Praktiske spørgsmål vedr. den motiverede ansøgning

Godaften, jeg sidder i disse dage og arbejder på min motiverede ansøgning og har i denne forbindelse nogle spørgsmål.

når man indleder sin ansøgning, skal man så skrive navn, alder og cpr?

Gennem søgen på denne side, har jeg læst nogle diskussioner om optagelseskriterierne for at blive optaget og folks erfaringer med dette.
Den skrives noget i retning af “Jeg har venner, der havde 9.2, 9.3 i snit og kom alligevel ikke ind”

Den adgangsgivende eksamen har vel ikke nogen betydning for selve ansøgning?

Hej med dig!

Den adgangsgivende eksamen har OGSÅ en betydning. Den tæller med i den samlede bedømmelse. Det skal dog ikke skræmme dig. Skriver du en FANTASTISK ansøgning, hvor du virkelige kan skabe sammenhæng (det du har lavet og uddannelsen) og samtidig har nogle FANTASTISKE erfaringer som du kan dokumenterer, kan du godt blive optaget selvom dit gennemsnit ikke er fremragende.

Gennemsnittet tæller med på lige vilkår med de erfaringer og andet du skriver (og dokumenter) i din ansøgning. Jeg ved at man har en meget lille chance for at blive optaget hvis en eksamengennemsnit er under 8. Man skal virkelige havde lavet noget specielt for at få opmærksomhed nok til en studieplads. Man skulle måske også overveje noget andet, et dårligt gennemsnit skyldes jo sjældent uheld men nok mere dovnskab eller dumhed(undskyld!!) og hvorfor skulle man lige pludselig blive enormt flittig bare fordi det hedder medicin? Her gælder det så om, at havde lavet noget som netop giver indtryk af noget andet. Det tager tid og jeg tror generelt det kan være svært for eksempelvis en 18-19 årig med kun 1 efter studentereksamen, at virke overbevisende. Man har jo ikke noget så meget!

Men karaktergennemsnittet er vel ikke noget man skriver i den motiverede ansøgning? Den eneste fordel min snit har givet mig i forbindelse med kvote 2, er at jeg får 20 point, da det ligger på 9,6.

Jeg har fået at vide, at der sidder 4 mennesker og læser ansøgningen, og det er det eneste de ser.

Det skal dog siges, at jeg blev student i sommers, så har kun været “ude” et års tid til sommer.
Men til gengæld har jeg ikke stået stille.
Jeg har læst psykologi C, erhversøkonomi C, psykologi B, og kemi B på enkeltfag, har siden august arbejde 20 timer ugentligt på et plejehjem, startede også som lærervikar i august, men er sidenhen blev fastansat, hvor jeg fungerer som klasselærer, da ledelsen og teamet mente jeg viste modenhed og kompetence nok til at varetage den opgave.
Været pædagogmedhjælper, undervist i tysk og engelsk på ungdomsskolen.
Og har lavet frivilligt arbejde for Læger uden Grænser i 7 måneder, hvilket jeg fortsætter med længe endnu.

Så rent pointmæssigt ser det ud til at jeg kommer igennem første nåleøje, så nu gælder det bare om at skrive en FANTASTISK ansøgning?

Jeg tror, at hvis du skriver en god ansøgning skal du nok komme ind(Du har et godt gennemsnit og jeg tror det giver indtryk af, at du sagtens kan hvis du vil). Jeg ved at de på SDU ikke tager hensyn til gennemsnit så længe det er over 8!

Det håber jeg også.
Men er vi enige om, at når udvalget sidder og læser min motiverede ansøgning, så fremgår det ingen steder, om jeg har 8,0 eller 9.6 i snit medmindre jeg vælger at skrive det i ansøgningen?

På SDU kunne vi, der læste Jeres ansøgninger sidste år, så vidt jeg husker, se Jeres gennemsnit, da det vist fremgår af KOT’en. Vi bruger det dog ikke til noget som helst og vurderer udelukkende på ansøgning og øvrige pointgivende aktiviteter

Så det er ikke nødvendigvis på alle uddannelsessteder, at udvalget kun sidder med ansøgningen?
Nu har jeg været til åbent hus arrangementer og været ude på universitet for at snakke med studerende og opleve studiet derigennem. Er det noget, jeg kan skrive i min ansøgning udenvidere eller skal det også kunne dokumenteres?

Det er da en rigtig god idé at skrive noget om, at du har været til åben hus arrangement og talt med studerende. Du skal jo ikke dokumentere det, men du bør jo skrive lidt om, hvad du fandt du fik ud af det og hvordan.

Ikke for at være alt for off-topic, men hører tråden ikke hjemme under “Kommende stud.med”?

Det kan du tro :slight_smile:
:arrow: Flyttet til kommende stud. med.