PhD, måder at skrue det sammen?

Jeg er færdiguddannet om et år og har været forskningsaktiv de seneste 2 år af mit studie hvoraf jeg også har haft et prægraduatår. Det var derfor også ret oplagt at jeg skulle skrive PhD på den afdeling hvor jeg er blevet “adopteret” samt hoveduddannelse når tiden er inde.

Jeg tænker lidt hvilke muligheder jeg har for:

a) At leve så “normalt” som muligt
og
b) At komme på hoveduddannelse så hurtigt som muligt

Jeg ved de to ting ikke hænger sammen men jeg vil gerne kigge på begge muligheder.

Kan jeg på en eller anden måde lave KBU og intro sammen med min PhD? For i så fald kunne jeg jo komme videre i systemet imens jeg skriver PhD. Jeg er blevet tilbudt en fuldtidsstilling sammen med PhD’en så det ville nærmest være mærkeligt at komme til intro efter at have arbejdet på afdelingen i flere år. Hvis jeg skal igennem KBU og intro efter PhD er jeg nemlig ved at være ret gammel når jeg først søger hoveduddannelse :confused:

Jeg vil også notere at jeg har skrevet flere artikler, også af forskellig slags, samt at jeg plejer at være ret fremme i skoene når det kommer til alt forskningsrelateret, så jeg føler at en PhD ikke bliver det helt store pres for mig, men jeg har jo aldrig prøvet det. Er der andre her som gik ind med samme følelse men fandt ud af andet?

Jeg ved at der tidligere - i nogle specialer - har været opslået HU-forløb i kombination med en phd - så det er muligt.

Det jeg tænker er udfordringen er jo at man som uddannelseslæge har en del vagttid - og derfor er en vigtig ressource for afdelingen mhp at få dækket vagter i modtagelse og lignende. Skal de afgive dig halvdelen af tiden, så skal nogle andre dække de vagter du ikke tager.

Du må betragte en phd som en fuldtidsstilling, hvilket vist også er et krav??

Ellers skal du selv stå for det hele - altså vejleder, penge og ikke mindst kurser.

Jeg har en ven i USA der hos FDA har lavet en phd samtidig med han arbejdede der. Der stod han vist for meget af det organisatoriske. Han endte vist med at blive tilknyttet Karolinska - da Aalborg og KU ikke var så nemme at samarbejde med.

Så en mulighed er jo også at strikke noget sammen selv - og så rejse efter phd-kurserne. Jeg ved at min ven måtte flyve til Sverige (fra Washington D.C) for at tage nogle af phd-kurserne.

Så kan man tænke ud af boksen - så er der mange muligheder.

Igen - phd er jo “bare” en titel - siger jeg noget provokerende - der er med andre ord mange vekslende phd-afhandlinger. Det lyder ikke til med dine meritter at det vil blive noget i den tynde ende :slight_smile:

Spændt på at læse andres input!

2 Synes om

Jeg er tilhænger at din tankegang om “At leve så “normalt” som muligt”. Så hvorfor ikke arbejde mod det?
Ved at have 2 fuldtidsarbejder (Ph.d. og KBU/intro) presser du citronen og hvem får gavn af det? Patienterne - næppe, dine kollegaer - næppe, dig selv - næppe, din familie - nok heller ikke. Så hvorfor haste?

Hvad betyder det? At du er 32 eller at du er 50?

Jeg har også forstået at en Ph.d. er en fuldtidsstilling, men hvorfor synes du at det vil være mærkeligt at skulle tage intro på samme afdeling som du har taget en forskningsuddannelse? Din intro er jo en introduktion til et klinisk speciale og adskiller sig (som jeg ser det) meget fra en Ph.d.

Når det så er sagt har jeg ladet mig fortælle at det ønskværdigt at tage sin KBU før man påbegynder en forskeruddannelse. Jeg kender i hvert fald et par stykker der er startet Ph.d. umiddelbart efter dimission og de har fortrudt det lidt. De ville gerne have set lidt klinik før de skulle sidde ved skrivebordet 3 år yderligere. Men det er nok forskelligt fra person til person. Men blot lige en reminder du kan overveje i din planlægning :+1:

Dbh.
KmK

2 Synes om

De opslåede stillinger fordeler jo byrden. Eks 3 kliniske dage og 2 forskningsdage. Så bliver forløbet bare så meget længere - eks intro og phd 4 år. Det er ikke dobbelt arbejde på samme tid. Men det tror jeg dog alligevel godt det kan ende med - fordi det kan være svært at få begge ender til at mødes. Men, hvis nogle der læser med, som har prøvet det kan de nok vejlede bedre :slight_smile:

Jeg tror også KBU er god at have i skuffen inden phd. Med mindre du tænker at phd - skal ende i en post doc ansættelse. Men så er du jo også hurtigt langt væk fra klinikken - og så er det endnu mere svært at vende tilbage til klinikken med lad os sige 6-7 års postgraduat ansættelse. phd i 3 år og 3-4 år som post doc - og så ellers gå ned til KBU…

I øvrigt lige et link: https://www.laeger.dk/phd

2 Synes om

Ahh det lyder smart :+1: Måske en god konstellation hvis man gerne vil begge dele samtidigt :blush: Men man sparer vel ikke tid på det i forhold til hvis man gør en ting færdigt ad gangen? Fordelen er vel bare at man holder tilknytningen til den kliniske hverdag i et eller andet omfang.

1 Synes om