Populære og upopulære specialer

Er der nogen der kan give mig et link til et sted, hvor jeg kan finde ud af hvilke specialer der er størst/mindst søgning til?

Har ikke kunnet finde noget, men den slags oplysninger må da eksistere! Ellers kan unge læger jo spilde årevis på at søge ind i alt for populære specialer i forhold til hvor mange points de har samlet efter studiet. Det er jo rart at vide, om man kan glide let ind i et acceptabelt speciale, eller om man skal være særdeles aktiv med at samle points til sit drømmespeciale.

Du kan se denne tråd hvad andre overvejer: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=736

Ellers gælder det vel generelt at jo mindre fag jo mere populært eller jo svære at komme ind

gyn/obs, øjne, ØNH, etc…

Aha! Interessant, men jeg tænkte mere på hvad folk rent faktisk vælger, når de er ude i virkeligheden.

Og især om der er et sted, hvor de kan se hvor tæt (altså pointmæssigt) de var på at få en bestemt uddannelsesstilling. Det er jo så vidt jeg ved først og fremmest antallet af opsamlede points, der afgører hvem der får en stilling. Eller er det helt forkert?

Man må da et sted kunne få en ide om hvad der ved tidligere ansættelser har krævedes til en bestemt stilling, så man ikke søger i blinde?

Enig, tror heller ikke valgene her på studmed reflekterer virkeligheden supergodt - nu er kirugi jo et ret stort fag - desuden tror jeg bl.a. pædiatri og gynækologi er væsentlig mere populære end undersøgelsen her giver udtryk for.

Kender ikke selv til nogen sites 8(

specialer

Man kan, hvis man går ind på ovenstående link og klikker på det speciale man vil vide noget om ude i rullemenuen til venstre og derefter på opslag og derefter på ministatistik, finde meget nyttig viden om optagelse fordelt på point, køn, alder, landsdel og tid siden kandidatgrad.

Det gælder dog kun for de specialer administreret i region nord.

vh

Michael

Jeg bliver bare lidt bekymret, når jeg læser en så fornuftbetonet tilgang til at vælge det speciale, som måske skal være ens primære (arbejds)livsindhold lige indtil pensionsalderen (som nok bliver høj for os, der skal være med til at bære den kommende ældrebyrde…).

Selvfølgelig så er det da dumt at gå og drømme om at blive et eller andet meget populært, hvis det kræver 3 ph.D´er og en doktorgrad og man ved med sig selv, at det orker man bare ikke- at tilsidesætte sit familieliv og privatliv endnu engang efter nogle hårde studieår…

Og der ligger også en tryghed i at gå efter noget, som man er rimelig sikker på, at det kan lade sig gøre indenfor en overskuelig fremtid.

Men jeg savner måske lidt den der passion for sit fremtidige virke.
At forfatteren til denne tråd mere gik efter at finde sin arbejdsmæssige passion - og så valgte at stole på, at det skal jeg nok blive, for det er det, jeg brænder for.

Det er selvfølgelig nemt nok at sige. Jeg ved jo ikke engang om jeg selv har fundet min passion. Og det jeg selv forestiller mig at vælge er jo psykiatri, som vist ikke? kræver nogen points??? - da der jo er en kronisk og desperat mangel på tilgang af yngre kræfter i dette speciale.

Det kan selvfølgelig ændre sig - men indtil videre så går det ikke så godt, da psykiatri åbenbart er absolut lavstatus - heldigvis er jeg ligeglad med status - bare jeg får lov at lave noget, JEG kan lide. Helt ligeglad er jeg nok ikke - men i dette tilfælde er jeg…
Ind imellem når jeg sidder og læser psykiatri og denne gang på et noget mere dybdegående plan end på studiet - selv om jeg bare synes faget hele tiden bliver større og større og jeg ikke har det forkromede overblik - så kan jeg da ind imellem mærke den der Yes- følelse. Det ku jeg altså godt tænke mig - lige det der. Det er spændende.
At jeg så dagen efter kan tænke at jeg er helt vildt i tvivl er noget andet.

Men jeg er begyndt at tænke, at jeg vil ikke spilde mit liv på noget, som jeg ikke brænder for. Det er mit liv for kort til…
At det så er en luksusholdning, som jeg p.t. egentlig slet ikke har råd til at have er noget andet. Der er også noget, der hedder at forsørge en familie.

Men altså - hvad med passionen?
Skal den negligeres til forhold for tryghed?
ja jeg har ikke det endegyldige svar…

[quote]specialer

Man kan, hvis man går ind på ovenstående link og klikker på det speciale man vil vide noget om ude i rullemenuen til venstre og derefter på opslag og derefter på ministatistik, finde meget nyttig viden om optagelse fordelt på point, køn, alder, landsdel og tid siden kandidatgrad.[/quote]

Mange, mange, mange tak!! Det er jo lige præcis hvad jeg eftersøgte.

Hm. Har kigget lidt speciale-specifikt, og synes at de rent faktisk nævner statistikken for hele landet. Andre steder står der så fx at Region Nord ikke lige tilbyder den hoveduddannelse lige nu, men så nævnes de andre regioner med statistik.

Er der andre der har kigget?

Hvad mener du (med de ting jeg har understreget i citatet)? Det skal jo lige siges, at jeg mindst er 34 år når jeg bliver kandidat, så jeg er jo interesseret i at komme videre i systemet af hensyn til min alder og min pension.

Grunden til at jeg eftersøgte omtalte statistik var jo netop for at se, om de specialer, som jeg rent faktisk har en passion for, nu også var realistisk tilgængelige inden for kort tid.

Bare fordi jeg har mere “travlt” end den 26-årige kandidat, betyder det sgu ikke at jeg mangler passion. Tværtimod blev jeg glædeligt overrasket da jeg så statistikken, hvilket jo ikke ligefrem lægger en dæmper på mine fremtidsplaner (læs: passion).

[quote]heldigvis er jeg ligeglad med status - bare jeg får lov at lave noget, JEG kan lide.

Men altså - hvad med passionen?
Skal den negligeres til forhold for tryghed?[/quote]

Jeg lægger heller ikke noget vildt særligt i status. Vil hellere dyrke mine passioner. Hvis du tror at jeg er en af de der rigtig karrierefikserede typer (hvilket dit indlæg lugter lidt af) og dermed begår en moralsk fejltagelse, så tager du sgu fejl. Jeg vil ikke have en hvilken som helst fast stilling hurtigt. Gider da ikke arbejde med noget uinteressant de næste 30 år. Så jeg negligerer sgu ikke passionen for tryghed (økonomisk mener du vel?). Jeg vil bare undersøge om de tilfældigvis falder sammen.

Nå for satan, det blev sgu lidt for langt. Den slags taber man jo læseren på. :oops: :wink: :wink: :wink:

Nej - jeg opfattede dig overhovedet ikke som en kynisk karrierefræser.
jeg opfattede det mere som om, at du måske kunne risikere at give op på forhånd overfor noget, du virkelig kunne tænke dig, men som der måske er lidt kamp om.
Jeg kender godt fornemmelsen af at være en kandidat der ikke er 26 længere. Jeg blev egentlig færdig ret gennemsnitligt, men så gik der børn i den - men det er jo min passion - så så slemt er det heller ikke…

jeg kan da kun ønske dig held og lykke - bare du kæmper for det du brænder for - så er jeg sikker på, at der kommer noget godt ud af det.
Jeg synes vel bare i bund og grund, at man ikke skal lade sig nøje.
Man skal kæmpe for det, man holder af og kan lide.
Så er det er populært speciale - så slås for det!

Ang: point til forskellige specialer: Man kan finde det på Sundhed.dk, ved at søge på de enkelte specialer, man skal have lidt tålmodighed når man gør dette, da hjemmesiden ikke er særlig brugervenlig.

Derudover skal man vide at hele pointsystemet formentlig vil blive afskaffet inden for en overskuelig årrække, og vil blive afløst af ansættelsessamtaler med et ansættelsesudvalg nedsat af de enkelte regioner.

MVH

Philip Bennett

Kunne være god stil hvis du fortalte den nemme vej til det søgeresultat man ønsker :bash:

Har du en kilde til de informationer?

Ja jeg vil ogsaa meget gerne hoere om kilden til disse informationer.

Mig bekendt har regeringen i sit regeringsgrundlag ganske vist beskrevet oensket om hurtigere vej til speciallaege(jvf. snakken om fast-track)

Men det er vist kun visse arbejdsgivere der oensker implementering af tidl. tiders nepotisme.

Rene ansaettelsessamtaler vil jo ikke forkorte vejen til speciallaege, da systemet blot bliver endnu mere uoverskueligt, da det mangler objektivitet.

Desuden skal der som bekendt 2 til at danse en tango, og det er ihvertfald ikke Yngre Laegers politik.

Jeg har idag talt med en overlæge som er medlem af det nationale videreuddannelsesråd. Han fortalte, at der inden for de kommende år IKKE er planer om at afskaffe det nuværende pointsystem.

Han bekræftede også, at rådet kan vælge én ansøger frem for en anden uafhængig af point. Han fortalte i samme åndedrag, at hvis de valgte en ansøger der havde adskillige færre point end en anden ansøger, ville de nok få problem :slight_smile:

Hehe, hvor kan meget ændre sig på få måneder. Men jeg håber denne tråd vil blusse op igen i lyset af den nye relevans!

nu hvor denne her tråd er ved at vågne kan jeg smide det her link ind jeg fik et andet steds. Link til høring + svar

spændende læsning!