SDU eller AU? Jeg søger desperat råd inden den 15/3-2020! :)

,

Kære allesammen,
som de fleste andre på denne hjemmeside, går jeg med en drøm om at blive læge, og søger derfor ind på medicin-uddannelsen. Jeg får (forhåbentlig) et højt nok snit til at kunne komme ind på kvote 1, men jeg søger kvote 2 for en sikkerheds skyld. Dette skal gøres inden d. 15. marts.

Sagen er den, at jeg står mellem SDU og AU.
Jeg er udmærket godt klar over, at SDU kører efter modulordning, og at AU kører efter den mere “gængse/traditionelle” ordning. Jeg kunne meget godt tænke mig at høre jeres erfaringer fra de to universiteter. Både fordele og ulemper. Selvfølgelig ved man kun noget om hvor man selv går, men det er i al fald bedre end intet.

  • Jeg ville elske at kunne tage et semester i udlandet. Jeg har hørt, at der er komplikationer med dette på SDU grundet modulordningen.
  • Jeg elsker at have mange retningslinjer, så jeg ved hvad jeg skal læse/fokusere på/skrive. Jo mere der er tilrettelagt for mig, jo bedre.
  • Hvad synes i på SDU om, at der ofte er eksamen? Er det rart at pensum er småt? Er det stressende at det forekommer så ofte?
  • Hvad synes i på AU om den “traditionelle” eksamensmetode, hvor der er eksamen i slutningen af semesteret? Er det overkommeligt?
  • Har i evt. andre kommentarer, der er relevante når det angår valget mellem de to?

Al hjælp er værdsat. Jeg er virkelig splittet. Jeg bor i Vejle, så afstanden er ligegyldig (den er ca. den samme). Jeg regner med at pendle, så letheden af at finde bolig er også (i første omgang) ligegyldig.

På forhånd tusind tak og fortsæt en herlig aften! :blush:

Hej @malaktumeh og velkommen til studmed.dk :wink:

Jeg svarer på dine spørgsmål så godt jeg kan.

Du kan sagtens læse et semester i udlandet hvis du læser på SDU. Dog først på kandidaten, men der kan man vælge en international profil hvor man i den forbindelse er i udlandet i et semester :+1:

På SDU har du hvert modul en studieordning der beskriver hvad du skal læse samt hvad det forventes du kan efter at have læst det respektive pensum. Studieordningerne er ret præcise på bacheloren, men blive lidt mere “fluffy” på kandidaten.

Der er ingen tvivl om at det er stressende at der hele tiden er en ny eksamen på SDU og at der tilmed ikke er pauser (studiefri) mellem modulerne. Det betyder at du kan gå til eksamen torsdag og så starte på et nyt pensum mandagen efter. Det er hårdt og de fleste vælger at slappe lidt af i starten af modulerne for at lade op til næste eksamensperiode.
Du må dog ikke tro at pensum er småt af den grund. Pensum er ofte enormt, og man har travlt op til eksamen.

Studiemiljøet på SDU er rigtig godt synes jeg. Folk hjælper hinanden på tværs af semestre og der er ingen konkurrence mellem de studerende. Det giver et afslappet miljø hvor fagligheden er i fokus og hvor de der gerne vil lave en masse socialt også kan gøre det.
Jeg mener dog at man mangler klinik på SDU. Landets 3 andre universiteter har markant mere klinik end tilfældet er på SDU og det er ærgerligt for det betyder at vi “kun” lærer det der står i bøgerne og ikke ser ret meget virkelighed. Hvad man mener om det tror jeg er meget individuelt, men jeg kunne personligt godt tænke mig mere klinik.

Spørg endelig igen hvis du har flere spørgmål.

Dbh.
KmK

1 Synes om

Kære KmK,
TUSIND tak for dine svar. De giver en del stof til eftertanke! :blush:

Jeg vil gøre brug af dit tilbud, og stille lidt flere spørgsmål:

  • Eftersom pensum er enormt og man kan begynde på nyt pensum allerede weekenden efter at have været til eksamen, er der så nogensinde nogle “frirum/pauser” i studiet, ud over de små man tager i begyndelsen af modulerne?

