Panik ift. optagelse

Har i også søgt stand-by plads?

Så længde du har fået en kvittering fra optagelse.dk, så kan du være sikker på at universitetet modtager din ansøgning. Er du derudover sikker på at alle relevante bilag er vedhæftet på optagelse.dk, så kan du roligt trække vejret.

Jeg har kun søgt kvote 1.

Synes i, at jeg skal søge en stand-by plads? Jeg forstår ikke helt konceptet? Jeg forstår det som, at hvis man lige er på kanten med sit gennemsnit, så kan man få en stand-by plads, men hvis mit snit er godt nok, får jeg så ikke en almindelig plads?

Standby plads skal søges før 15. Marts :slight_smile:

Det tror jeg ikke du har ret i Tuna

Jeg har netop sendt min kvote 1 ansøgning og havde mulighed for at krydse af i ja tak til standby-plads

Yes, jeg trykkede også ja inden d. 15 marts :slight_smile:

Det må jeg have misforstået så! Tror muligvis, at det har været sådan tidligere, men det er da i grunden også en fjollet regel, så godt at det er lavet om:)

Samme her. Men man kan vel se på ansøgertallet, at det er nogenlunde det samme som sidste år.

Jeg har et snit på 11,1. Jeg tænker, at jeg forhåbentligt har en god chance for at sikre optagelse i Aalborg … der er adgangskvotienten jo er 10,9. Men jeg vil helst ind i Odense, hvor kvotienten er 11. Hvis man så tænker på, at den har steget ca. 0,1 hvert år, så har jeg måske en chance for at lige at kunne få en plads i Odense. Aarhus, der ved jeg ikke, og København tænker jeg er en smule urealistisk. Siden pladserne øges i år, så kan det være at adgangskvotienterne forbliver det samme, og at vi lige kan komme med … det er min tanke. Hvad tænker du?

Ja okay. Jeg håber bare, at mit snit er nok til at blive optaget på SDU uden stand-by. Det ville være drømmen! Hvad med dig? Hvor vil du helst?

Ja okay. Jo, jeg har søgt stand-by, men jeg foretrækker helt klart direkte optag. Jeg tænker også, at jeg er glad så længe, jeg bliver optaget, men ift. studiebyer, så vil jeg helst Odense. Og ja, du har fuldstændig ret, det er virkelig svært at vurdere, om man bliver optaget mht. snittet og flere pladser. Jeg kan simpelthen ikke vente til d. 26 …

Jeg synes også det er helt vildt svært at vurdere hvad der kommer til at ske med de kvotienter i år.

Jeg synes dog det er vigtigt at have med i ligningen, at hurtigstartsbonussen afskaffes fra næste år, så mon ikke det har fået flere, som rent faktisk har snittet, til at søge i år. Det kan forklare det øgede ansøgertal, i hvert fald i Odense og Aalborg. Samtidig er ungdomsårgangene også bare lidt større de her år end de forrige, hvilket selvfølgelig også forklarer en del.

Jeg har et vægtet snit på 11,6 og kan alligevel blive momentvist nervøs for min studieplads på AU

Ja, du har nok ret ift. det med afskaffelsen af hurtigstartsbonussen. Men vi må vel bare håbe på det bedste. Det ville også være lidt skørt, hvis den steg med mere end 0,1.

Jeg afsluttede selv med 11,7, og er også nervøs. Har søgt ind på KU i år ( i 2018 var adgangskvotienten 11,4).

I år er der 2625, der har søgt ind på KU. Sidste år var det 2606- altsååå en stigning på 19 personer. Men som vi ved er der 97 ekstra pladser på KU. Så håber det vil gå. Tror det eneste vi kan gøre er at krydse fingre. Held og lykke til jer alle, og tillykke med jeres flotte snit

Ja, det har du ret i. Hvor har du egentlig fundet ansøgertallene? Jeg leder nemlig efter tallene for SDU i år, men jeg kan intet finde. Det kunne være rart, hvis jeg udregnede forskellen, så jeg måske kunne få en bedre fornemmelse. Og forresten, tillykke med det flotte snit, jeg tror helt klart, at du bliver optaget!

1 Synes om

@Wannabedoctor1 mange tak!! På KU kunne man se det på deres hjemmeside under statistik og tal ( tror jeg det hed). Ved ikke helt med SDU, men kan evt. prøve at tjekke det for dig. :slight_smile:

Det må du meget gerne! :heart_eyes:

@Wannabedoctor1 har fundet denne side:

Scroll ned til tabellen og find medicin.

Bedste hilsner issa :pray::grin::grin:

Tusinde tak!! Jeg håber, at snittet ikke stiger, selvom der er 79 flere, der har søgt 1. prioritet i år, da de “kun” udvider med 55 pladser. Må krydse fingre!