Reaktion på Stormøde i Århus 28/2

Artikel i Politiken.
Godt nok tager jagtvej meget af opmærksomheden lige fortiden, men Mikkel er da sluppet igennem med budskabet til politikken ogtså :wink:

http://politiken.dk/indland/article254898.ece

Hold gejsten oppe!
Jonas

Efter fornyet samtale med Mikkel Fode foreligger der lidt klare oplysninger

Vedr. “mangel” på generel information
Mikke Fode ville meget gerne infomere meget mere end der gøres pt, men han ligger simpelthen vandret i arbejde. Der arbejdes på højtryk for at tilrettelægge den bedste taktik, samt se hvilke muligheder der er at gå videre med.

Han ville meget gerne oprette en profil på siden her, men af frygt for at drukne i brugerspørgsmål, som der ikke er tid til at besvare pt. har han valgt ikke at gøre det. Han og FADL forsøger dog at holde øje med debatten, men igen lige i øjeblikket foregår arbejdet i kulissen.

Vedr. underskriftindsamling
Man vil forsøge at kontake folk på semesterne bliver man ikke opsøgt er det vigtigt selv at være opsøgende og der bliver mulighed for at skrive under i medicinerhuset varmestue eller på MRs kontor, hvor de vil sidde til og med tordag og det alle dage omkring kl 12.00.

Til slut skal jeg endnu en gang understrege I skal selv være opsøgende og sikre jer i får skrevet under. Jo flere procent der skriver jo stærkere står I.

http://www.aalborg.dk/Dansk/Visiting/De … %2C531%2C3

Fandt lige ovenstående link. Der står ikke så meget nyt - bare for de interesserede.

Så er det bare med at få skrevet under. Husk at minde alle jeres medstuderende om at skrive under. Synes det lyder som en kanon ide hvis de studerende fra Odense og København ville være med til at skrive under.

Opdatering:

Man vil sidde der til og med torsdag og alle dage ca. kl. 12

til folkene i KBH synes jeg der var en lille side bemærknig om at man her er på udkig efter klinikpladser i Sydsverige! Jeg ved ikke om det var en røver for at vi bedre skulle kunne sluge vores kamel, eller om der er hold i det!

Keep up the good spirit !
I har en god sag, kæmp videre, dokumentér og stress dem med advokater, mailstorm og sammenhold !

mvh
tidl. stud.med

[quote]Ole Thorlacius-Ussing pointerer, at de studerende samlet set ikke behøver at flytte flere gange end i dag, hvor mange må forlade Århus, når de efter endt kandidatuddannelse skal ud i den såkaldte turnus.

  • Der er alene tale om, at flytningen sker på et tidligere tidspunkt i forløbet end nu, siger han.[/quote]
    Det er jo en lodret løgn. Han burde skamme sig over at komme med et sådan udtalelse. Personligt har jeg flyttet til Århus fra københavn, for at studere medicin. Sådan som jeg har forstået det, skal jeg i de sidste 2½ år af mit studie op til 5 lodtrækninger for at se hvor jeg skal være, jeg risikerer måske 4 flytninger, derudover skal jeg så i turnus efter dette - altså endnu en flytning. Det er forkastelig at studielederen på sygehuset i Aalborg kommer med en sådan udtalelse. Grotesk, at hans mål med at rekruttere læger, får ham til at lyve. Studievejleder, skal ligesom vejlede studenterne - det er ikke tilfældet her.

Gad vide om der også i Odense foreligger nogle planer for, hvor vi kunne flyttes hen i tilfæde af “pladsmangel”…?

Så nogle af videoklippene fra mødet. Jeg er helt enig med jer der var tilstede ved mødet. Den opførsel studielederen præsterede var helt utilstedelig, og udtalelserne dybt groteske. 90% sort snak / 10% uovervejede provokationer og selvmodsigelser.

Jeg kan fandeme godt forstå I er tossede over den behandling!

oschjerning

Sydsverige, altså f.eks. Malmö er ikke så langt fra Kbh. Ca. 50 km. Betaler København for transport, så er det ikke det store problem for de studerende at tage et klinikophold der - tror de svenske studerende vil blive glade for det, og danske studerende vil måske prøve et klinikophold i sverige. Århus-Aalborg er derimod over 120 km, og det er ikke en klinikophold, derimod 2½ års uddannelse og klinik. Vi kan jo allerede tage til klinik i Ålborg, hvilket er okay - tvangen, usikkerheden og at hele undervisningen flyttes udgør en del af problemet.

[quote] Ole Thorlacius-Ussing pointerer, at de studerende samlet set ikke behøver at flytte flere gange end i dag, hvor mange må forlade Århus, når de efter endt kandidatuddannelse skal ud i den såkaldte turnus.

  • Der er alene tale om, at flytningen sker på et tidligere tidspunkt i forløbet end nu, siger han. [/quote]

Jeg tror at lige den præcis overstående bemærkning omhandler den nye studieordning (med bachelor osv.) som jeg forstod ham kunne dem der tog de sidste fem semestre i Aalborg være garanteret en turnusplads i region nord - og derfor skal de altså “kun” flytte én gang (med mindre de altså skal til Thisted, som der også var en vaks studerende der påpegede)

Forøvrigt tror jeg netop at en ordning som overstående vil være løsningen på “problemet” - altså at man i kraft af en række tilbud kan tiltrække studerende til Aalborg i stedet for at tvinge dem.


[quote=“gravdanoir”:2u9ql82h][quote] Ole Thorlacius-Ussing pointerer, at de studerende samlet set ikke behøver at flytte flere gange end i dag, hvor mange må forlade Århus, når de efter endt kandidatuddannelse skal ud i den såkaldte turnus.

  • Der er alene tale om, at flytningen sker på et tidligere tidspunkt i forløbet end nu, siger han. [/quote]

Så nu bliver de som tager til Aalborg tvunget til at være der i turnus. Man kan ikke søge om at komme til f.eks. sjælland? En meget dårlig antagelse, at tro at alle dem som bliver tvunget til Aalborg, ikke vil først søge om at komme tilbage til deres familie og venner end at søge om at komme til Thisted.

Inkompetent studieleder, eller er hans mål at rekruttere læger?

Til FADL - et forslag

Når nu Bjarne Møller Madsen og andre åbenbart er igang med at tage beslutninger henover hovedet på de studerende, hvordan kan vi så øvrigt vide at kvaliteten af undervisningen ER i orden i det kommende Ålborg projekt. Det forekom mig bare at de meget pludseligt var blevet klar til at modtage os. Finder der en form for kvalitetssikring sted inden, evt fra højere instans, inden man begynder at uddanne læger et nyt sted? Eller er der tale om en forsøgsordning hvor vi skal være prøveklude?
Der må da skulle foreligge noget dokumentation fra deres side, så det var måske noget man kunne spørge dem om.
Det er lidt svært bare at tage BMM´s ord for det lige nu.

Søren

Artikel i JP-Århus

[i]V: Medicinstuderende skal blive i Århus
Af CHRISTIAN KLOSTER
Venstre i Århus Kommune mener, at det er uacceptabelt, at Aarhus Universitet vil bede 200 medicinstuderende flytte til Aalborg Universitet på grund af mangel på undervisere og lokaler i Århus.

Det var da lidt gode nyheder. Kunne tyde på at der sker noget nu hvor politikerne er kommet med :up:

Fantastisk endelig at få nogle politikere op af stolene :smiley: Nu må vi bare prøve at holde presset -så luften løber ud af balonen. Måske der er håb endnu

Hvordan ser det i øvrigt ud mht lægemangel i Sønderjylland. Esbjerg må vel være næste stop for de studerende i Odense?

Heh, troede aldrig jeg skulle blive så tilfreds med en VU-udtalelse, men go-go Liberale Studerende. Mht. underskriftsindsamlingen; måske en ide at lave noget online? Hvor kaldet jeg end føler mig, kan jeg i hvert fald ikke overskue at tage en bus til DK for at sætte en underskrift.

[quote=“Spaetten”:sjauno37]
Og jeg vil gerne tilføje at studenterne i studienævnet ikke er blevet inddraget i nogen beslutning og først har hørt mere om dette i sidste uge. De er også først indformeret helt ud i dag til mødet.
/Mette[/quote]

Jeg synes det er dybt frustrerende at vi har et studienævn, hvor de studerende bliver holdt for nar. Jeg har en forventning om at de studerende igennem SN bliver hørt om og taget på råd om store ændringer i studiet, som det er gældende ved fx nye studieordninger.
Hvis jeg sad i SN ville jeg føle mig røvrendt og helt desillusioneret over den manglende indflydelse, som man egentlig troede man havde.

Jeg er dybt rystet over de historier jeg hører om hvordan BMM har holdt de studerende i SN for nar, ved at sige at intet var bestemt om 11. + 12. semester. Hvor efter han fremlægger en gennemtænkt plan, som på alle måder må have været på tegnebrættet i lang tid.