Privatkurser på Panum

Selvfølgelig skal man selv arbejde med stoffet, tvivler stærkt på at der er nogen der får ekstra undervisning som ikke selv regner opgaver og består… hehe… man skal da være rimlig skarp hvis man kan bestå uden at regne en masse tentamenssæt.

Jeg betaler sammen med to andre for ekstra undervisning og jeg synes bestemt det er pengene værd for han kan forklare ting man ikke kan forstå i bogen eller som er dårligt forklaret og ikke mindst forklare opgaver man ikke kunne løse (selv efter at have set facit)… derudover har ham jeg går hos (som nok er den samme som nævnt i oplægget før) en rigtig god fornemmelse for hvad der er svært og giver en masse god tips som jeg aldrig selv ville have fundet på.

Så alt i alt… jeg er rigtig glad for muligheden for ekstra undervisning… er bare ked af at det er nødvendigt. (jaja… jeg kunne selvfølgelig spare de penge og istedet møde op til de kemitimer hvor der står proppet halvdelen af 1.semesters-studerende i et lokale… meeen… ej :stuck_out_tongue: )

Privat undervisning i medicinsk kemi har eksisteret lige siden, jeg startede, men til gengæld er det ret nyt, at det hele er blevet så organiseret, som det er tilfældet med Manu. Gad nok vide, om de også indfører kurser ud over dem på 1. semester, hvis de da ikke allerede har gjort det.

Bare lige en tanke.
Dem er jer der har privatundervisning i eks. kemi.
Er årsagen til at I får mere ud af det fordi i er færre studerende eller er det fordi at jeres underviser simpelthen er meget bedre end dem/os på Panum ?
I fald det er det sidste så undrer det mig noget.
Undervisningen på Panum er rimeligt godt betalt (206,78 kr/time + 90 min’s forberedelse svt. 516,94 kr/konfrontationstime), jeg har svært ved at tro at det er specielt meget højere i det private(med mindre det selvfølgelig er SORT, hvilket det igennem MANU ihvertfald ikke er).
Har I nogensinde spurgt(I fald de ikke gør det) hvorfor jeres underviser IKKE underviser på Panum. Er det lønnen ? Er det fordi alle stillinger er besat ?
Derudover er der den mærkelige tradition med at alle skal forske og undervise. Hvorfor egentlig lige det. Selvfølgelig kan man sige at er Universitet skal formidle den nyeste forskningsbaserede viden. Det kan også være fint til perspektiverende forelæsninger, men til klasseundervisning handler det altså mere om en der kan stoffet og i høj grad formår at formidle og forstå de problemer de studerende har(og kan hjælpe dem med at løse dem!)

VH

Andreas Lundh

Delvis uenig!!! det er i mine øjne klart de himmelråbende irrelevante studiemål, sammenholdt med en KDO som kun er lavet for at JC kan stimuleres under bæltet. Medicinsk Kemi er det ultimativt ringeste kursus på KU - kom igennem og glem lykkeligt… Desværre tror jeg at mange potentielle dygtige læger forlader vores fag på baggrund af denne akademiske appeterif.

Ham jeg får ekstra-kemi hos er underviser på panum. Ja, en af grundende til at jeg får meget ud af det er bl.a at man er så få og derfor kan spørge meget mere og man får undervisning i lige præcis det man har brug for og ikke i noget man allerede forstår eller noget andre har problemer med. Min kemiunderviser er ok, men der er lige som ikke tid i SAU-timerne til at tage hul på de ting man ikke forstår. Derudover er ham jeg går til ekstra-kemi super-pædagogisk, hvilket jo hjælper en del når man nogen gange er lidt langsom og skal have tingene forklaret på 100 forskellige måder før det siver ind :wink:

Det er et udmærket forslag om at tjekke, hvor mange der får ekstraundervisning i kemi. Det er jo ikke noget nyt problem, og vi gjorde det, da jeg sad i 1. semestersudvalget for et par år siden. Det viste sig, at mere end 40 % betalte for ekstraundervisning i kemi.
Det førte til, at man indførte introprøven til medicinsk kemi og midtvejs-prøven, som skulle være med til at give de studerende et bedre indblik i, hvor tæt på det relevante niveau de ligger.
Det har stadig ikke haft den ønskede effekt, og derfor har man i studienævnet nedsat et udvalg, som skal se på kemidelen på 1. semester.
MSR har to repræsentanter, Steven Andersen og Madelene Engdahl, som I evt. kan kontakte med gode idéer på [email protected] eller [email protected]

Vi har i 1. semesterudvalget gennem 1. semesters HR fået et bud på antallet af studerende, der betaler sig til undervisning andetsteds ligesom vi også har fået tal på, hvilke hold, der er alt for mange studerende på. Begge forhold er meget kritisable.

