Pensumliste på AU?

[color=darkred]Jeg begynder på medicin-studiet på AU til vinter og har af mange hørt at man ikke skal købe alle de bøger der står på pensumlisten. Er der nogen der kan fortælle mig hvilke bøger jeg burde købe til 1. semester og hvilke jeg kan undvære :?: [/color] :shock:

Hejsa

Vent med at købe dem til du er startet, man ved aldrig om der kommer nye udgaver fra nu og til den tid. Både undervisere og specielt tutorer skal nok fortælle dig hvilke du får (og ikke får) brug for.

Tvivler på du kan undvære nogle, men der findes mange alternativer, så som sagt, vent med at købe til semesterstart

Hej

Studerende fra 5. semester AU her:

Makroskopisk anatomi.
Bevægeapperatet:
Tja, en bog der i sin 12. udgave stadigvæk indeholder små fejl og mangler…bla andet er musklerne på halsen ikke ens i begge sider og den slags. Med grundig bog ellers, men folk snakker om, at man sagtens kan bruge tidligere udgaver.

Indre Organer:
Kan nok heller ikke undværes. Ved ikke helt med tidligere udgaver.

Embryologi:
Tja enten hader man den eller så elsker man den. :slight_smile: Nogle mener, at der er mange graverende fejl i den, men så højt et niveau nåede jeg aldrig, men haves det skal den nok.

Sentralnervesystemet:
En bog de fleste ikke kan lide at læse i, men den bliver læst og når man har læst i den en gang bliver den nem at læse i igen…da man ved hvor meget man kan springe over. Er desværre nok uundværlig. Bruges i øvrigt også på 4-5 semester.

Genetik
Prøv om du ikke kan finde en brugt der. Der er en grundbog.

Mikroskopisk:
Tja…finn geneser kommer man desværre nok ikke udenom. Niveauet er klart for højt til 1-2 semester så man må lære at springe tingene over. Der er to kompendier fra FADL’s forlag som kan anvendes (almen og speciel histologi) men der er enkelte emner der ikke bliver dækket. Tilgengæld bruger den tid på at fortælle hvad man kan se i mikroskopet. (og det er det man skal til eksamen i)

Netter’s Atlas er for nogle guld værd…andre har bare købt den og brugt den lidt. Personligt brugte jeg det meget.

Lille håndbog i anatomi…kan ikke huske hvad den hedder :stuck_out_tongue:
Tja nogle kunne bruge den, men jeg klarede mig uden.

Også en rød med forklarelse af de latinske navne…medmindre du har en forkærlighed for latinske ordoprindelser…glem den. :stuck_out_tongue:

hvad står der ellers på pensumlisten?

[color=blue]Tak for hjælpen…på AU’s hjemmeside fandt jeg denne her liste for 1 semester, det virker umiddelbart ikke som meget :? , men det er vel bare indtil jeg kommer igang med læsningen[/color]

Finn Geneser: Histologi - på molekylærbiologisk grundlag, 1. udg. Munksgaard, 1999 (lLærebog).
Essentail Cell Biology, 2. udgave, Alberts et al., 2004 (Supplerende læsning).

Abraham L. Kierszenbaum: Histology and Cell Biology. An Introduction to Pathology, 1. udg., Mosby, 2002 (Supplerende læsning).

Nielsen, Niels Saxtrup og Steinicke, Hanne: Langmans Embryologi, 1. udg, Munks-gaard, 2001 (eller den engelske udgave Langman, J.: Medical Embryology, 9. udg. 2004).

Finn Bojsen-Møller: Bevægeapparatet anatomi, 12. udgave, Munksgaard, 2001.

Erik Andreasen, Franz Bierring og Jørgen Rostgaard: Anatomi II, De indre organers anatomi, 9. udgave, Munksgaard, 1998.

[color=blue]Jeg har indtil videre købt Geneser og den engelske version af Langman…er der egentlig noget man burde læse op på igen inden man starter på studiet?[/color]

Den der histology and cell biology er der mange, der roser. Der er tegninger af hvordan det (burde) se ud i et mikroskop og forklaringer af: de røde celler er røde fordi sådan og sådan. Noget Finn Geneser engang imellem glemmer at fortælle. Finn Geneser’s andet “problem” er, at bogen er udemærket som læsebog på både 4-5-6 og 7 semester så der står mange for en 1-2. semester studerende urelevante ting.

Ellers er de andre bøger nok rimelig vigtige at have med sig (bevægeapparatet, indre organer og embry)

Læse op på?
Tja, ved ikke lige hvad jeg ville have læst op på som kunne have hjulpet mig i starten. Derimod er der mange vinterstartere, der køber en læse-let neuro bog og læser den i sommerferien inden neuro seminaret starter på 2. semester.

Gode råd:
Den første tid byder på, udover knogler og celler, forskellige forelæsninger og små genetik forløb. Læs tingene en gang…lyt og bare følg med. Det er ikke vigtigt for eksamen før senere. Især husker jeg et par forelæsninger om fedt, proteiner og kulhydrater som ligger på nogenlunde det niveau som man skal kunne til biokemi eksamen(5.semester). De er i nogles øjne tænkt som skræmme forelæsninger. (Hvis man vælger at følge 110% med får man sin sag for)

Brug hellere start-tiden på at følge med i hvad er knogler…hvorfor er der udspring…hvorfor skal vi huske på det…hvorfor giver det mening, at der er en kløft der og der…hvorfor er cellen blå i et mikroskop hvis der er stor proteinsyntese. Terperiet kommer på 2. semester, hvor forståelsen skal erstattes af paratviden. Og lad nu være som jeg gjorde, sidde og terpe forskellige mikroskoptyper og forskellige lysvinkler etc :smiley:

Det du strengt taget skal bruge første semester er:
Finn Geneser: Histologi - på moleklærbiologisk grundlag
Finn Bojsen-Møller: Bevægeapparatets anatomi
Og et atlas… Både Sobottas og Netters kan anbefales
(Resten af bøgerne kan du sagtens vente med at købe - og man kan jo også vente til studiestart med bogkøb - det vil jeg egentlig anbefale.)
Flere bøger behøves du ikke første semester… Men du kan sagtens vente med at købe dem til studiestart(er lige selv startet)… Du kan selvfølgelig købe atlasset og histologibogen og begynde at studere dig nogen latinske navne og cellestrukturer, før du starter… meeen… det er ret let at følge med i 1. semester…(det ihvertfald min oplevelse, her efter den første måned)

Hej sioban, jeg starter også på AU til vinter :bash:

Jeg har snakket med nogle af mine venner, som også er kommende studmed’er og de fortalte at de havde hørt fra studmed’er at man kunne starte med at læse i Bevægeapparatets Anatomi. Jeg synes bare det er svært at kunne huske de ting man læser, bl.a. fordi det hele måske er vigtigt og måske også fordi man ikke aner hvad det egentlig er man sån “læser”…

Og så er der nogle der har sagt at det er godt at læse kemien op… Og så er det jeg tænker, der er mange emner i Kemi 2000, lige præcis hvad er relevant? :roll:

der er simpelthen ingen grund til at læse kemi op på AU før man starter… du har først kemi på 4. 5. semester. Mener også det til en hvis grad er spild at læse bevægeapparatet før undervisningen starter. Men det er bare min holdning til det.

Hej alle, 12. sem AU her.

Anatomien er ikke så present som den har været, men jeg brugte :

Boisen Møllers Bevægeapparatet (jeg vil mene I sagtens kan bruge en tidligere udgave - anatomi ændrer sig jo ikke så meget).

Indre organer: Kan ikke undværes.

Geneser histologi. Jeg kender ikke til alternativer her).

Embryologi. Jeg læste Langmann’s som var udemærket, men lidt tung. Der er også et FADL-kompendium på dansk, som jeg tror man kunne bestå efter.

Neuro: Sentralnervesystemet synes jeg var for omfattende. Neuro er svært konceptuelt, og I dag ville jeg vælge den danske bog i neuroanatomi i stedet. Der var flere der læste efter den med success (den har også farvebilleder i stedet for tegnede illustrationer, som hjælper med genkaldesen til spotprøven. Men I har jo også præparaterne at øve efter).

Sobotta eller Netter’s atlas. Jeg har det lidt dyrere Sobotta, men jeg synes tegningerne var meget flotte. Udbyttemæssigt er det sikkert ligemeget.

Ang bøger som er angivet som “supplerende læsning”, så vil jeg ikke anbefale at købe dem. Jeg købte et par stykker “supplerende læsning” på de første semestre men har aldrig fået bøgerne brugt. Man vil ofte føle at tiden er bedre brugt på at gennemgå noget stof igen, frem for at læse i andre bøger. Men hver sin lyst.
Spørg tutorerne hvad I skal købe og vær generelt lidt tilbageholdende. I kan altid hente en bog i bogladen, hvis det skal være, og der er nok at læse i bare i pensum :slight_smile:
Held og lykke og velkommen til!

P.S. I skal bestemt ikke læse op på kemi :shock: I får et brush-up kursus på 4. sem. inden biokemien og skal ikke bruge det inden da.

Hej

Gode bog-råd som jeg støtter op om (jeg synes heller ikke at man ikke skal købe Jan Rytter Nørgaards bog latinske navne, de fleste får den aldrig brugt).

Til sidst vil jeg bare lige sige at det selvfølgelig er vigtigt at være forberedt på studiet, men husk nu at hyg jer i starten… det er en kæmpe oplevelse at starte på uni., en hel ny verden og det duer ikke og sidde hjemme på kollegiet for at læse hele pensum den første måned :smiley:

Held og lykke her fra

/AndreasB

Hej der!

jeg er også medicinstarter fra januar 06!
Jeg kommer så fra grønland og heroppe fra er der ike andre muligheder end at bruge nettet til at lede efter bøgerne med, men vi er heldigvis 3 her fra Nuuk som begynder på AU.

Tjaeh nu har vi fået en del oplysninger her på det sidste og som vi kan læse anbeflaer de at vi først køber bøger efter rusturen, såeh det er måske bare at vente lidt! Det er i hvert fald meget rart at vide heroppe fra det kolde nord.

:slight_smile:

Glædelig jul allesammen

Heidi

Hej

Der er ikke rigtig noget man kan læse op på før start på 1. sem. Anatomien er ny for alle og kemi bruges ikke før senere. Det eneste kunne være lidt cellebiologi som de første mikrotimer/programmer handler om.

En lille ting mht. neuro som dog først starter på 2. sem. Brug Bjarkams neurobog som introduktion og læs senere de få kapitler (linier) i Sentralnervesystemet som Morten Skovgaard ELSKER at flette ind i eksamen. Men det bliver I nok hurtigt klar over på 2. sem, ifølge Bjarkam viser tallene at nemlig at ALLE studerende køber hans bog… før eller senere.

Held og lykke med Studiestart og nyd rusturen!!