Pensumliste SDU 1. semester

Hej :blush: jeg starter på SDU til februar, og vil gerne ønske mig studiebøger i julegave, for at spare lidt penge.
Er der nogen der ved, hvor man kan se pensumliste for 1. semester på SDU? Eller nogen der ligger inde med den?

I må også gerne komme med egne imputs, om der er nogle bøger man sagtens kan undvære eller nogle I foretrækker frem for andre.

På forhånd tak

Prøv Saxo eller medicinerladen.dk, der kan man tit søge hele boglister frem

Hej Tammi og tillykke med optagelsen på SDU :smiley:

Glæd dig til at starte. Det er et dejligt sted at være og studiet er rigtig spændende.

modul 1 skal du bruge flg.:

  • Berne & Levy, Physiology . Elsevier, 6th updated ed., 2009
    Overvej dog her i stedet at købe Medical Physiology - Principles for Clinical Medicine af Rodney A. Rhoades eller hvis du er interesseret i alle detaljer Medical Physiology af Boron & Boulpaep.

  • Brüel, Annemarie; Christensen, Erik Ilsø m.fl.: Genesers histologi

  • Stryhn, T. Førstehjælp for sundhedsprofessionelle . FADL’s forlag 2016.

  • Skolnik, Richard, Global Health 101 (Essential Public Health) , 3rd. ed., 2015, Jones & Bartlett Learning
    <-- Sidstnævnte er for langt de fleste ikke nødvendig at købe så overvej lige den en ekstra gang!!

modul 2 skal du bruge flg.:

  • T. W. Sadler: Langmans Embryologi, 4. udgave, 2016, Munksgaard
  • F. Bojsen-Møller, m.fl.: Bevægeapparatets anatomi, 13. udgave, 2014, Munksgaard
  • Netter: Atlas der Anatomie. 5. oplag, tysk og engelsk med latinsk nomenklatur.
    Netters Atlas kan erstattet af tilsvarende fx Thiemes.
  • Miljø- og Arbejdsmedicin, J.P. Bonde et al.

Sidst men ikke mindst er det relevant at nævne at alle bøgerne er at finde brugt på facebook-gruppen Brugte Bøger til Medicin og Klinisk Biomekanik. Der er mange penge at spare ved at købe brugt. Husk også at det ikke er nødvendigt at have nyeste udgaver af bøgerne. Ofte er det meget små ting der er ændret så man kan fint læse efter en ældre udgave hvis man kan affinde sig med det.

Disclaimer: Ovenstående er de bøger der blev brugt på 1. semester af studiet i 2016. Der kan være sket ændringer siden da, men det tvivler jeg nu på.

Dbh.
KmK

2 Synes om

De enste bøger som er værd at købe er følgende:

  1. modul: histologi kompendium
  2. modul: anatomi atlas
1 Synes om

Men bliver der ikke undervist i de andre bøger?

Tak for langt og dybdegående svar :blush:

Når du skriver, at Global Health 101 for de fleste ikke er nødvendig, er det så fordi den ikke bliver brugt i undervisningen?

Jeg har generelt lidt svært ved at forstå konceptet med en pensumliste (fandt en på studenterboghandelen der var endnu længere end din), hvis man ikke bruger halvdelen af bøgerne i undervisningen alligevel, som Haroonkher skriver? :thinking:

Det var så lidt :smiley:

Global Health sælges i stor stil ubrugt af studerende da pensum til modul 1 (også) er så stort at folk ikke prioriterer at læse i den bog. Desuden er den del af pensum for de fleste så ligetil at tilstedeværelse til forelæsningerne er tilstrækkeligt :+1:

Det kan jeg godt forstå du har. Og ja, der står mange ting på en pensumliste. Bøger kan godt stå der flere gange (Fx i forskellige udgaver) og det giver selvsagt ikke mening at købe begge udgaver. Der kan også stå alternativer til den egentlige lærebog så man fx kan læse efter en dansk bog i stedet for den egentlige pensumbog der er opgivet.
Jeg synes at kommentaren fra @Haroonkher er lige lovlig unuanceret og i høj grad udtryk for egen holdning.
Når det så er sagt er jeg enig i at man ikke bruger alle bøgerne lige meget og derfor kan differentiere i sit bogkøb, men de står på pensumlisten og der er opgivet sider i dem og det var jo det du spurgte efter. Ikke alle studerende læser bøgerne fra ende til anden - mange ser youtube, læser slides eller noget helt tredje og det ene er ikke bedre end det andet.
Den bogliste du har fundet kender jeg jo ikke, og som sagt er det jeg har skrevet jo med udgangspunkt i boglisten fra studiet for tre år siden.

Dbh.
KmK