Psyk/neuro eksamen kbh

Har til min store overraskelse læst at man kan komme op i en patient (og ikke bare en case eller video) hvis man trækker voksenpsyk som hovedspørgsmål. Er der nogen der har prøvet det? Jeg frygter grundet egen klinikerfaring at man på den sølle time risikerer ikke at nå at få skrevet journalen færdig fordi patienten afsporer en.

Og hvad med neuro? Somatisk + fuld neurologisk us. + håndskreven journal med diagnoseforslag osv. på kun 7 kvarter. Det lyder ike af ret meget når jeg tænker på hvor lang tid det kunne tage i klinikundervisningen!

Er mine bekymringer overdrevede?

Synes ikke dine bekymringer er overdrevne. Det er en svær eksamen. Psyk kan jeg kun forestille mig du har ret, men har ikke prøvet en patient selv, så vil ikke udtale mig om det. I neuro har man forrygende travlt. Den neurologiske us SKAL ligge på ryggraden før eksamen. Mht den almindelige somatiske objektive us, er det super, hvis du når den, men også ok hvis du ikke gør. Du skal i hvert fald prioritere den neurologisk us meget højere end den almindelige somatiske objektive us. Men ro på. Det skal nok gå fint alt sammen selvom man har travlt.
Faldo

Jeg var oppe i psyk. med en patient. Det gik godt og synes egentlig det er fedt at have rigtige patienter til eksamen. Patienterne ved godt at det er eksamen og du har travlt, så de har ikke noget i mod at du afbryder og går videre med det der er vigtigt.
Er enig med ovenstående, hav styr på psyk. journalkonceptet! Hvis det ligger på rygraden kører det meget nemmere. Desuden er det i psyk. rigtig godt hvis du kan en del psyk. termer og har styr på farmaen (dette er virkelig vigtigt især på Glostrup hvor de har det med gerne at ville vide deltaljer).
Som du nok kan ane er det ikke en eksamen man kommer sovende til, men tror egentlig at de fleste klarer sig nogenlunde.

Låner lige lidt af din tråd :slight_smile:

Ang. neuro, hvilke er de typiske pt´er man kommer op i? Hvor dybt i detaljer med fx neuroanatomi og patofys. går de?
Andre gode råd, udover at have styr på US og journalopbygning?

Håber der er nogen der har 2 minutter tiltrods for at vi er i eksamensperioden :smiley:

OK, takker for svarene.

Angående voksenpsyk, hvor meget skal man gå ind i anamnese? Her tænker jeg især på om det er forventet, at man ved alle patienter spørger ind til feks livsforløb? Det er vel det objektivt psykiske, som er det klart vigtigste (ligesom neur. us. ved en neuro-patient)? Vi har jo kun en time til samtale og håndskrivning! :shock: Derfor går jeg også ud fra at somatisk us. springes helt over til psyk?

Og ja, hvilke typer patienter kan man forvente i de fire specialer? Hvad har folk været ude for?