Regler om korrekt receptskrivning?

Hejsa

Jeg skal til embedseksamen om mindre end en uge, og prøver at finde noget på skrift om hvordan man udfylder en recept… Det har vist sig at google ikke er samarbejdsvillig på det punkt - jeg kan i hvert fald ikke finde noget overhovedet om hvilke krav der stilles til en “korrekt udfyldt recept”.

SKAL man fx påkalde sig Gud for hver ordination med de kristne kors? Skal man bruge forkortelser som har indforstået betyndning mellem apoteker og læge (r.p, d.s., ej O/S/G).

Vi er blevet undervist, men jeg kan IKKE finde offentligt tilgængeligt materiale om hvordan man udfylder en recept! Det tætteste jeg kommer er bag i farmakologibogen (som jeg ikke ejer)…

Kan nogen give et link eller to???

hmmm - jeg er ikke sikker på at det er rigtigt, men et eller andet sted er jeg faktisk
glad over at en opskrift på at udfylde recepter korrekt ikke er offentligt tilgængelig.

Det bedste udgangspunkt er faktisk at læse loven om receptudskrivning
http://www.pharmadanmark.dk/publicfiles … orelse.pdf

Det er faktisk et godt spørgsmål om man skal ordinere i Guds navn eller ej!

Jeg tror nu nok du skal klare den hvis du har været til undervisningen, held og lykke, til alle eksamenslæsere!!! :smiley:

[quote=“Alx”:1369xfzt]hmmm - jeg er ikke sikker på at det er rigtigt, men et eller andet sted er jeg faktisk
glad over at en opskrift på at udfylde recepter korrekt ikke er offentligt tilgængelig.
[/quote]

Det kan du have ret i… Kunne bare være rart at der var dokumentation på det, og praksis ikke beroede på mund-til-mund overleverede “hemmelige” metoder.

Ja, den har jeg læst igennem et par gange, og der står netop at man IKKE bør gøre brug af indforståede symboler og forkortelser - go figure… Men tak for linket alligevel!

Tak!
Jo, dobbeltkorset skal skrives før hver ordinationm, før apotekeren vil/må godtage recepten. Måske er de bange for at det ikke er en gudsfrygtig landlæge der udstedte den?

Du kan finde mere om dette under følgende link

http://www.rhpharm.org/noter,_kompendium.htm

Det er link til de noter der bruges i forordningslære ved KU

[quote=“frold”:2nr8qfc5]Du kan finde mere om dette under følgende link

http://www.rhpharm.org/noter,_kompendium.htm

Det er link til de noter der bruges i forordningslære ved KU[/quote]

Tak for linket! Interessant passage her:
Traditionsmæssigt indledes recepten med et dobbeltkors, der udlægges som “in nomini dei” og
en ordre til apoteket “Rp.” (recipe). Denne indledning kan naturligvis udelades. Derefter følger
den egentlige ordination.

Så jeg behøves heldigvis ikke at lave en masse kors hele tiden (gad vide om apotekere er enige i det?). Ellers en ganske god gennemgang af hvad der opfattes som en “korrekt” recept, dejligt!

En anden meget interessant passage i en notesamling til lægevidenskabsstuderende ved landets højeste undervisningsinstitution:
Homøopatiske lægemidler

Ingen kritik, men fx oplysning om at nogle behandlere bruger postevand til behandling af cancerpatienters hypokaliæmi! Der gives endda konkrete eksempler på visse midler som læger kan udskrive recept på! :shock: …vidste ikke den slags foregik i de dunkle kroge af københavnernes noter…

Hvis der ikke er en offentligt tilgængeliggjort standard for, hvordan en recept udfærdiges, er der jo heldigvis mere end ét rigtigt svar. Er jeg nu også glad for :hiding:

Ellers kan man også på forummet her gå ind i filbasen under “andet/misc” og dér finde filen “forordningslære”, der er en illustrativ og kortfattet gennemgang af receptskrivning krydret med nogle eksempler og opgaver. Den er rigtig god at øve sig på.