Pendling

Hejsa!

Da jeg søger ind i 2007 med SDU som 1. proritet og AU som 2. prioritet og bor i Vejle (der er lige langt til begge byer, ca. 1 time/vej), ville jeg lige høre, om der er nogen, der har erfaringer med at pendle til og fra studiet?

I så fald, kan det så sagtens lade sig gøre, eller vil I fraråde det? Går der for meget spildtid med kørslen? Og går man glip af for meget af det sociale?

Jeg er pt. ved at tage suppleringsfag i Århus, og det går fint med pendlingen, men det kan jo slet ikke sammenlignes med medicinstudiet.

Jeg håber, at der er nogle, der vil dele ud af deres erfaringer :smiley:

Jeg vil fraråde dig at pendle netop af sociale årsager.
Brug i stedet ventetiden til at blive skrevet op til nogle gode kollegier, finde et kollektiv at bo i.
Min erfaring er, at du kan være nok så klog og dygtig men det der bærer dig igennem de benhårde studier er i sidste ende det sociale.
Isolation og manglende netværk kan være og er ofte forskellen på at have succes og på at droppe ud.
Du skal læse mange, mange timer og igennem en masse hårde eksamener hvor du bliver nervøs og bange og får lyst til at give op undervejs.
Det der kan få dig igennem er at være med i en læsegruppe hvor I kan være fælles om at dø af skræk - og hvor I kan træne og terpe sammen.
Det er meget svært at etablere sig socialt, hvis man ikke bor i samme by.

Tak for det, Helene! Jeg må igang med den helt store boligsøgning så.

Jeg er dog i den klassiske problemstilling, hvor min kæreste er nødt til at blive boende i Vejle, og jeg synes at 6 år med hver sin bopæl er lige i overkanten! Men det bliver jo nok nødvendigt, ser det ud til.

Jeg kan i øvrigt se, at jeg er én af de irriterende, som ikke har tjekket de andre tråde ordentligt inden jeg postede mit indlæg, for jeg har netop fundet én, der handler om det samme! Sorry :oops:

helt enig med helene. Ville helt klart også anbefale at finde en lille lejlighed/værelse, så du kan skabe dig et godt socialt netværk… det betyder virkelig meget at ha’ et godt netværk, ellers er 6 års studieterperi hårdt :wink:

Hej.

Jeg læser på KU og bor ca en times transport fra KBH, og for mig er det intet problem overhovedet. Herken på det sociale eller faglige område. Der går lang tid med transport, helt klart, men værre er det altså heller ikke.

I forhold til det sociale: når vi laver noget sammen, der ikke handler om skole sover jeg ofte hos nogle holdkammerater, så jeg ikke behøves at tænke på at nå det sidste tog. Og så er det jo et spørgsmål om prioritering. At prioritere at være med til de sociale ting, også selvom det betyder at man skal være på skolen fra ote om morgenen til ti om aftenen.

Jeg synes overhovedet ikke det er noget problem, så hvis du er glad for det sted du bor nu, så bliv endenlig boende!

Jeg er også enig i det Helene siger. Selv pendlede jeg et helt semester, 1 time hver vej, og det var sq trættende i længden. En ting er at møde kl 8 om morgenen, og derfor være nødt til at skulle stå op før fanden får sko på, og en anden ting er at finde hjem fra fredagsbar med en alt for høj promille - temmelig nederen. Er helt enig i at du skal forsøge at finde bolig så tæt på studiet som muligt :slight_smile:

Hej,
Jeg læser i KBH og har siden 3. sem. haft ca 1 time og 15 minutter fra min bopæl til jeg er på Panum (går nu på 10. sem). For mig har det sagtens kunne lade sig gøre at pendle, og samtidig være med i læsegrupper og fester. Du vil opleve at desto mere presset du bliver desto bedre bliver du til at udnytte tiden, og man kan nå at læse meget i toget (og dermed holde fri når man kommer hjem). Du skriver at togturen tager en time, men min erfaring er, at det ofte også tager lang tid at komme fra bopæl til station og fra station til Panum, og det skal du også tage med i din tidsberegning. Dertil skal du også regne med at en betydelig del af din SU vil gå til transport.

Tak for jeres svar!

–> Crefsager og Stampe: Dejligt at høre, at det kan lade sig gøre!

Jeg har fundet frem til et kompromis; jeg har skrevet mig op til nogle 1-værelses lejligheder i både Odense og Århus, der ikke er så dyre (ca. 1500 dask). Dermed har jeg også råd til et månedskort til transport ved siden af, og kan således tage hjem til kæresten i Vejle alle de dage, hvor der er overskud til det! Og ikke mindst har jeg dermed et sted at trille hjem til efter fredagsbaren uden at være tvunget ud i bumlende togture :slight_smile:
Jeg håber, at det lader sig gøre i praksis…

Her kommer den eneste ene side, hvor distribuering af ungdomsboliger, kollegier mv. foregår. Det skal selvfølgelig siges at det kun gælder for Århus. Og skynd dig at blive skrevet op, istedetfor at vente til du er optaget. Det gør jo ikke noget at du bliver optaget på SDU istedetfor.

Siden er: http://www.Kollegie8000.dk
Håber vi ses i Århus og ellers god fornøjelse

Tak for det, Surfer :bash: Jeg er hermed skrevet op!

God fornøjelse til dig også, og ja, håber vi ses :slight_smile: