Rig som læge?

Nogle der har et godt forslag til hvordan og hvorledes man kommer til mammon, moneter, gysere, gejsere, skejsere, penge, cool cash som læge ?

Er en sucker for den blide klang af kongens mønt, så hvilke specialer er der penge i ? Nogle gode forslag ? (Har ikke noget ønske om at redde menneskeheden…just for the record)

Umiddelbart tænker jeg industrien.

Det var et godt bud, men tænkte mere på et speciale, hvor du dagligt er i kontakt med patienter og er i behandlerrollen.

Privat praktiserende spec. læge … f.eks. privat praktiserende gynækolog, rtg.læge, etc… giver vel omkring 500-750 time. Visse spec. kan godt tjene 1500 hjem i timen - har jeg ladet mig fortælle. Derfra skal fratrækkes udgifter til personale etc.

Men bortset fra det så er det da en yderst klarm tankegang kun at gå efter pengene - set med mine øjne. Så hellere blive en god læge det er der penge i…

[quote=“frold”:12loo8sc]Privat praktiserende spec. læge … f.eks. privat praktiserende gynækolog, rtg.læge, etc… giver vel omkring 500-750 time. Visse spec. kan godt tjene 1500 hjem i timen - har jeg ladet mig fortælle. Derfra skal fratrækkes udgifter til personale etc.

Men bortset fra det så er det da en yderst klarm tankegang kun at gå efter pengene - set med mine øjne. Så hellere blive en god læge det er der penge i…[/quote]

Elsker når du taler frit fra leveren Frold. MEN gode bud du dér kommer med. Har også hørt dem du nævner, men ingen der har rigtig interesse. Man SKAL tilsyneladende ud i en privat praksis, før der er penge at hente hjem.

Bare for god ordens skyld, så går jeg ikke KUN efter pengene. Men de to ting behøver vel ikke at udelukke hinanden vel ? Selvfølgelig bliver man ikke læge for pengenes skyld, ligesom tandlægen, muren, elektrikeren heller ikke bliver det for pengenes skyld…men det forhindrer dem imidlertid ikke i at tjene en hel del flere penge end læger.

Nææ…

Men jeg tror man skal ud i privaten før der er lønfest. Men så følger der også andre forpligtelser med, men så også andre friheder som minus aften/nat-arbejde.

øjenlæge, dermatolog… money money money…

Har godt hørt at der er gode penge i de to specialer, men det er vel nærmest en utopi at få en kursusstilling på de afdelinger, men mindre man kender folk som kender folk.

Start allerede nu med at henvende dig på øjenafdelingen på Herlev sig du vil lave en osvald. Fortsæt med at være forskningsaktiv på afdelingen. Få turnus i Kbh, fortsæt kontakten til afdelingen. Lav ph.d på afdelingen. Og søg nu kursusstilling… og vupti - du er spec.læge i øjensygdomme - velkommen til nepotismens højborg - Herlev sygehus’s øjenafdeling!!

Hvordan skulle det ellers foregå?

[quote=“frold”:2o5hann0]Start allerede nu med at henvende dig på øjenafdelingen på Herlev sig du vil lave en osvald. Fortsæt med at være forskningsaktiv på afdelingen. Få turnus i Kbh, fortsæt kontakten til afdelingen. Lav ph.d på afdelingen. Og søg nu kursusstilling… og vupti - du er spec.læge i øjensygdomme - velkommen til nepotismens højborg - Herlev sygehus’s øjenafdeling!!

Hvordan skulle det ellers foregå?[/quote]

Den afdeling er vist blevet rimeligt berygtet for, at de kun ser på ansøgninger fra folk, som har skrevet ph.d’er på deres afdeling. :evil: Dét kan man kalde at bypasse pointsystemet med elegance. Påfaldende at ikke flere studerende står op imod den nepotisme der findes efter studiet.

Måske fordi mange stud.med.'er er lægebørn, og systemet kommer dem til gavn ?

Vel jeg skal ikke kunne sige det - men jvf en tidligere afstemning var der færre der var lægebørn end man skulle tro - i hvert fald her på siden: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=941

[color=red]Update: 19% er nu en del…[/color]

Vel jeg skal ikke kunne sige det - men jvf en tidligere afstemning var der færre der var lægebørn end man skulle tro - i hvert fald her på siden: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=941

[color=red]Update: 19% er nu en del…[/color][/quote]

Til de 17% skal der vel også lige lægges til, at flere har kærester/koner/mænd som er lægebørn og ad den vej får visse “privilegier”. Endelig er der jo også dem, som har en onkel, tante eller bedstefar som er læge.

