Overgangen fra gym/HF til medicin?

Hej.
Jeg er igang med sidste halvår på HF og har tænkt mig at søge ind på medicin til sommer på SDU. Jeg har dog et par spørgsmål.
Jeg har matematik, fysik og kemi på B-niveau (+ de bløde fag) og har temmelig stor lektiebyrde i form af 3 skriftlige afleveringer/rapporter hver uge + timeopgaver. Jeg har enormt svært ved at sætte mig ind i hvordan det er at gå fra et opgavetungt HF-studie til et læsetungt medicinstudie. Er der afleveringsopgaver indimellem eller er det mest forberedelse ved læsning og er det muligt at læse koncentreret så mange timer hver dag?
På uddannelsesdagene har jeg fået indtryk af, at man skal regne med ialt at bruge 60 timer pr uge på studiet. I tilfælde af at det er gennemsnittet, har jeg nok ikke den tid der skal til. Jeg har en fem-årig datter som jeg er alene med hver anden uge, da hendes far arbejder om aftenen. Jeg vil kunne være på uni fra 8-15 hver dag og ialt vil jeg kunne sætte 40-50 timer af pr uge og er i tvivl om det er nok. Vil gerne høre andres erfaringer, da det ville være ærgerligt at måtte stoppe pga tidsmangel. På forhånd tak.

Hej,
Det ville jeg sige var RIGELIGT med tid - men det er altså meget forskelligt!
Jeg læser løbende til undervisningen og så ekstra meget til eksamen, men jeg tvivler stærkt på at det løber op over 40 timer inkl undervisningstimer.
Der er mest rapporter på 1.-5. sem på KU - jeg ved ikke helt hvordan det foregår på SDU. Men på KU er det 3-5 rapporter på et semester, som man laver udfra nogle obligatoriske øvelsestimer.
Det man “bare” skal lære, er at sortere i det man synes man bør læse, så det bliver realistisk ifht dit eget ambitionsniveau og eksamen (ikke mindst).
Der er folk på min årgang, der læser sindssygt meget, så er der nogle, der læser max 5 timer om ugen og kommer til al undervisningen i stedet, og så er der sådan nogle som mig, der prøver at forberede mig til timerne på forhånd og så kommer til de fleste forelæsninger.
Jeg har læst sammen med piger, der har haft børn - de synes at det der er hårdt ikke er læsningen, men mere at få det hele til at hænge sammen sådan organisatorisk - hvem henter barnet hvornår, og hvornår skal jeg vaske tøj?

Det var mit input :slight_smile:

Hej,
jeg er helt enig med Lindse - 40-50 timer om ugen er nok.

Få mennesker kan læse mere end 8 timer koncentreret hver dag. De, som læser mere, har i mange tilfælde et urealistisk forhold til, hvad de reelt kan huske når eksamensdagen kommer, for slet ikke at nævne hvad de kan bevare i hovedet som brugbar viden.

Min læsemakker har netop klaret sig strålende gennem 12.semester (der på KU går for at være hårdt)og hun har en datter på to år, der skulle hentes ved fire-tiden hver dag.

Så go for it!

Du vil ikke fortryde det!

mvh Søren.

Hej igen.
Tusind tak for svarene, det var lige det jeg havde brug for at høre. Jeg ved selvfølgelig godt at at tidsforbruget er individuelt, men det er godt at høre, at det ikke er alle der læser 60 timer pr uge. Det er helt sikkert svar nok til at jeg tør give studiet en chance. Hvis interessen er der, finder man nok også den tid der skal til.
Jeg vil lige give en STOR ros til dette forum. Der er jo svar at hente på stort set alt hvad man har brug for at vide som kommende studerende.
:smiley: