Ph.d. i medicin

Hejsa

Nu har jeg søgt nettet tyndt, dsv. uden held.
Hvis man efter kandidat ønsker at skrive ph.d. i medicin, er der så nogle specifikke karakterkrav til at blive optaget eller hvordan? I så fald hvad ligger gennemsnittet på og er det gennemsnittet af både bacheloren og kandidaten eller kun kandidaten der tages udgangspunkt i?
Læser man nedenstående artikel fra 2012, står der nemlig som følger:

“Dengang hun selv lavede ph.d.-projekt, krævede det et karaktergennemsnit på kandidatuddannelsen på mere end 10,5 for at få et ph.d.-stipendiat. Og nu er det normalt at tage folk ind med mere end 9 i gennemsnit.”

Altså jeg tænker da et snit på 9 er relativt højt på et så i forvejen hårdt studie som medicin, eller? Ved man egentlig hvad de studerendes gennemsnitlige karaktersnit ligger på, bare for at få et eventuelt indblik…?

Hej,

Eneste krav er at du skal have forskningserfaring inden du starter din forskeruddannelse. Ja, det lyder jo fjollet når man skriver det sådan, men en PhD er en forskeruddannelse, og det er et krav at du skal have mindst en udgivelse på cv’et inden du starter.
Der er ikke noget karakterkrav for påbegyndelse af PhD.

Dbh.
KmK

Det var jeg ikke klar over - hvor ser du det krav? Og hvad er forskningserfaring?

Ikke direkte, men har en forskningsafdeling klaret hele finanseringen for dig kunne jeg godt forestille mig at man vil lave en form for karakterkrav for at søge lige netop dén phD stilling. Men man kan også lave sin “egen” phD - hvor man dog selv skal finde finanseringen og det er et stort at arbejde at søge fondsmidler, men det ligger der givet også noget erfaring i.

Som andre nævner, så nej, så kræver PhD ikke et karaktergennemsnit. Om enkelte afdelinger/vejledere gør, er så en anden sag.

PhD opstart med forskningserfaring kender jeg ikke alle universiteternes udgangspunkter, men SDU er der nok med fx et abstract/poster præsentation eller lignende. Man behøver ikke første forfatterskab på en original artikel.

Forberedelserne tager lang tid, især hvis man skal søge fonde. Så start i god tid og forvent 1-2 års forberedelse fra ide til start.

Det er simpelthen information jeg har fået fra en PhD studerende på den afdeling hvor jeg skrev speciale. Det er ret nyt så vidt jeg kunne forstå.

Forskningserfaring er i den sammenhæng første- eller medforfatterskab(er).

Vh.
KmK

Jeg tror at det er det pågældende instituts egne regler - og ikke en generel praksis.

Vi må se om flere bidrager i tråden… :slight_smile:

1 Synes om

Den er god nok - i hvert fald for SDU:

“ In addition to fulfilling the formal qualification requirements, you must also have some form of documented research experience. You may for example be the author or co-author of an article in a peer-reviewed international journal or of a published abstract from an international scientific conference. Or you may have worked as a researchassistant for 6 months or more.
The research experience of each applicant is individually assessed by the Graduate School.”

Kilde: Required qualifications - University of Southern Denmark, SDU

Dbh.
KmK

1 Synes om