Principles of Medical Biochemistry - Meisenberg, Simmons


Gerhard, PhD Meisenberg, Williams H., PhD Simmons

http://www.pensum.dk/pris/titel-Princip … 323029421/

Hardcover 678 pages (2006)
Publisher: Elsevier;
ISBN: 0323029426

Det er en super bog at læse efter. Let læselig, ikke så lang, alle afsnittene er gode. Den indeholder stort set alt hvad man skal kunne, hvis man vil være sikker på at bestå. Vil man deriomod være en haj til i biokemi, bør man nok vælge en af de større, mere detaljerede bøger.

når biokemien skal læres og ikke mere, det er den tilgengæld også god til. har en del små lækre kommentarer, så man ikke falder i søvn midt i et kapitel.

Bogen er lidt forvirrende og uoverskuelig. Det eneste jeg synes er ok i denne bog er afsnittet om koagulationen.

Jeg læste nu koagulationen i Gouyton and Hall - nogle gange giver det bedre forståelse ikke at læse alt i Biokemi litt.
Ellers godt tilfreds med Meisenberg, og bestemt pensumdækkende.

Jeg valgte Meisenberg & Simmons da jeg startede på 4. semester, og jeg må indrømme at førstehånds-indtrykket af denne bog ikke er noget at råbe hurra for. Jeg købte den nok mere af nød end af lyst - og med udsigten til alternativerne DEVLIN eller KRUKOW.

Meisenberg&Simmons ulemper (ifølge mig :wallb: ):
-Ensartede farver på illustrationer(her skulle Devlin fremme i skoene).
-Vekslende informationer(der mangler enkelte steder både enzymnavn + faktorer, kan læses i brødtexten…men det gør overskueligheden bedre).
-Ingen resuméer
-Enkelte rodede afsnit - de begynder fx. Koagulations-afsnittet med slut-produktet…

M&S fordele :wohow: :
-Pris, pris, pris (i forhold til Devlin og Krukow).
-Format(antal sider og tegnstørrelse - ingen str. 6 her!).
-Mange illustrationer.

Som jeg opfatter det - er M & S pensumdækkende - de to alternativer skulle kaste sig i grams langt ude for pensums rækkevidder…
Enkelte afsnit er mindre vel beskrevet, som fx. membranlipid-afsnittet så her kan man føle sig lidt på herrens mark (jvf examenssættet vinter 04/05 på 4. semester hvor Inger Schousboe får et trip med sine elskede sphingolipider).
Det var ordene - håber det kan bruges.

Meisenberg forklarer biokemien på en enkel måde, har passe lange kapitler og er godt skrevet. Imidertid synes jeg særlig kullhydratkapitlene er rotete. Ellers har den nogle mer eller mindre sjove kommentarer som gør bogen en smule mere underholdene…

Den er pensumdekkende på KU, men heller ikke mer.

Opdateret med udgave fra 2006

Jeg er meget enig med nikolaj og anja. Ikke ligefrem nogen super god bog, men alternativerne taget i betragtning, så må dette være valget. For mig skulle biokemien bare overståes… MEn jeg syntes nu den var godt pensumdækkendem, syntes bestemt den hold et højt niveau. Men som Anja nævner er kulhydratomsætningen lidt forvirrende. Tilgengæld syntes jeg ikke den fortjener kritik af koagulations kapitlerne. Fys bøgerne beskriver det i samme rækkefølge!!
Så alt taget i betragtning, en ok bog, ikke mere, men jeg ville stadig have vaglt denne hvis jeg skulle gøre det om!!
/Simon