Reform af lægeuddannelsen

lyder det ikke lidt Fogh’sk med det nye forslag om “Senest 1 år efter afslutning på basisuddannelsen – dvs. 3 år efter afslutningen på medicinstudiet - skal lægen have søgt et samlet speciallægeuddannelsesforløb.”
link: http://regioner.dk/Aktuelt/Nyheder/Refo … elsen.aspx
gad vide hvad straffen bliver hvis man ikke lige har lyst til at styrte videre 12 måneder efter turnus? det er jo ikke ligefrem et fremskridt for den personlige frihed…

Der er nogle fornuftige forslag gemt i det her. Det er efter min mening fornuftigt nok at flytte kliniske dele af uni-uddannelsen væk fra de 3 (4) store byer, hvis det vel at mærke bliver gjort på ordentlig vis. F.eks. ved at køre det ind således, at dem der starter på universitetet på et givet tidspunkt allerede før studiestart ved, at de sidste dele af uddannelsen måske ligger et andet sted. Det synes jeg er helt i orden, især hvis man så kan fortsætte i turnus samme sted.

Det med to års turnus ved jeg ikke helt, hvad jeg synes om. Jeg har ikke forstand på overenskomster, og jeg ved ikke, om det kan risikere at presse lønnen ned et halvt år mere. Stiger man i løn efter turnus?

Men jeg synes, at det er en god ide, at turnus inddrager flere specialer end 3 (plus evt. lidt fokuserede ophold).

Det er godt, at der tages initiativ til at bringe den postgraduate uddannelsestid ned. Jeg kan blive helt trist ved tanken om, at der “gennemsnitligt” stadig er 7-8 år, til jeg skal i gang med hoveduddannelse. Men som sædvanlig er det som om, at det skal indføres med et ubehageligt element af tvang og trusler om, at man godt kan glemme sit drømmejob, hvis den ikke går de to første gange. Umiddelbart virker det som så meget andet ret SYSTEM-agtigt, og ikke særlig imødekommende over for de mennesker, der arbejder i SYSTEMet.

Jeg kan heller ikke lige se, hvilke sanktioner de overvejer, hvis man ikke har søgt specialuddannelse efter 3 år.

Hmm… Vi bliver jo allerede sendt i klinik til Rønne, Nykøbing F og Holbæk. Længere kan man ikke vel komme fra Kbh. i Region Øst? :slight_smile:
Forslaget flytter jo bare problematikken omkring tvangsturnus i yderamter ned på kandidatdelen af studiet i stedet for. Der vil stadig være folk der kommer i klemme, fordi de ikke kan flytte fra universitetsbyerne (ex. med ægtefælle der ikke kan få arbejde udenfor hovedstadsområdet)

Tvang er altså ikke den rigtige løsning for at få folk til yderamter. Hvad med økonomisk kompensation? Super lækre og billige lægeboliger? Garanteret job til ægtefælle, pasning af børn (også i skæve vagttider) etc… Flere gulerødder, tak!
I forvejen er læger vist den eneste faggruppe der tvinges til arbejde i yderområder uden nogen form for kompensation. Skal vi nu også til at tvinges til upopulære specialer i afkroge af landet? :censored:
Hvis der skal skaffes læger til psykiatrien skulle man måske prøve at poste nogle penge i den sektor, så man kunne have bedre arbejdsforhold (her tænker jeg ikke på højere løn, men på mere tid til patienterne)

Det eneste positive jeg ser i forslaget er mht. turnus på alternative afdelinger. Personligt ville jeg da gerne bytte min kirugiske turnus til en psykiatrisk…

Hørt!
Eller gyn/obs!

Ja, økonomisk og anden kompensation er selvfølgelig den optimale løsning, hvis det fuldstændig kan løse problemet, således at man vælger yderområderne selv istedet for at tvinges dertil. Tvangselementet skal naturligvis generelt holdes på et så lavt niveau som muligt, og ingen ændringer bør indeholde mere tvang, end turnusmodellen gør i dag, og der skal da slet ikke indgå tvang i valg af speciale.

Når det er sagt, synes jeg egentlig godt om muligheden for at tage kandidatdel og turnus som en samlet pakke. Jeg tænkte nok mest på vores Aalborg sag, hvor man trods alt vidste, at de næste 4 år ville man læse/arbejde i Aalborg etc, og man skulle ikke flytte frem og tilbage i forbindelse med kliniksemestre og turnusstart. Jeg synes IKKE, at en kandidatdel i andre byer automatisk skal binde folk til turnus samme sted, for så er vi tilbage ved den ubehagelige Sund&Bælt-model. Jeg synes naturligvis heller ikke, at man skal tvinge folk til eksempelvis Herning i 4 år. Jeg tror ikke, at kandidat/turnus-blokke ville løse problemerne for de yderste områder som Thisted og Vendsyssel hos os og måske Rønne og Nakskov hos jer, da disse steder nok aldrig ville kunne tilbyde en ordentlig kandidatuddannelse. Der skal nok altid kompensation til for at få frivilligheden til at fungere hos dem.

Der er mange praktiske ting, der skal forbedres, før centralsygehusene i større byer kan levere en ordentlig uddannelse i alle kandidatfag. Der ville nok også skulle en form for kompensation til for at få folk til at vælge steder som Herning eller Esbjerg, men jeg synes bare godt om muligheden for at vælge et forløb, hvor man er sikker på, at det hele foregår på samme geografiske sted.

Jeg kan slet ikke forstå, at vi overhovedet ikke har valgmuligheder i forbindelse med turnus. Hvorfor kan fag som psykiatri, radiologi, gyn/obs, ønh, onkologi, patologi, pædiatri etc. ikke indgå som en del af turnus, evt. som en valgperiode? Så kunne man f.eks. skære lidt ned på de 6 måneders kirurgi, hvis det ingen interesse har.

to tanker:

  • hvis man nu var blevet tvunget på kandidatdelen til næstved eller ringkøbing, og man nu brændte for at blive plastikkirurg, mig bekendt er der ikke uddannelsesstillinger i det speciale udenfor de 3(4) store byer…eller hvad med radiologi for den sags skyld.

  • og hvad med os der er i slutningen af vores uddannelse (8 sem+). Skal vi så konkurere med dem som har brugt 4-6 år på at samle point udover Phd. Det er vel ikke det der kaldes “på lige fod”?

enig - det er nok næsten det værste ved forslaget at konsekvensen kan være at læger bliver tvunget ud i specialer som de slet ikke er interesserede i overhovedet.

ja det kunne være helt genialt hvis man kunne strikke sin egen personlige turnus sammen der bestod af 3-4 måneders blokke? når man så (forhåbentligt uden tvang) engang er igang med sin speciallægeuddannelse - må det jo være op til de uddannelsesansvarlige at lave et uddannelsesforløb der fylder de huller ud som den personlige turnus evt har efterladt… oftest vil det nok være lige modsat - at turnusforløbet kan give merit fordi man netop har fået lov til at arbejde i specialet…