Pendle fra Esbjerg til Odense RÅD

Vil høre om nogen af jer pendler fra en anden by end den i studér i og hvilke fordele/ulemper der er?

Jeg bor p.t i Esbjerg med min kæreste, som ikke kan flytte pga. arbejde, så derfor overvejde jeg at pendle frem og tilbage til SDU, Odense (skal læse her 1/09/20). Men mit spørgsmål er bare om det bliver for hårdt eller om det godt kan lade sig gøre?

Jeg studerer i København, men bor i en by i Sverige som er ca. 160 km bort. Jeg synes det blir for hårdt at pendle hver dag, så jeg pendler til København kun når vi har obligatoriske øvelser. Så det blir selvstudier men jeg føler en enorm frihet over min tid og jeg kan planere min læsning som jeg vil. Personlige ulemper er at min dansk er undermålig. Men jeg håber det bliver bedre under kandidat.

Andre ulemper er at man ikke er socialt aktiv i universitetet.

Hej @stamatis12 og velkommen til studmed :smiley:

Jeg tillader mig at citere mig selv fra noget jeg tidligere har skrevet herinde. Det er godt nok med udgangspunkt i pendling Aarhus - Odense, men afstanden og tiden Esbjerg - Odense er jo nærmest det samme så jeg tror godt at du kan bruge det.

Når det er sagt kan det selvfølgelig sagtens lade sig gøre at pendle. Det kræver bare lidt ekstra transporttid. Om det er permanent pendleri for dig eller om det er en overgangsperiode indtil I måske kan flytte til Odense eller du måske kan læse kandidaten i Esbjerg (hvilket lyder mega godt i øvrigt) kan du jo vurdere når du nærmer dig.
Socialt kan du selvfølgelig sagtens være med på studiet, men det er klart at der er ting der er lidt lettere når man har 15 min på cykel end 90 min i tog.

Håber at du kan bruge mit svar :slight_smile:

Dbh.
KmK

Jeg kender en del folk, der har pendlet frem og tilbage, og de fleste af dem ender med at flytte efter de har pendlet i 1-2 år. Man kan læse i toget, men for det meste af tiden er der alt for mange mennesker til man kan sidde et sted, og man får svært ved at koncentrere sig. I vinterperioder er der mange forsinkelser, hvilket kan være meget stressende.
Det kan lade sig gøre, men så skal man også være meget organiseret og bruge den tid man har i toget fornuftigt.