Overlevelseskurver - software

Hej alle

Jeg er på nuværende tidspunkt i gang at lave en overlevelseskurve for den leukæmi, jeg har lavet en opgørelse over. Rent grafisk ser den ikke særligt god ud, når jeg forsøger at tegne den i excel, så derfor vil jeg meget gerne høre, om nogle af jer skulle kende noget software - gerne som kan hentes på nettet - til brug for tegning af overlevelseskurver.

På forhånd tak

SAS er rigtig godt til Kaplan-Meier kurver, men en SAS-pakke koster +10.000dkr. Hvis du er studerende kan du nok bruge SAS inde på Panum.

Du tager dit datasæt og bruger commandoen PROC LIFETEST - du kan læse i dokumentationen, hvordan syntaksen skal være.

Alternativt kan du downloade ‘R’, som er et open source statistikprogram, der også kan lave overlevelsesstatistik. R findes også på Panums computere.

æhhh, hmmmm - hvis det skal være flot, så kan spss også bruges, men gratis er det bestemt ikke.

kan du ikke fifle lidt med excel? hvis man fjerner “indholdsfortegnelsen” og gør
lidt ved resten (det meste af graf m.m. kan højreklikkes og finpudses), og måske beder
den om at ekstrapolere lidt (snyd!!! :roll: ) så begynder det ofte at ligne noget.

:doc:

Mit problem er, at hvis jeg bruger excel, så ser min Kaplan Meier kurve ikke rigtig ud, da excel forbinder de enkelte punkter som en skrå streg med en eller anden hældningskoefficient i stedet for at lave en vandret streg med hældningskoefficient = 0 indtil næste udfald.

Nu er jeg ikke engang med-studerende, men en måde du kan gøre det på i excel (hvis du virkelig insisterer på at gøre det), er at lave an “omvendt” akkumuleret frekvens. Lave søjlediagrammer med en tilpas bredde, så de lige rører hinanden… Du kan efterfølgende fjerne “fyldet” i søjlerne.

Tvivler dog på, om det er vejen frem til et godt diagram :oops: