Råd til snart færdiguddannet læge i udlandet (EU)

Hej alle

Jeg ønsker at spørg til råd om hvad i ville gøre hvis i var i min situation.
Min situation er således:
Jeg er på 11 semester på et bulgarsk universitet, og er derfor snart færdiguddannet dog pga. Covid situationen her har jeg oplevet mindre klinisk træning end hvad jeg er tilfreds med. (vi har ikke udførte nok kliniske procedure, syntes jeg. Halvdelen af mit 5 år samt indtil nu har været hårdt påvirket, vi har fået mere Case-træning, og E-learning, men jeg er usikker på om det er nok. )

Universitet prøver hårdt at beskytte os og patienterne fra risikoen for Covid.
Derfor har jeg ikke syntes jeg oplevet nok klinisk træning, og ønsker at spørger til råd her om hvad i evt. ville gøre i min situation.
Jeg havde tænkt mig at søge autorisation, og derefter starte på KBU. (Det var planen før Covid)
Men pga. af den nye situation jeg står i nu er jeg ikke sikker på om jeg vil have haft nok
klinisk træning til at klare mig godt nok på KBU.

Min plan er nu følgende:
At jeg havde tænkt mig at tage noget praktik på et dansk hospital for både at få indblik i det danske hospitals system og måske få lidt mere klinisk erfaring.
(Evt. hvis nogen ved om man som udenlandsk læge må tilmelde sig FADL og dens kurser ?)

Men som sagt ønsker jeg at høre om jeres mening og råd hvis i var i sådan en situation.

Tak for jeres tid.

FADL skal du ikke bruge tid på, da det er sygeplejeopgaver man primært laver som fald-vagt der. Du kan blive lægevikar via fadl, men det er fandme noget begrænset hvad man lærer der (primært skrive journaler AOP osv.) Min anbefaling? Søg autorisation alligevel, og spring ud i det. Din læringskurve bliver stejl under KBU, men du skal sku nok klare det. Kender en del der knapt nok kunne læse et EKG eller lave en objektiv undersøgelse, men de overlevede KBU’en og er nu nogle helt fine læger. Når man står der og det virkelig brænder på, så skal man sku nok lære det.

S

1 Synes om

Hej
Tak for din kommentar! Jeg vil tage det med i mine overvejelser. Det lyder ikke som om at KBU er så slemt som jeg troet, med henhold til kliniske procedure.

Det bliver hårdt, meget hårdt… Men du skal nok klare det. Så længe du bare giver den gas.

1 Synes om

Jeg synes bare du skal blive færdig så hurtigt som muligt, og springe ud i KBU’en. Evt. tjek afdelingerne ud på www.evaluer.dk og vælg en afdeling med fine evalueringer. Læringskurven er stejl, og man er generelt ret beskyttet som KBU-læge alligevel.

1 Synes om

Tak for tippet. Jeg vil tage det med i mine overvejelser. :+1: