din karakter til noget, og du bliver en udemærket god læge. Man behøver ikke at stresse sig selv og ønske man var død, bare for at blive læge. Så du kan godt læse 24/7 i din bog - men vil du bare gerne overleve og samtidig have fritid, og fra naturens side ikke er en dr. House, vil jeg anbefale dig at gøre ligesom mig :slight_smile:

Held og lykke! :slight_smile:

1 Synes om