Hmm jeg kan ikke regne, sry…

Ahh der var kun 100 der havde stemt da jeg kiggede…

Man får nok ikke særbehandling på Herlevs øjenafdeling, fordi ens far/moster er praktiserende læge i Tønder. At være lægebarn/af lægefamilie, giver vel primært nogle goder i form af støtte/forståelse/gode råd.

Endvidere tildeles hoveduddannelsesforløb (som det hedder i disse dage) IKKE decentralt af øjenafdelingen (eller hvilke andre aversioner, man måtte have), men af videreuddannelsesrådene. Så vil man vide, hvem man skal skrive ph.d. for, må man forhøre sig hos de respektive specialers videreuddannelsesråd.

Og så er det i øvrigt ikke klamt at tjene penge - til gengæld er det ufedt at vælte sig i ældre medborgeres legemsvæsker på skæve tidspunkter, og stadig kun tjene 80% af, hvad ens jævnaldrene farmaceut/polit/juristvenner tjener.

Jeg kan kun opfordre folk til at kæmpe for deres løn, og aldrig lae sig knægte af, at man ikke må tjene penge på syge folk - Gu’ må man så - og det er et hårdt/ansvarstungt job, og derfor skal der eddermaneme også aflønnes derefter. Det må politikere/befolkning/sygehusejere efterhånden lære. Hvis lægegerningen bliver lavtlønsområde, vil arbejdsvilkår uværgeligt også blive dårligere.

Det var nu heller ikke ment på den måde - never mind…

Er det penge du vil have skal du gå psykiatri vejen. Der bliver givetvis massiv mangel på psykiatere (det er der allerede), og der er rigtig mange patienter, hvilket betyder meget medicin hvilket betyder industri hvilket betyder penge.

Jeg tror at lige meget hvad du vil, så bliver du nødt til at arbejde hårdt, og så er specialet ligegyldigt.

Neurologi er også en mulighed. Min morbror betalte 7000 kr for 35 min undersøgelse og 3 breve til myndighederne.

BRAVO!

Hmmm, er du ved at blive skabsliberal, Frold :mrgreen:

Det er fand’me hørt! Lægestanden er for slap… der går simpelthen Florence Nightingale i den - så vi sidder og flæber med, når det offentlige siger, at de ikke har råd til at gi’ os mere i løn - så sidder der nogle tudehoveder og siger: “Nej det er også rigtigt… arbejdet bærer jo lønnen i sig selv…” Venter der måske 117 jomfruer på mig himlen når jeg dør efter at have slavet med nattevagter fra jeg er 35 til jeg er 65? nok næppe!

Jeg tror ikke jeg skal være privatpraktiserende noget som helst - men det betyder ikke at jeg gider arbejde gratis, den tid er forbi. Der skal cool cash på bordet, som står mål med ansvaret og belastningen. Ikke dermed sagt, at jeg skal have direktørløn, men det er altså ikke fair, at man står med liv og død mellem hænderne hver dag, og så skal tjene det samme som bankassistent.

Ligeledes, så er det helt i skoven, at man kan smides rundt i landet på baggrund af et tilfældigt roulettespil, og så ikke får en skid for at henslæbe halvandet år i et lille udsted i et obskurt hjørne af Danmark.

“Something is rotten in the State of Denmark…”

  • Mikkel

[quote=“Martinello”:1lqogsah]
Man får nok ikke særbehandling på Herlevs øjenafdeling, fordi ens far/moster er praktiserende læge i Tønder. At være lægebarn/af lægefamilie, giver vel primært nogle goder i form af støtte/forståelse/gode råd.[/quote]

Du har ret i at det nok primært er via støtten osv. at de er behjælpelige, men du negligerer måske lidt betydningen af at have kontakter. Nepotisen florer i bedste velgående rundt omkring på afdelingerne.

Så blev man så klog. Men har det altid været sådan, eller er det i forbindelse med de nye ændringer, at ansvaret er blevet givet videre til videreuddannelsesrådene ? Har nemlig hørt den historie om Øjenafdelingen på Herlev fra flere.

[quote]Og så er det i øvrigt ikke klamt at tjene penge - til gengæld er det ufedt at vælte sig i ældre medborgeres legemsvæsker på skæve tidspunkter, og stadig kun tjene 80% af, hvad ens jævnaldrene farmaceut/polit/juristvenner tjener.

Jeg kan kun opfordre folk til at kæmpe for deres løn, og aldrig lae sig knægte af, at man ikke må tjene penge på syge folk - Gu’ må man så - og det er et hårdt/ansvarstungt job, og derfor skal der eddermaneme også aflønnes derefter. Det må politikere/befolkning/sygehusejere efterhånden lære. Hvis lægegerningen bliver lavtlønsområde, vil arbejdsvilkår uværgeligt også blive dårligere.[/quote]

Fan-FUCKING-tastic til resten og AMEN !