Vi studerende i udvalget samt kursusleder ser det som et symptom på at der er noget galt med undervisningen og har allerede søsat et par initiativer, deriblandt opfølgende møder med HR efter 1 måneds kemiundervisning, kontakt til tutorerne og bedre analyse af PUCS evalueringerne.

Derudover begynder arbejdet i revisionsudvalget for kemidelen af humanbiologikurset nedsat af studienævnet i løbet af de næste par måneder, hvor Madelene og jeg er studenterrepræsentanter. Så vi arbejder fortsat på at forbedre kemiundervisningen.

Vi ville virkelig være utrolig glade for input, ideer, ønsker og klager, som Sabrina også skriver.

Mvh
Steven, medlem af 1. semestersudvalget, revisionsudvalget for kemi og studienævnskandidat

Det er en god ide med den der midterm… problemer er bare at hvis ham der laver den ikke kan finde ud af det, så hjælper det jo ikke meget. Den vi havde i år var helt ude i skoven… den beskæftigede sig emd mener der stort ikke var blevet undervist i og ja, der var i hvert fald ikke nogen på mit hold der var i nærheden af at bestå den…underviserne har også udtrykt at de synes der var noget halt galt med den.

Faktisk har midterm kun skabt mere panik omkring eksamen til januar fordi folk er bange for at ham der har lavet midterm også skal lave tentamensopgaverne og at han laver samme nummer med ting vi ikke rigtigt har lært.

zteven:

er det muligt (af nysgerrighed) at få af vide hvor mange i fandt ud af betaler sig fra ekstra kemihjælp i år… det er vel ikke hemmeligt :stuck_out_tongue: ?

Hejsa allesammen

foerste gang jeg bruger det her jeg vil lige starte med at sige at jeg er saa glad for at se at der bliver diskuteret saa meget politik paa panum og at det faktisk viser sig at folk virkelig gerne vil have noget at sige, for i de 3 aar jeg har vaeret med i MSR og der er blevet kaldt til forsamlingerne hvor man kunne ytre sine meninger selvom mjan ikke havde tid til at komme til msr’s moeder var det meget faa der moedte op. Saa det er virkelig fedt at se saa mange nu er begyndt at diskutere politik. Jeg undskylder hvis der er nogle ord der ikke er forstaelige jeg sidder i katmandu og skriver og der findes ikke de danske bogstaver :smiley:

Jeg tror foer man begynder at diskutere laeselister og div. skal man saette sig ind i hvad der dengang(2000) fik studienaevnet til at aendre strukturen paa medicin studiet. Det gjorde de fordi at saa mange studerende var utilfredse med den gamle studieordning og man sammenlignede ogsaa vores uddannelse med andre internationale medicin uddannelser og saa at vi i DK er langt bagud hvad der gaelder nyere taenkning paa undervisninsmetoder. Det ville man (og regeringen) gerne lave om paa saa det blev “lettere” at laere alt deet stof vi skal laere, desvaerre som jeg ser problemet lige nu er at mange af de “gamle” undervisere fra gammel studieordning stadig underviser (og det var i sin tid dem der var imod ny studieordning) at mange af dem har svaert ved at laere de nye metoder, saa det bliver ikke helt gennemfoert men lidt af det gamle og lidt af det nye og det duer simpelthen ikke.Derfor ex. med TAS bliver det evalueret daarligt.

det er selvfoelgelig et stort problem at nogle betaler for ekstra undervisning det kan vi ikke have undervisningen skulle gerne vaere super god hver gang og isaer kemi er altid den ting der skaerer i oejnene. En af de ting vi har proevet at faa igennem i studienaevnet er at kemi bliver bedre INTEGRERET i humanbiologi saa der slet ikke vil vaere den her store gruppe der hedder KEMI. Men det kraever at de folk der laver eksamen har forstaaet hvad der menes med integreret, hvilket stadig er et af de store problemer.

undskyld den lange besked blev helt revet med af stemningen, men godt at se saa mange diskutere politik, paa den maade faar vi en bedre uddannelse.

mackie: nej selvfølgelig ikke, men eftersom tallet mest er baseret på HR-repræsentanternes mavefornemmelse og det der høres på gangene og i krogene er de jo ikke veldokumenterede og måske ikke helt rigtige. Men det tal vi har hørt som realistisk gæt er at omkring 50 studerende, køber sig til undervisning, hvilket svarer til ca. hver sjette af alle der har kurset dette semester.