Psykolog vs psykiaterløn

Hvis man baserer diskussionen på, at psykologerne pga. deres 5 årige universitetsuddannelse stort set kan erstatte psykiaterne, så diskuterer man på de forkerte principper.

Der er himmelvid forskel på en psykiater og en nyslået cand. med. For at kunne kalde sig psykiater skal man trods alt gennemgå den 54 måneders lange videreuddannelse til psykiater. Man kan læse målbeskrivelsen for speciallægeuddannelsen i psykiatri på http://www.sst.dk/publ/div/Maalbesk_pdf … 04_101.pdf Derudover vælger mange psykiatere at supplere deres uddannelse med godkendte kurser i psykoterapi. På det grundlag vil jeg absolut mene, at en psykiater er langt bedre rustet til at behandle patienter med psykiatriske lidelser, end en psykolog. Iøvrigt arbejdes der på langt de fleste psykiatriske afdelinger i dagens Danmark i tværfaglige teams, hvor læger, psykologer, plejepersonale og sociale myndigheder i fællesskab tilbyder patienten pleje og behandling.

Når vi taler løn, så bliver der nævnt en offentlig løn på 26000kr./måned for en psykolog med 5 års ancennitet. Denne løn er ikke stort lavere end en tilsvarende lægeløn med 5 års ancennitet, når tillæg ikke er medregnet. Jeg har derfor meget svært ved at se det “uretfærdige” i lønforskellen mellem de to faggrupper.

Det er endvidere i alle disse løndiskussioner vigtigt at abstrahere fra “retfærdighedsbegrebet”, når lønnen skal diskuteres. Lønnen svarer til, hvad arbejdstager kan overbevise arbejdsgiver om, at arbejdsindsatsen er værd, og er ikke direkte korreleret til abstraktionsevnekravene på studiet.

Jeg må indrømme, at den her diskussion er blevet mig lidt langhåret. Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så er diskussionen om udannelsernes krav og niveau, som at diskutere om et tordenskral eller rundetårn er højest.

Lønnen gider jeg overhoved reflektere over, jeg kender håndværker som tjener mere end overlæger, uden at jeg synes man kan diskutere “retfærdigheden” i det.

Efterhånden ser jeg det heller ikke som en mulighed, at psykologer kan opnå den tilstrækkelige faglige viden, som er nødvendig for at kunne medicinere.

Så desværre - psykologer hold snitterne fra medicinskabet :evil:

Og praktiserende læger hold jer fra psykiske problemer som ellers er 60 % af henvendelserne. Og psykiatere hopld jer fra personlighedsforstyrrede, der ikke har brug for medicin, da de ikke er uddannet i at forstå personlihhedspsykologi som er grundlag for at behandle ps- forstyrrede. Desværre er det som en skriver nok bare psykologer, der er for dårlige til at manisfisterer deres kompetancer og læger , der er bange for konkurrence. Men tiderne ændrer sig i hvert fald i staterne;)

Så kom du ud af busken hva :shock:

Nå - med jeg melder mig hermed ud af diskussionen, den er for hæftig til mit gemyt :wink:

Forstår udemærket hvad du mener - må også lægge bånd på mig selv for ikke at fare i blækhuset.

Kan ikke forestille mig, at ret mange brugere længere er interesseret i, at se denne tråd trækkes længere ud - så jeg låser diskussionen nu.

Jeg har fået et par henvendelser fra folk om de gerne vil fortsætte debatten - så jeg åbner tråden igen.

Måske vi var lidt hurtige om at blive enige om at lukke den.

Vi skal selvfølgelig ikke lave censur i en debat - bare fordi vi ikke finder den relevant… I skal da have lov at debatere det i vil, så længe der ikke er noget kriminelt forbundet med det :smiley: - og den var jo rimelig populær den tråd :smiley:

Så den er nu genåbnet…

Jeg undskylder at vi var for hurtige til at lukke den - jeg håber så at I er hurtige til at genoptage den … alt godt igen?

God weekend…

Først et lille undskyld, da jeg via mine kontakter i den skumle underverden fik genåbnet debatten.

Nu til mit indlæg…

En fejlantagelse en del har, er at psykiatri er kun psykiatri, dette er ikke helt sandt, der en hel del somatik blandet ind i det.

Vurderingen af den akutte nyankomne patient, er der reelt tale om en psykisk syg person, eller er der tale om en af de mange somatiske lidelser som kan give sig udtryk i psykisk sygdoms lignende tilfælde (f.eks. delir, subarachnodal blødning, stofskiftesygdomme, Addison, hjertekarlidelser, forgiftninger, dehydratio, osv…). Det er her en klar fordel/nødvendighed at have nogenlunde gode somatiske færdigheder, dette er for mig en af grundende til at psykologer ville have svært ved at klare psykiatrien alene.

Der ses desuden en del akutte somatiske sygdomme, som opstår i forbindelse med en indlæggelse på en psykiatrisk afdeling, dette kunne f.eks. være obstipation, dehydratio hos den depressive, sårinfektioner hos pt. med excoriationes neuroticae (f.eks. hos skizofrene), pneumoni hos de lidt ældre, liggesår hos sengeliggende osv.
Direkte selvmutelerende adfærd kan ses hos f.eks. depressive, borderline, skizofrene pt.

Desuden kan de psykiatriske patiener fejle helt almindelige sygdomme (f.eks. hjerteproblemer, sukkersyge, højt blodtryk osv.) som de ikke, grundet der nuværende tilstand, kan klare behandlingen af.

De patienter der bliver indlagt på psykiatriske afdelinger er meget sjældent personlighedsforstyrrelser, der er meget oftere tale om akut opkørte, svært psykotiske skizofrene, svært selvmordstruede depressive, kraftigt abstinente alkoholikere. Disse problemer er, så vidt jeg ved, ikke de felter psykologer i deres uddannelse fokuserer mest på.

På de fleste psykiatriske afdelinger er der tilknyttet psykologer, disse bruges f.eks. til personlighedstest af patienter, og til ambulant terapi. Jeg har umiddelbart ikke indtryk af, at de ønsker det akutte arbejde…

Jeg kan desuden henvise til en artikel i Ugeskrift for læger ang. manglen på psykiatere.

Ingen tvivl om at psykiatri er et lægeligt speciale og skal vedblive med at være det.

‘hjernen’ nævnte længere oppe, at vi ikke er gearet til at tage os af personlighedsforstyrrelser som læger. Det er muligvis korrekt, men som jeg husker psykiatriundervisningen, er det karakteristisk for personlighedsforstyrrelser, at de pågældende ofte ikke erkender dette og derfor sjældent opsøger læge?

Nu hedder trådens overskrift psykolog vs psykiaterløn

Så vidt jeg kan overskue tråden, er der ikke kommet noget frem, der på overbevisende vis dokumenterer, at psykologer skulle være særligt underbetalte… Deres startløn er godt nok lidt lavere end vores, og de når sikkert ikke en slutløn indenfor det offentlige der matcher vores, men på den anden side har vi en laaang grunduddannelse og en mindst ligeså lang efteruddannelse. Samlet set går det nok meget fint op, hvis man vurderer ansvar, uddannelsesniveau osv.

Jeg mener diskusionen er relevant fx indenfor det børnespykiatriske område. Mange steder i landet er der lang ventetid (mangel på børnepsykiatere), og konkret kunne det afhjælpes ved at psykologer kunne stille diagnoser. Det er i øvrigt en tilgang man benytter i fx Norge.

[quote=“frold”:2r1yllh3]Jeg har fået et par henvendelser fra folk om de gerne vil fortsætte debatten - så jeg åbner tråden igen.

Måske vi var lidt hurtige om at blive enige om at lukke den.

Vi skal selvfølgelig ikke lave censur i en debat - bare fordi vi ikke finder den relevant… I skal da have lov at debatere det i vil, så længe der ikke er noget kriminelt forbundet med det :smiley: - og den var jo rimelig populær den tråd :smiley:
[/quote]
Off topic; jeg synes en tråd burde få en advarsel før den lukkes, ikke plutselig bli lukket uten noe forvarsel!

[off-topic]
Enig. Man kan tale for at holde den her diskussion internt… men på den anden side er det nok godt, at alle kan læse vores overvejelser. Der har før været tråde med debat på et væsentligt lavere niveau end i denne tråd, og de fik (stort set alle) lov til at løbe til den bitre ende.

Som moderatorer kan vi redigere/slette indlæg med fx personangreb, racistiske udtalelser osv, og herudover skal vi måske i højere grad til at skrive pb’er til folk, der går over stregen. Problemet er heldigvis minimalt, og det må siges at være et stort plus for siden, at der er så lidt moderering/censur som tilfældet er!
[/off-topic]

Enig med både MG og anja_ det er også derfor jeg undskylder at tråden blev lukket for hurtigt. Så længe folk mener en debat er aktuel, så længe skal den have lov at køre.

Dette forum skal være kendt for en fri og åben debat med ligesindede (dvs. studmed’er, læger eller andre relevante faggrupper der mener de har input) og ikke for at en hver “oprørsk” debat kvæles. Nu har jeg/vi lært af denne smutter og fremover vil vi(teamet) bruge vores magt mere mådeholdent.

I kan her se hvem teamet er: http://www.studmed.dk/ranks.php under “Specielle rangordener”