Patientsvigt og travlhed i sundhedsvæsenet

Hej,
Jeg skal til at starte på en af de bedste uddannelser overhovedet - medicinstudiet - som skal viderebringe mig ud i lægelivet. Det skønne liv, hvor man redder folk og man er en helt. Men…

Jeg er begyndt at tænke mere og mere over, hvor skønt det skønne lægeliv egentlig er… Bl.a. efter udsendelsen på DR1 “Jeg svigter mine patienter” har jeg fået øjnene op for, hvor grusomt det er at være i sundhedsvæsenet. Så mange udtalelser om svigt, stress, død, tvivl og angst.

Derfor spørger jeg også mig selv; er det virkelig repræsentativt? Hvordan mon fremtiden bliver i sundhedsvæsenet vedr- besparelser og (økonomiske) ressourcer? Går jeg ned med stress som 28-årig? Hvor mange dødsfald bliver jeg skyld i? Det er virkelig noget af en omvæltning, da jeg ellers i rigtig mange år nu, benhårdt, har kæmpet for dette studie fordi jeg brænder for det.

Jeg spørger om hjælp til svar fra nogle, der er længere nede af vejen, end jeg selv er lige nu. Hvordan ser det ud? Hvordan er livet?

Venlig hilsen

Vigtige tanker og overvejelser.
Jeg kan ikke byde ind med erfaring på dette område, men håber at andre måske kan. Jeg gælder spændt med.

Yes, jeg håber også på mere deltagelse/indspark/tanker inden for emnet!

Pro:
Det er et fantastisk arbejde!!!

Cons:
Du mister din frihed ret langt hen ad vejen.

Pro opvejer cons.

Hej Mignon!
Hvad tænker du på mht. at miste sin frihed hen ad vejen?

Hvis du skal arbejde på et hospital skal du afgive vagtønsker 2 mdr. inden og får vagtplan 1 måned inden (hvor dine ønsker ikke altid imødekommes), men skal stå til rådighed til at dække et evt. vagt ved sygdom (kun fritaget for dette i din ferie). Det er stærkt frihedsbegrænsende, synes jeg.