Psykiater fradømt retten til at arbejde som læge

http://www.dagensmedicin.dk/art.asp?ID=3403

Og det synes du er får dårligt eller hvad ?

Han har ikke ført ordentlig journal i 12 år.

Sådan! Så kan han lære det! Man skal fandme ikke poste noget uden at krænge sin sjæl ud og tilkendegive sin mening. Posts med sundhedsvidenskabelig relevans via links - nej tak!

får dårligt?? - hvor kom fårene ind i diskussionen?

Det gik nok lidt hurtigt med at poste den, syntes bare det var interessant - og da klart positivt at man kan slippe af med virkeligt uduelige kolleger…

Så mangler vi bare at slippe af med Søren Ventegodt :slight_smile:

http://www.dadlnet.dk/ufl/2003/0350/LS-html/LS43880.htm

Selvfølgelig skal man være åben etc, men jeg synes det er lidt kontroversielt når læger holder op med at arbejde evidensbaseret og hengiver sig til håndspålæggelse og anden meget alternativ behandling - og stadig kalder sig læge, hvilket vel trods alt stadig signalerer en vis form for autoritet

Det undrer mig altid at folk kan blive ved med at gå til disse alternative læger. Jeg tror hellere end gerne at der er en del af disse alternative behandlinger som virker. Men at de faktiskt skulle helbrede HIV eller cancer? Godt nok kan lægevidenskaben ikke helbrede disse sygdomme, men vi kan i hvertfald vise konkrete resultater.

Så vidt jeg ved er der inge holistiske behandlere der kan vise klare resulatater, men alligevel stoler nolge mennesker mere på dem end os?

Jeg tror at alternative behandling har så stor appel, fordi det giver enkle og nemme løsninger. Folk kan selv “forstå” og tolke på symptomer og behandling.

Tit drejer det sig om “udrensende” behandlinger og lignende. Det er jo nemt at forstå ikk’. Her har folk selv “magt” over hele behandlingen - det er det, der betyder noget for dem.

Vi slipper derfor aldrig af med de gøglere :roll:

Men et eller andet sted må vi vel så i samme åndedrag indse, at vi som læger (kommende i hvert fald) har et image-problem, når vores patienter tilsyneladende hellere vil stole på - og lægge deres liv i hænderne på - en eller anden kvaksalver (på forhånd undskyld til dem, der faktisk tror på alternativ behandling).

Det tegner da ikke godt, at vores faggruppe er i problemer med at opretholde troværdigheden, og at vores patienter i stigende grad søger andet steds hen. Selvfølgelig skal de have ret til en second oppinion, men hvordan retter vi op på det problem, at mange simpelthen blot bruger lægens råd som absolut vejledende og ikke lægger mere værdi bag ordene på en person der trods alt har gennemgået 6 års studier (mindst).

Det var vist det hele af brok over patienterne :slight_smile:

-Hauge

Ja - og så har de alternative behandlinger sikkert også stor appel ved at sygdommene ikke blot bliver nemmere at forstå - sygdommene får jo oftest også en særlig mening - du er syg fordi kroppen/alverdens engle/guderne/Gud/Forsynet sender dig et tegn om at stresse af osv - eller der ligger måske en særlig åndelig lære gemt i sygdommen - du skal lære at modtage Guds kjærlighed, lære tålmodighed eller andre nonsens-forklaringer. På den måde er man jo helt undsluppet fra, hvad mange føler som, den meningsløst tilfældige, indviklede og upersonlige mekaniske verden som lægevidenskaben repræsenterer.

Der er nok også den del at der i det alternative lægges meget vægt på kvaksalverens (healerens) tiltro til produktet "Jeg har haft mange gode erfaringer: “Der var en som blev rask efter at have fået aromatisk homøopatisk håndspålæggekse”. Mens læger er ærlige og siger: “Der er en stor chance for at dette virker, hvis ikke finder vi på noget andet”.

Det kan også være et ubevist ønske om paternalisme, hvor healeren overtager hele beslutningsprocessen, men man på hospitalet får meget mere info end man egentlig ønsker, bl.a fordi man søger informationen.

Det kunne nogen gange være ønskværdi, at kunne skabe et mentalt “rum” for patienten. Et rum hvor “vi overtager” - hvor vi plejer og passer på patienten. Et frikvater om man vil. Hvis man ser sig lidt om på en afdeling, så er det ikke ualmindligt, at se patienter, som fuldstændigt slipper alle personlige grænser. Går på wc uden at lukke døren osv. De opføre sig næsten som børn og skal have alt gjort og ordnet for sig. I stedet for at anse dette “vacuum” som noget irriterende, burde vi måske have det som en terapeutisk del af helbrdelsen.

Nå - men det er der ikke tid eller råd til - men det var da en tanke :?

Har efter en opfordring valgt at splitte dette emne op således at tråden om Søren Ventegodt nu kan findes under emnet: Søren Ventegodt o.a. alternative behandlere