Overfyldte klasser?

Hej,

Jeg har lige læst at der er for mange medicin studerende… Og allerede i 2005 vil der være arbejdsløshed blandt unge læger.

Det lyder ikke godt, og særligt manglen på praktik-pladser og overfyldte klasser. På AU må studerende nogle gange sidde på trapperne under forlæsningerne, og andre kan simpelthen ikke få plads…

Er der nogle der ved hvor stort problemet er, og hvordan situationen på SDU, hvor jeg selv skal starte er?

Morten

Hvis jeg skal være ærlig tror jeg ikke der er så meget at frygte - jeg er i hvert fald ikke nervøs. Man skal huske at iberegne at nogle studerende forlader landet og i takt med at flere og flere kvinder bliver læger, så søger de også væk fra hospitalerne og over i det private erhvervsliv - da de der kan få arbejdstider der er mere harmoniseret med en familieliv.

Vedr. de “overfyldte” lokaler, så skyldes det ikek at der lukkes for mange ind - sådan ser jeg det i hvert fald ikke - nej, de skyldes at universiteterne er bygget på en anden tid og slet ikke er bygget til den kapacitet vi har idag.

Så - vær du blot roligt - der er job til os alle… Nogle specialer vil være sværre at få og nogle må vente på at tage deres turnus, men et job skal alle nok få - det er ihvert fald min overbevisning!!

Probelmet er ikke så stort på SDU. Til forelæsningerne er der masser af plads, også fordi der er mange der ikke bruger forelæsninger. Til eksaminatorietimerne (“klassetimerne”) kan det være et problem med pladsen, men det skyldes ikke for mange studerende, men at mange følger de hold der passer ind i deres og ikke de hold de er sat på. Forstået sådan at alle vil helst undgå for mange fritimer mellem timerne så derfor møder alle op på samme hold.
Mht. arbejde må jeg give Frold ret, tror heller ikke probelmet er så stort.

Held og lykke med studiet :smiley:

Jeg er ikke så overbevist om at vi ikke kommer til at mangle jobs.
Med den nye regionalplan og lukning af diverse sygehuse forsvinder der alt andet lige en del stillinger. Og næsten alle specialer kommer til at have for få kursusstillinger, så der bliver en seriøs flaskehals.
Det er sandt at hvis man ikke har noget imod at gå fra vikariat til vikariat eller gerne vil være praktiserende læge, så skal det nok gå.
Men som det er nu kan jeg ikke se hvordan de nye kandidater skal kunne afsættes fra 2006/2007 - det eer jo ikke turnuskandidater der mangler, men 45 årige erfarne speciallæger.
Jeg mener at de ansvarhavende politikere og sundhedsstyrelsen har et alvorligt problem som ingen vil tage ansvar for.
Sofie

[quote=“sofiem”:1th0jdql]
Med den nye regionalplan og lukning af diverse sygehuse forsvinder der alt andet lige en del stillinger. [/quote]

Det er sandt og det er måske også bare mine naive håb?

Men patienterne fjerner de jo ikk :smiley:

Frold skrev: “i takt med at flere og flere kvinder bliver læger, så søger de også væk fra hospitalerne og over i det private erhvervsliv - da de der kan få arbejdstider der er mere harmoniseret med en familieliv.”

Hm… Interessant synspunkt :stuck_out_tongue:

Jeg tror godt nuværende medicinstuderende kan forberede sig på en yderligere selektion (udover den første, optagelsen på studiet) når de først er kommet på den anden side af lægeløftet. Det vil for mig at se være indlysende at vores kommende arbejdsgivere vælger de absolut dygtigste når der pludselig er en del at vælge imellem. Og så er det jo bare med at hænge i og få nogle gode eksaminer…

[quote=“Agnethe”:3qdwnqxm]Frold skrev: “i takt med at flere og flere kvinder bliver læger, så søger de også væk fra hospitalerne og over i det private erhvervsliv - da de der kan få arbejdstider der er mere harmoniseret med en familieliv.”

[/quote]

Blandt andet understøtte af flg tråd http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=919

og mænd er ikke pjattede med et harmoniseret familieliv? : :?

Hvor er det læst henne?

Jeg tror (eller håber) ikke at der bliver uddannet for mange læger i den nærmeste fremtid. og selvom der skulle blive mangel på jobs i Danmark er der stadigvæk mangel på læger i Sverige, som uddanner ca. ligeså mange læger som Danmark om året, hvilket er mærkeligt når man tænker på at der er ca. 9 mill. indb. i Sverige.

Så hvis det ikke går i Danmark, kan man jo prøve Sverige.

Til Agnethes kommentar om karakterer, vil jeg bare lige sige at når man søger stillinger kigger de først og fremmest på om du har lavet forskning og evt. har publiceret noget tidligere. Jeg tror ikke at karakterne kommer til at spille når man taler om job-ansøgninger.

Der var en længere artikel i metro-ekspress, for 9-10 dage siden. Har den desværre ikke længere, så jeg kan ikke citere. Men så vidt jeg husker, var det dekanerne på de tre universiteter der udtalte sig, bla. om overfyldte klasser på AU. Optaget af medicin studerende er fordoblet fra 1990, og de mente at man skulle reducere optaget af medicin-studerende, hvis jeg husker korrekt.