Praktiserende læger

Hej…

Er der nogen derude, der ved, hvor meget praktiserende læger tjener…?

God sommerferie… :smiley:
Hilsen Zerina

Tja, det kommer an på flere ting.

Når du skriver praktiserende læge antager jeg at du snakker om en praktiserende læge i almen medicin, altså i folkemunde en “familie læge”

Et skøn fra min side er mellem 800.000-1.000.000 hvoraf de 2-300.000 kommer fra kørsel som lægevagt altså en extra indtægt der ligger udover de "37,5"times arbejdsuge.

Indtægten i klinikken variere fra stedets beliggenhed samt hvor lang tid du vil have pr patient.

Nogle steder har de 4 (15min pr pt) i timen andre steder 6(10min pr. pt.).

Men jeg tror mit skøn er meget realistisk.
De første år er indtægten dog ikke så stor, da der skal betales af på klinikken, hvis købspris kan være fra 0-2,5mill. I visse amter har man ligefrem været nød til at betale læger for at overtage en klinik. Typisk i yderamter og ofte solo-praksiser…

Det skal lige nævnes at der findes praktiserende læger i stort set alle specialer, lige fra psykiatri til kirugi.

Jeg vil tro at Frolds skøn er meget rigtigt. Jeg mener at gennemsnittet ligger omkring 1 mill for almen praktiserende læger. Sikkert højere for andre specialer. Men det er som skrevet meget afhængig af stedet, og om man er flere sammen.
Fripraksiser som Frold nævner er jo så vidt jeg har forstået meget lukrativt, da du ikke har nogle udgifter ved at starte klinikken op og kører den.

Jeg har læst følgende artikel fra tandlægebladet. Det skal dog siges, at tallene er fra 2001, så Frolds antagelser passer vist meget godt. Ved dog ikke om vagtindtjening skal lægges oven i disse.

“Ved at øge deres overskud fra selvstændig virksomhed med 5,0% i perioden fra 1998 til 2001 halede klinik­ejerne i tandlægestanden ind på de praktiserende læger der øgede deres omsætning med 4,0% i samme periode.
Det viser tal fra Danmarks Statistik som funktionschef Christian Holt, Dansk Tandlægeforening, har trukket ud.
Der er dog stadig et spring fra tandlægernes gennemsnit på 687.000 kr. til de praktiserende lægers 813.000 kr.”

Er dette ikke meget merkligt? Så en praktiserende læge tjener det dobbelte fra en læge på sygehus? Jeg kan stadigvæk ikke forstå hvorfor læger tjener så dårligt i Danmark…

Jeg er helt enig med dig…
Især hvis man sammenligner den danske lægeløn med den amerikanske!!

Tja, der er det jeres fagforening i skal skele til eller kommende fagforening…

Er der tal for hvor meget andre speciallæger tjener hhv. i privat praksis og på sygehuset?

Har hørt at hospitalsansatte afdelingslæger har omkring 40.000 kr. om måneden, dvs. 480.000 kr. om året, mens overlæger har omkring 50.000 kr om måneden, dvs. 600.000 kr. om året. På sygehusene tjener man det samme uanset speciale. Det kan dog ændre på lønnen om du har vagter eller overarbejde.

[quote=“Zerina”:oz24u5yv]Jeg er helt enig med dig…
Især hvis man sammenligner den danske lægeløn med den amerikanske!![/quote]

JA!!! Amerikanske læger - inden for ethvert tænkeligt speciale - tjener gennemsnitligt MINDST 2x det danske gennemsnit. Og for, det ikke skal være løgn, har de også lav skat, lav registreringsafgift… Øv bøv. Det er jo lige før, man får lyst til at flytte =)

Jeg tror, at Frold (?) engang postede et link med en tabel, der illustrerede ovenstående påstand m.h.t. amr./dan lønninger…

Grundlønnen for offentligt ansatte læger har aldrig været noget at råbe hurra for.
23.800kr/måned for en turnuslæge, stigende til ca. 26.000/måned efter endt turnus. Når man blive afdelingslæge starter grundlønnen omkring de 31.000kr.

Amerikanske læger tjener ganske korrekt mere, men der er himmelvid forskel på det danske og det amerikanske lægestudium. I USA koster det dels en bondegård i studieafgift, og derudover skal man pukle fra tidlig morgen til sen aften (ulønnet), ikke noget med at forlade afdelingen kl. 14.
Desuden er der nogle betydelige omkostninger ved at virke som læge i USA, forsikringspræmierne er rigtig høje, så alt i alt er der en grund til, at læger i USA tjener mere end vi gør.

Men, som diskuteret i et tidligere indlæg, at grundlønnen er 23.800 hvortil der kommer 4000 i pension er den reele løn(og mest sammenlignlige) 27.800 vel og mærke uden nogen forme for tillæg? Og det er faktisk ikke så skidt igen. De typiske 37,5 (HS’er) ligge omkring 29000(med pension i turnus) vel jeg tro.

[quote=“Niemann”:3q8wskxf]

Jeg tror, at Frold (?) engang postede et link med en tabel, der illustrerede ovenstående påstand m.h.t. amr./dan lønninger…[/quote]

Jep her er en tråd med det :

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=546

Det er muligt, at den danske lægeløn er lavere end andre steder. Men tilgengæld er arbejdstiden det også!
37,5 timer er et uhørt fænomen, de fleste steder i verden.

Mit gæt er, at timelønnen formentlig er på højde med den amerikanske.