  • Er eksamenerne stadig overkommelige, hvis de forekommer “oven i hinanden” og hver med sit store pensum?

Mvh
Malak :smiley:

Hej Malaktumeh

Jeg ville elske at kunne tage et semester i udlandet. Jeg har hørt, at der er komplikationer med dette på SDU grundet modulordningen.

Det skulle meget gerne være muligt især på 5. semester på bachelor at tage til udlandet. Ellers hører og kender jeg nogle stykker der har gjort det på 11. semester.

Hvad synes i på AU om den “traditionelle” eksamensmetode, hvor der er eksamen i slutningen af semesteret? Er det overkommeligt?

Synes det er lidt hårdt at læse 16 ugers pensum op, men de fleste klarer det jo alligevel. dumpe% er omkring 10% på de fleste semestre. Man kunne selvfølgelig også lade vær med at vente til sidste øjeblik med hele pensumet, men nogle arbejder bedst under pres, i guess.

Nu har jeg kun læst på AU, men synes studiemiljøet er meget godt, der er altid studievejledere, mentorer og alt mulig andet man kan søge hjælp ved hvis man har det svært. Masser af studenterforening arrangeret aktiviteter til stort set alle specieler hvis du allerede har udtænkt dig et speciale eller har lyst til at snuse til nogle. Kurserne er som regel logisk bygget op, masser af hold timer til at banke rester ind man ikke nåede at lære til forelæsninger. Muligheder for at forske er heller ikke dårlig, dog har AU skåret ned på hvor mange studerende de vil give forskningsår til, men det er først på kandidaten.

Ja, og bare stil nogle spørgsmål hvis du mangler at få svaret på noget.

1 Synes om

Kære FPM,
tusind tak for hjælpen! Det er rart at få AU-synsvinklen ind også.

  • Hvordan føler du forholdet mellem læsning og klinik er?
  • Er det svært at læse 16 ugers eksamen op eller er det “bare” hårdt?
  • Hvor meget er tilrettelagt for dig på uddannelsen? Er det overskueligt, eller er der meget du selv skal have styr på ift. hvad du skal læse og hvad du skal have fokus på?

På forhånd tusind tak! :smiley:

You’re welcome :blush: Spørg bare løs :+1:

Man tager sig de frirum og pauser man mener man har brug for og som man selv vurderer man kan indhente bagefter. Det skal man lige lære fordi det jo lyder voldsomt at konsekvensen af fx en uges fravær, er at man ikke hørt hørt 1/8 af pensum. Men så længe man læser op på tingene efterfølgende så går det fint for de fleste. Alternativt kan man tage en periode hvor man ikke læser men kun kommer til undervisningen og så må man læse pensum senere, men man har trods alt hørt hvad forelæserne har sagt. Flere tager også på ferie og tager fri på den måde og så må man læse op når man kommer hjem.

Det skal lige understreges at jeg med denne “smøre” ikke ønsker at opfordre til at man blive væk fra undervisningen eller for den sags skyld ikke studerer, men at det for flere er nødvendigt at tage fri når skemalægningen på SDU er så stram. På den andre universiteter tror jeg altid at man har en uges ferie efter eksamen inden næste semester starter - den luksus har vi ikke på SDU (kun sommerferien).

Eksaminerne kommer ikke oveni hinanden som sådan. Der går jo lidt over 2 måneder mellem hver eksamen, men det kan godt føles som om de nærmest kommer oveni hinanden. Men man vænner sig lidt til det, og de fleste lærer jo pensum op til eksamen så på den måde at det jo sikkert effektivt til indlæringen.
Eksaminerne er overkommelige, ja. Men man skal arbejde med stoffet og holde skruen i vandet - særligt op til eksamen. Gør man det klarer de fleste eksamen fint :blush:

Dbh.
KmK

Kære KmK,
tusind tak for dine svar. De har været meget givende! Jeg vil fortsat overveje hvilket universitet jeg skal vælge, baseret på den viden, jeg har erfaret mig. Tusind tak igen.
Jeg håber det er ok at jeg skriver, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
Hav en herlig dag! :blush:

Mvh
Malak

Du skriver bare hvis du har flere spørgsmål :+1:
Måske bør det lige nævnes at modul-opbygningen på SDU jo også betyder at man lærer om en del af kroppen ad gangen og derfor både lærer om anatomien og fysiologien (= hvordan organet fungerer og hvad det kan) og biokemien på én gang. Det synes jeg har været dejligt. Både fordi det giver mening at lærer om organets funktioner samtidigt med at man lærer om anatomien, og også fordi man så efterfølgende føler at man har afsluttet den del.
På fx AU lærer man al anatomien på engang og først efterfølgende går man igang med fysiologien. Det kan betyde at man fx lærer om hjertets anatomi i løbet af sit første år på studiet, men først skal lære om hjertets virkemåde efter yderligere 1 år eller mere måske.
Men det er nok lidt individuelt hvordan man har det med det.

Hvordan føler du forholdet mellem læsning og klinik er?

På bachelor er der 1-2 ugers klinik, kan ikke huske det med den nye studieordning der starter næste år, og de har skåret ned på klinik på 7. 8. og 9. semester på kandidat til hhv 5 uger, 0 uger og 5 uger fra 8/8/8 fra sommer 2020. mener jeg.

Er det svært at læse 16 ugers eksamen op eller er det “bare” hårdt?

Kommer an på hvordan man lærer bedst tror jeg. :slight_smile: Man kan lige så godt følge med og repetere igennem semesteret, synes bare det andet virker bedst for mig.

Hvor meget er tilrettelagt for dig på uddannelsen? Er det overskueligt, eller er der meget du selv skal have styr på ift. hvad du skal læse og hvad du skal have fokus på?

Der er læseplan på de fleste kurser, ellers er det så åbenlyst hvad for et kapitel man skal læse i bogen udfra holdopgaverne og forelæsningen, der er også tilrettelagt holdopgaver som man kan lave før holdtimer. Men nogle kurser er bedre end andre til det.

Kære KmK,
Tusind tak endnu en gang. Det var en meget vigtig pointe!
Du må have en fortsat god aften! :smiley:

Mvh
Malak

Kære FPM,
tusind tak for dine svar! Det hjælper en del!
Hav en fortsat god aften! :blush:

Mvh
Malak

Går selv på AU. Kunne jeg vælge om tog jeg sdu, udelukkende fordi jeg hader huslejepriserne i Aarhus. Det er på grænsen til ulækkert. Ved du siger du vil pendle - men det tror jeg du blive træt af. Vi har en der pendlede på første semester og hun sagde det var det værste halve år - fordi der er så meget socialt tamtam og så meget undervisning på mærkværdige tidspunkter. Hun pendler stadig men det er blevet bedre på 2. semester fordi vores undervisning ligger fra 16-18

Studiet her er fint nok, men hardcore fra start. 1. og 2. semester er nogle af de hårdeste så måske sdu er en mere “chill” intro til studiet - men det ved jeg ikke da jeg ikke kender studieordningen. Jeg hader i hvert fald det store pensum allerede - ville klart foretrække mindre eksamener. Sidder pt. med makro og jeg har ingen anelse om hvordan jeg nogensinde kommer til at bestå den monstereksamen

Held og lykke uanset!

1 Synes om

Hej Martina!
Tusind tak for dit svar! Det er i dén grad også berigende.
Jeg udelukker ikke ideen om at flytte hjemmefra, så tak for det input også.
Jeg håber alt løser sig ift. huslejen, men også ift. din eksamen! Den skal du nok komme igennem :wink: .
Endnu en gang tak.

Mvh
Malak :blush:

Tusind tak for alle jeres svar!
Jeg har besluttet mig at søge ind på SDU som min førsteprioritet, og AU som min andenprioritet. Jeres svar var absolut afgørende for mit valg, så endnu en gang tak.
Jeg håber i har det godt i denne uheldige tid - tak til jer, der yder en stor indsats i disse tider!

Mvh
Malak :blush:

Held og lykke med at komme ind på drømmestudiet :slight_smile:

1 Synes om

En lille opdatering: jeg kom ind på SDU og er startet pr. 1. februar. :smiley:

5 Synes om