Pbl?

Hej!
Använder någon läkarutbildning i Danmark sig av problembaserat lärande, PBL? Är det vad man kommer börja implementera hos SDU i och med den nya studieordningen till hösten?

tack tack!

Staffan

SDU har benyttet PBL i undervisningen i flere år - i hvertfall de 5 årene jeg har lest her. Undervisningen er dog ikke utelukkende basert på PBL (noe jeg syns er en fordel - PBL er ikke helt i min gate…), men også eksaminatorier og casearbeid i mindre grupper.

PBL og PBL bobbob…

SDU gør det meget i Casebaseret undervisning. Men PBL som det kendes fra Maastricht er det ikke.

PBL anvendes på KU kun på 1. års undervisning i Sundhedspsykologi og almen medicin. Uden at kende noget til PBL i almindelighed, så er metoden der anvendes på KU meget stringent, sådan at forstå, at man skal følge PBL-vejledningen slavisk hver eneste gang.

Efter min mening virker det ikke! det er tidskrævende og virker hæmmende på kreativiteten og idérigdommen - nok først og fremmest fordi man ikke kan nå at lære en arbejdsform som PBL i løbet af så kort tid. Så, hvis det stod til mig, så røg PBL langt ud til højre…

Senere på studiet i København bruger man meget case-baseret undervisning, og det fungerer i reglen ganske godt - især i de kliniske fag.

  • Mikkel

Jeg er enig med mgybel. PBL på den måde det er på SDU består af en patienthistorie som man så skal sidde og diskutere i grupper à 6-8 studerende. Der er ingen spørgsmål til historien - så hva man sådan får ud af diskussionen er meget varierende, afhængigt av om man formår at beholde den “røde tråden” eller ej.

PBL er som tidligere sagt ikke en undervisningsform som giver mig så meget - jeg synes casebaseret undervisning og eksaminatorier er mere verdifulde.